Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

p3spotify - testa och ge kommentarer

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kul, Spotify har twittrat om p3spotify:

https://twitter.com/Spotify/status/6333103308

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-10 20:25
Ursprungligen av Adrian B:

Kul, Spotify har twittrat om p3spotify:

https://twitter.com/Spotify/status/6333103308

Sweet

Vill bara säga ett riktigt fett tack! Tack! Så bra! Ska återkomma om jag kan tillföra något!
Ola

Tack Adrian.

Man kan säga att jag fått P3:s välsignelse nu. p3spotify är länkat från Musikhjälpens hemsida, kolla i högerspalten under "Just nu spelas".

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-19 07:48

Oj, jag hade missat denna tråd helt.
Mycket snyggt jobb, denna kommer jag att använda.

Ursprungligen av Adrian B:

Man kan säga att jag fått P3:s välsignelse nu. p3spotify är länkat från Musikhjälpens hemsida, kolla i högerspalten under "Just nu spelas".

Kul! Har det märkts något på trafiken mot sidan?

Ursprungligen av Mikael E:

Kul! Har det märkts något på trafiken mot sidan?

Absolut. Men den stora spiken var ändå när Spotify twittrade om det den 4 december:

Mega, Adrian, här har du en spann med 'cred' från mig!

Cool kunna få P#'s musik utan deras tjöt...

Jag hittade just radiofy.se när jag letade bra domännamn. Det visade sig vara en mycket mera avancerad sida än p3spotify.

Radiofy har massor av radiokanaler och för statistik över antalet gånger en låt spelas mm. De har dessutom en intressant javascript-funktion för att dra flera låtar in till Spotify för att göra en spellista. Det fungerar inte klockrent (svårt att märka att man verkligen drar något) men det fungerar.

Sajten verkar rätt ny, domännamnet reggades 10 november (dvs senare än denna tråd skapades) och det står inget på sidan om vem som skapat den (med det finns ett namn kopplat till domännamnet i alla fall).

Att Radiofy är bättre och mer avancerad än p3spotify spelar inte så stor roll, för mig är det en kul teknisk utmaning ändå och ett hobbyprojekt. Men det var ett bra domännamn som jag trodde att jag skulle vara först att komma på, så det sved lite

Ursprungligen av Adrian B:

Jag hittade just radiofy.se när jag letade bra domännamn. Det visade sig vara en mycket mera avancerad sida än p3spotify.

Där ser man, sidan innehåller några av de kanaler jag efterlyst tidigare i tråden. Men tyvärr tyckte jag inte att sidan tilltalade mig (för plottrig), din sida Adrian kändes mycket mer stilren och tilltalande, så jag fortsätter och använda mig av den, då spellistorna för p3 räcker väldigt långt för mig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-21 14:57

Riktigt bra! Thanx a bunch.

Det ska bli fler spellistor, jag lovar, ska försöka hitta lite tid nu under julen att få gotta ner sig i lite nya funktioner.

Förresten ska jag vara med SR P4 (!) Västerbotten en kort stund imorgon bitti för att prata om p3spotify. Den här grejen verkar ha egna ben minst sagt...

Kul med uppmärksamheten, hörde klippet på sr. Sen fann jag en notis om sidan på onair.nu (OnAir.nu - Nyheter om radio: P3-LÅTLISTOR TILL SPOTIFY).

Ursprungligen av Mikael E:

Kul med uppmärksamheten, hörde klippet på sr. Sen fann jag en notis om sidan på onair.nu (OnAir.nu - Nyheter om radio: P3-LÅTLISTOR TILL SPOTIFY).

Kul! Är riktigt sugen på att försöka hitta lite tid för att förbättra sidan.

Superb sida som sagt. Brukar vara inne där o kolla rätt ofta. Men får jag komma med ett förslag, som jag har tänkt på när jag har vart inne på sidan iaf. Jag tycker du ska lägga till en länk för föregående samt nästa dag längst ner på sidan också. Nu måste (oerhört jobbigt jag vet ) scrolla högst upp till sidan efter det att man har läst igenom en alla låtarna som har spelats under dagen för att kunna bläddra till en annan dag.
Men som sagt. Superbra sida.

