Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epost meddelande raderas när de hämtas från servern.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 10:31

Hej!

Jag har 3 st olika mailkonton anslutna till min Iphone 3GS. Alla är inställda så att meddelandena inte hämtas hem permanent från servrarna när jag läser dem i telefonen. Det gör de däremot när jag hämtar hem dem till den stationära datorn. Problemet är att det som då händer är att meddelandena tillhörande mitt telia.com konto försvinner från min IPhone! Meddelande till mina andra 2 konton finns dock kvar. Har "Push" avstängt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 11:04

Inställningar - Epost, kontakter, kalendrar - epostkonto - Avancerat

Under Raderade brev / Ta bort väljer du Aldrig

Kolla att du utfört detta även på kontot knutet till telia.com

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 12:35

Hej!

Det var inställt på 1 vecka, men det var lika hos alla konton...Och just det handlar ju bara om Raderade brev vad jag kan förstå?

Däremot så upptäckte jag att under Konton / Avancerat / Inställningar för inkommande så finns inte fältet "Radera från servern" på telia kontot!! På de andra finns fältet och där är det markerat "Aldrig" som alternativ. Har SSL på hos telia kontot men inte på de andra... (Fick hålla på att prova mig fram när jag ställde in allt - det var rejält yxigt tycker jag - men jag fick det att fungera till slut. Utom just det här med att mailen inte sparas! Men problemet är ju inte att mailen raderas från servern utan att hämtade mail försvinner från telefonen när de senare raderas från servern, via en annan dator/epostprogram!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 13:25

ok, när du läser av ditt telia.com konto från servern hemma "tömmer" den servern och switchen jag pekade på skall göra att de fortfarande finns kvar i telefonen. Testa att slå på aldrig på telia-kontot alt. radera telia-kontot från din iPhone och sätt upp det på nytt (denna gång kanske utan SSL) ?

Inga definitiva svar men det verkar inte finnas så många definitiva svar på problem med iPhone! LOL

Hämtar du mailen med IMAP eller POP?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 14:05

Nej, hämtade brev försvinner tyvärr nu också så fort jag uppdaterar mail i telefonen och servern är tömd!

Får väl testa att radera kontot och lägga upp det igen, fast jag gör det väldigt ogärna eftersom det var så struligt att få det att funka. Kan det bero på SSL? (Avskyr det här med att det skall vara så krångligt att ställa in epostkonton. Det borde räcka med epostadressen och ett lösenord! Jag har ingen pejl på det här med SSL och autentisering och SMTP och allt vad det heter...)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 14:08

Oj missade ditt svar Björnström!

IMAP på telia kontot POP på de andra två.

Jag tror det är så här enkelt:

- Din hemmadator hämtar mailen med POP från Telia och då raderas mailen från servern när dom hämtats. Med POP sker en faktiskt flytt av mailet.

- Din iPhone ansluter med IMAP mot Telia och ser bara dom mail som finns på servern. Med IMAP flyttas aldrig mailen utan du får bara en "vy" mot servern.

Med andra ord:

Kör bara IMAP mot alla konton så är allt löst

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 14:26

Har en inställningen Epost konto / Avancerat / Brevlådefunktioner / någon betydelse för det här? Hittar den bara i telia kontot..!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 14:30

Ok... men är det inte POP jag skall ha det inställt på då, så att jag får hem mailen till telefonen...? Annars blir det väl "fullt" på servern snart också... eller...?

Alltså jag ändrar telia kontot till POP också. Då är det ju logiskt. Skrev du fel kanske?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 14:32

Ps. Hur tusan ändrar jag mellan IMAP och POP?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-17 14:45

Du behöver nog radera ditt imap konto och lägga till ett nytt pop konto.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 16:38

Nu funkar det! Mailen stannar kvar och allt övrigt fungerar precis som det skall! Wow!

Det var ju plötsligt hur enkelt som helst att lägga till telia kontot
Jag raderade bara kontot och lade till det igen. Blev POP av sig själv. Jag behövde ju - precis som jag önskade - bara ange epostadressen och lösenordet, sedan blev allting rätt automatiskt..! Helt otroligt. Måste ha skett någon uppdatering i kommunikationen mellan iPhone och telias servrar... ...eller nåt..!?

Hur som helst, stort tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-02-18 12:57

Nej.... Det funkade faktiskt aldrig då i november! Jag misstog mig. (Har bara inte orkat ta tag i det igen förrän nu!) Kontot är ännu ett IMAP konto, och det är ju därför det krånglar!

Kan man ändra det i inställningarna, till POP, som det skall vara o som jag är van att ha det! Jag vet att IMAP kan vara smidigt, men vanans makt vinner ett tag till Dessutom så är ju själva kontot ett POP konto??!! vad jag har förstått!?!

Det verkar alltså som om när jag raderade kontot o installerade det på nytt så fyllde iPhone i en massa uppgifter från den gamla inställningen...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-18 20:29
Ursprungligen av meko:

Nej.... Det funkade faktiskt aldrig då i november! Jag misstog mig. (Har bara inte orkat ta tag i det igen förrän nu!) Kontot är ännu ett IMAP konto, och det är ju därför det krånglar!

Kan man ändra det i inställningarna, till POP, som det skall vara o som jag är van att ha det! Jag vet att IMAP kan vara smidigt, men vanans makt vinner ett tag till Dessutom så är ju själva kontot ett POP konto??!! vad jag har förstått!?!

Det verkar alltså som om när jag raderade kontot o installerade det på nytt så fyllde iPhone i en massa uppgifter från den gamla inställningen...

Upp till din mailleverantör.

1
Bevaka tråden