Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 312 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fortfarande 2 veckors leverans för iMac 27 basmodell, när tror ni dom har åtgärdat problemen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-02 14:54
Ursprungligen av frosse:

Fortfarande 2 veckors leverans för iMac 27 basmodell, när tror ni dom har åtgärdat problemen?

Ja, det har stått 2 veckors leverans fan snart i TRE veckor nu?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-03 17:33
Ursprungligen av marQz:

Ja, det har stått 2 veckors leverans fan snart i TRE veckor nu?

Och det innebär väl att det tar två veckor innan du får din iMac. Så, hade du beställt för tre veckor sedan hade du nog haft din iMac nu

Själv är jag riktigt nöjd med min, prestandan är fantastisk.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-02 14:09

Löjligt bra. Nu skall jag köra AVCHD och se hur det går men annars löjligt bra!

Det är nog inte beroende på problem utan att det just är brist på komponenter och efterfrågan är högre än väntat!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-02 22:20
Ursprungligen av @ndreas:

Det är nog inte beroende på problem utan att det just är brist på komponenter och efterfrågan är högre än väntat!

Stämmer nog bra.

Efterfrågan har varit gigantisk enligt Apple Store. Jag har pratat med en kille där. Som var väldigt tillmötesgående och trevlig när det gällde mitt ärende.

Just "Full HD konceptet-kontra LED" även på "lillingen" verkar ha knockat plånböckerna av varenda kotte, och habegäret har svämmat över vilket resulterar i längre leveranstider pågrund av komponent brister.

Tråkigt men sant. I mitt fall så var å andra sidan Apple väldigt generösa med kompensationer för alla typer av oangelägenheter angående leveranser och kvalitetsproblem.

Ursprungligen av @ndreas:

Det är nog inte beroende på problem utan att det just är brist på komponenter och efterfrågan är högre än väntat!

Njaae, jag tror definitivt att det är alla problem som varit med gula skärmar, trasiga skärmar, problem med flash osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-03 16:45
Ursprungligen av frosse:

Njaae, jag tror definitivt att det är alla problem som varit med gula skärmar, trasiga skärmar, problem med flash osv.

Problem med flash på imac ??

Visst har utbytesmaskinerna kanske varit en del av problemet. Men procentuellt i samanhanget har det inte varit avgörande för försenade beställningar...

Men efterfrågan är inte alltid lätt att förutse och tillmötesgå.

Samtidigt lagrar inte Apple upp 500000 iMacar på hög innan en produktlansering utan dom känner sig lite för och speedar upp prduktionen allt eftersom för att möta upp efterfrågan....

Samtidigt när man inte själva har 100 % egen tillverkning och 100 % koll över komponenter så kan man inte tillmötesgå alla kunder när det gäller leveranstider.

Special beställer man en iMac från Apple Store så måste man nog ha med i beräkningen att vissa förseningar kan uppstå eftersom Apple inte själva tillverkar sina processorer som tex.. i7 processorerna som i många fall tar extra tid att färdigställa..

Alltid efterfrågan kontra utbud som styr tillgången på maskiner..

Men Apples öppet köp genom Apple Store och service överväger i alla fall för min del dom förseningar som kan uppstå.

Senast redigerat 2010-01-03 17:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 15:18

Jajamen, har snackat med en snubbe från min ÅF nu. Som säger att Apple skickat ut massvis med i7: or. "Så de bör dyka upp i eftermiddag eller imorgon", menar han dyka upp för dom eller? I alla fall så lär jag få se en i7:a den här veckan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 15:31
Ursprungligen av marQz:

Jajamen, har snackat med en snubbe från min ÅF nu. Som säger att Apple skickat ut massvis med i7: or. "Så de bör dyka upp i eftermiddag eller imorgon", menar han dyka upp för dom eller? I alla fall så lär jag få se en i7:a den här veckan.

Alltid nått

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-04 16:02

Har fått min i7:a som sagt. Väldigt trist dock att min skärm verkligen är gulaktig. Jag har lagt det i Umeåbutiken och applecares händer. Vill inget annat att skärmen ska vara ok, tyvärr så är det ojämt och blir inte alls bra när man redigerar foton eller läser forum, dvs vanliga saker man gör med en dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 20:51

själv har jag en iMac som låter såhär!