Ursprungligen av mhaggkvist:

Men får jag komma med ett förslag, som jag har tänkt på när jag har vart inne på sidan iaf. Jag tycker du ska lägga till en länk för föregående samt nästa dag längst ner på sidan också.

Ah, bra förslag, det ska jag nog ta till mig.

p3spotify verkar inte fungera för tillfället. Trots att spellistorna finns på sr.se, finns inga nya länkar sen den 31 dec. Men det kanske pågår arbete i maskineriet.

Ursprungligen av Mikael E:

p3spotify verkar inte fungera för tillfället. Trots att spellistorna finns på sr.se, finns inga nya länkar sen den 31 dec. Men det kanske pågår arbete i maskineriet.

Det har varit lite problem. Först fick jag meddelande från webbhotellet om att mitt cron-script (det som hämtar nya listor var femte minut) höll på att sänka hela servern. Oops.

Det berodde på att jag skapar kö-filer för varje datum som jag inte redan hämtat. Sen läser jag in alla kö-filer och bearbetar dom. Men jag hade en brist i scriptet: jag skapade kö-filer för alla datum, både bakåt och framåt.

Det var lugnt så länge folk klickade runt manuellt, men när sökmotorer började följa länkarna framåt och bakåt skapades en oherrans massa kö-filer. Så när det låg tusentals filer i katalogen blev det för mycket.

Jag förstod ganska fort vad problemet var och rensade kön och jag ska ändra koden så inga kö-filer skapas för framtida datum (eller datum tidigare än 2005).

Men då uppstod nästa problem: SR verkar ha spärrat mitt server-IP från att komma åt deras sidor. Antagligen för att jag gjorde så många förfrågningar att det uppfattades som missbruk eller rent av DoS-attack (på grund av alla kö-filer). Oops igen

Jag jobbar på en tillfällig lösning där jag skriver en proxy som hämtar sidorna från sr.se via ett annat webbhotell. Men jag vill inte sjösätta detta förrän jag fixat de övriga bristerna så problemen inte uppstår igen.

Så det är dagsläget, jag jobbar på att få allting att snurra igen.

(Som om det inte var nog håller jag på att lära mig Mercurial (hg) för versionshantering eftersom jag syndat alldeles för länge och kodat utan det.)

Nu snurrar det förhoppningsvis på igen som vanligt.

Ursprungligen av mhaggkvist:

Men får jag komma med ett förslag, som jag har tänkt på när jag har vart inne på sidan iaf. Jag tycker du ska lägga till en länk för föregående samt nästa dag längst ner på sidan också.

Nu är det fixat!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-08 00:10

Stilrent det gillar jag

Snyggt jobbat och all heder.

Ser att även nattradion finns med nu, kanon.

Ursprungligen av Mikael E:

Ser att även nattradion finns med nu, kanon.

Heh, det hade jag inte ens märkt själv.

Credit för detta går till P3 som själva börjat lägga ut det från och med idag (jämför med igår).

Fint, en funktion mindre att koda

Förresten så kan jag rekommendera en titt på "konkurrenten" radiofy.se om man vill ha spellistor från andra radiostationer, Linus som driver den sajten har jobbat väldigt hårt med att förbättra den, den ser mycket bättre ut nu än när den var alldeles ny då jag tog upp den senast.

Inget mera nattradion, måste ha varit på grund av os som gjorde att nattradion endast sändes i p3 som gav oss möjligheten till dessa låtlistor.

Ursprungligen av Mikael E:

Inget mera nattradion, måste ha varit på grund av os som gjorde att nattradion endast sändes i p3 som gav oss möjligheten till dessa låtlistor.

Ah... det låter som en rimlig förklaring. Då är vi tillbaka till ruta ett och jag behöver fortfarande hämta dessa låtar från P4. Tyvärr har jag inte tid att jobba med detta för tillfället.

Bevaka tråden