YouTube - iMac 27" screen buzz noise.

Ursprungligen av atomlab:

själv har jag en iMac som låter såhär!

YouTube - iMac 27" screen buzz noise.

Varför skall du dra ner ljudstyrkan på lägsta ?
Känns lite som man försöker hitta fel vara för att!
Allla datorer har ngt fel om man synar dem, så länge det inte låter när ljustyrkan är medel-starkast så är det vän inget att gnälla över

Så till alla iMacägare njut av denna underbara burk nu istället för försöka hitta massa fel

Fick min I7 i morse har nu suttit hela dagen med denna och inga problem so far

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 23:32

inga ljud när du dimmrar ner skärmen?

Ursprungligen av atomlab:

inga ljud när du dimmrar ner skärmen?

nej, men hade brus från linjeutgången visade sig dock vara kabeln

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 00:09
Ursprungligen av @ndreas:

nej, men hade brus från linjeutgången visade sig dock vara kabeln

Är skärmen okey. Vit och skarp ?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-05 01:27

Beställde 20 iMac 27 i oktober, ännu naken

Från en gymnasieskolas perspektiv, eller en Mac-lärares, på en sådan skola då:

Jepp, vi fick äntligen klart att köpa fler Maccar, så vi beställde 24-tummarna, men samma dag i oktober 2009 allt gick igenom (enorma färdsträckor inom kommuner ibland) så visade det sig att dessa 24:or slutat tillverkas. Ville vi ha 27:or istället? JAAA det ville vi! Och värsta sortens.
Så vi beställde, och det skulle ta ett par veckor. Och vi utrymde en datorsal med sega fabrikat, som dock funkade något så när, för att vara beredda på leverans.

Detta var som sagt i oktober. Sedan hände inget, och inget och inget. Vid påringning till leverantör (som inte heller visste något egentligen) så fick vi höra, nästa vecka, veckan innan Lucia, mellandagarna, osv, osv, osv.
Egna efterforskningar på nätet får en ju att förstå att det var problem med olika komponenter, att efterfrågan var gigantisk och så vidare. Men ändå. Det är faktiskt riktigt illa.
Vi har ritat med vaxkritor i ett gäng månader nu, suttit på golvet med benen i kors och nu börjar nya terminen (jaja ironi), och inte en maskin så långt ögat räcker. Det är tamefa... inte bra.

Chefer och elever är på mig, när kommer de? Och inga vettiga besked har jag att ge. Apple förlorar i cred, liksom jag gör som alltid talat mig varm för denna dator (som är den enda jag använder).

Jag är tämligen rätt frustrerad nu. Efter alla år av kamp för att få till Mac på min arbetsplats, så detta, utan någon egentlig förklaring, och då det där med "leverans 24 timmar", som sedan blev "två veckor" och det var väl för en månad sedan på Apple Store?

Jag vet inte hur vi ska lösa lektionerna nu i januari. En halv termin har gått utan, då vi fått lösa sakerna genom att "jamma". Nu går det inte längre.

Äh, sorry, behövde få ur mig, någonstans! Rock och love!

/Mats

Ursprungligen av CUBEIS:

Är skärmen okey. Vit och skarp ?

Enlit mig är den det, säkert att ngn petig synara som skulle hitta fel på den dock!
27" är ganska stort så beroende på hur man vinklar elller kollar får man olika värden, men ngt störande gult eller flimmer har jag inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 07:57
Ursprungligen av @ndreas:

Enlit mig är den det, säkert att ngn petig synara som skulle hitta fel på den dock!
27" är ganska stort så beroende på hur man vinklar elller kollar får man olika värden, men ngt störande gult eller flimmer har jag inte!

Det beror på hur man ser det. Köper man en dator för 26.000 så vill man gärna ha en som är hel. Att det låter om en felande strömenhet är enligt mig varken nyttigt eller bra. Sedan är det irriterande att höra ljudet när skärmen går ner i vila. Men det är verkligen inte därför jag kommer att lämna in den. Utan för att det är en del som är trasig i den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 09:24
Ursprungligen av atomlab:

Det beror på hur man ser det. Köper man en dator för 26.000 så vill man gärna ha en som är hel. Att det låter om en felande strömenhet är enligt mig varken nyttigt eller bra. Sedan är det irriterande att höra ljudet när skärmen går ner i vila. Men det är verkligen inte därför jag kommer att lämna in den. Utan för att det är en del som är trasig i den.

Sant.

Hoppas det fixar sig.

Ursprungligen av atomlab:

Det beror på hur man ser det. Köper man en dator för 26.000 så vill man gärna ha en som är hel. Att det låter om en felande strömenhet är enligt mig varken nyttigt eller bra. Sedan är det irriterande att höra ljudet när skärmen går ner i vila. Men det är verkligen inte därför jag kommer att lämna in den. Utan för att det är en del som är trasig i den.

Fick du veta vad som orsakade brumandet ?
Är det ngt farligt som skadar datorn ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 10:28
Ursprungligen av @ndreas:

Enlit mig är den det, säkert att ngn petig synara som skulle hitta fel på den dock!
27" är ganska stort så beroende på hur man vinklar elller kollar får man olika värden, men ngt störande gult eller flimmer har jag inte!

Bra då är allt okey för dig.

Inte fråga om petighet. Ingen sitter och byter ut sin iMac i onödan. Kan aldrig tro det. Man är ju utan maskin under tiden. Kan ta månader.

Men skräp innanför skärmen och gula toningar och skarpa missljud är inget man accepterar överhuvudtaget när man betalat så mycket pengar.

Apple får helt enkelt skärpa till sig. Kvalitetsproblemen har blivet en nagel i ögat de senaste åren när man lagt ut tillverkningen på olika asiatiska företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 15:33

Att jag jobbar med el har iof inget med saken i sig att göra. Men att en elkomponent brummar som inte ska brumma är sällan bra och har en tendens att gå sönder efter ett tag. Återkommer i fallet när jag pratat med Apple.

Ursprungligen av atomlab:

Att jag jobbar med el har iof inget med saken i sig att göra. Men att en elkomponent brummar som inte ska brumma är sällan bra och har en tendens att gå sönder efter ett tag. Återkommer i fallet när jag pratat med Apple.

Du skriver att du fått den fixad genom utbytt Power Supply men det hjälpte inte då alltså ?
Om det nu är du
" They have fixed my iMac by replacing the faulty power supply unit "

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 17:26

Hehe. Det är inte jag som lagt upp filmen men mitt problem är detsamma

Uppdatering.

Pratade med en trevlig tjej på supporten och hon gav mig helt enkelt ett ärendenr och bad mig att gå tillbaka med datorn och få en ny.

Senast redigerat 2010-01-05 18:22
Ursprungligen av atomlab:

Hehe. Det är inte jag som lagt upp filmen men mitt problem är detsamma

Uppdatering.

Pratade med en trevlig tjej på supporten och hon gav mig helt enkelt ett ärendenr och bad mig att gå tillbaka med datorn och få en ny.

Gott, är det en std eller I7 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 20:58

i7 med 8 gig ram och 2TB. Så chansen att dom har öppet och har en ny i lager är dock inte så troligt såhär lagom på trettondagen

Ursprungligen av atomlab:

i7 med 8 gig ram och 2TB. Så chansen att dom har öppet och har en ny i lager är dock inte så troligt såhär lagom på trettondagen

Du köpte den via en ÅF ?
Jag ringde Apple och får också välja om jag vill ha en ny, får behålla min tills den nya kommer..
Frågan är om jag vill chansa kanske får en som har annat fel istället jobbigt att hålla på att byta hela tiden.
Så länge skärmen inte sätts i lägsta brightnes så hörs inget så jag vet inte för mig är det inget irriterande men om det är skadligt så är det ju inte bra.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-16 14:11

Fick min i7 den 5 januari. Beställde en i5 den 5 dec och strax innan jul lade jag om ordern till en i7 istället.

Hur som helst funkar den felfritt och är toknöjd efter ca 2 veckor.

BTW. OS X rules....efter 20års användande av PC/win..."No more"
Köpte en iMac 21,5" till grabben 2 dagar efter min burk kom

Bevaka tråden