Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okända kostnader och autoinloggning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Två frågor:

1: Ena dagen har jag använt 8 mb data, nästa 105 mb. Jag har ingen aning om hur det gått till. Kostnadsberäkningen har adderat runt 70 kr också. Det här har hänt en gång förut. Någon som har en aning om vad jag gjort? Har den använt 3G när jag streamat podcast trots att jag varit Wifiuppkopplad? Under tiden det här har hänt har telefonen varit Wifiuppkopplad hela tiden.

2: Min iPhone klarar bara att autoinlogga till mitt hem-wifi. Aldrig till homerun eller dylikt. Fungerar endast ibland om man stänger av och på det och trycker på "Förnya tilldelning", det är dock ingen garanti. Innan autoinloggning introducerades fungerade homerun alltid. Vanligt problem?

• Medlem
  • 2009-11-19 08:28
Ursprungligen av skriknisse:

2: Min iPhone klarar bara att autoinlogga till mitt hem-wifi. Aldrig till homerun eller dylikt. Fungerar endast ibland om man stänger av och på det och trycker på "Förnya tilldelning", det är dock ingen garanti. Innan autoinloggning introducerades fungerade homerun alltid. Vanligt problem?

Se den temporära lösningen här (citerad nedan): http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/253947-logga-till-homerun.html

Citat:

Hittade tillfällig lösning på "Ansluter…"-problemet*:

Jag köpte WifiTrak på App Store för att se om det kunde lösa mitt 3.X-problem med att få kontakt med routern från vissa rum. Det fungerar finfint. Då det visar mer info om nätverken ville jag även se om det var någon skillnad mellan de homerun-stationer som tillåter smidig anslutning och de som bara "snurrar" ("Ansluter…"-problemet). Jag upptäckte ingen skillnad men de flesta stationer hade fler nätverk igång med samma namn, men på olika kanaler.

Vid en problemstation väljer jag i WifiTrak en annan homerun (ofta något svagare i styrka) än den som automatiskt ansluts till och även Safari fungerar!

* När auto-login strular och de flesta tjänster fungerar via homerun-wifi förutom html-tjänster som Safari m fl

Tack för svaret!

Angående min första fråga, vet ni om det är vanligt med den här sortens problem? Kanske inte just som mitt men liknande, alltså där stora summor pengar och data läggs till utan att man direkt vet varför eller är det bara jag? För om det bara är jag är ju chansen stor att det är jag som missuppfattat några regler.

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-19 20:59

Tack för svaret!

Angående min första fråga, vet ni om det är vanligt med den här sortens problem? Kanske inte just som mitt men liknande, alltså där stora summor pengar och data läggs till utan att man direkt vet varför eller är det bara jag? För om det bara är jag är ju chansen stor att det är jag som missuppfattat några regler.

Skaffa fri data, du har köpt en internettelefon.

Okända kostnader

Två frågor:

1: Ena dagen har jag använt 8 mb data, nästa 105 mb. Jag har ingen aning om hur det gått till. Kostnadsberäkningen har adderat runt 70 kr också. Det här har hänt en gång förut. Någon som har en aning om vad jag gjort? Har den använt 3G när jag streamat podcast trots att jag varit Wifiuppkopplad? Under tiden det här har hänt har telefonen varit Wifiuppkopplad hela tiden.

Okända kostnader.
Jag har det på en iPhone 2G med fw 3.0 och 3.01.
I mitt fall så händer det om jag har något voip program installerat typ Fring, Nimbuz etc.
Eftersom de programmen varken använder eller får använda datatraffik över GPRS/EDGE/3G så är det märkligt.
Jag gjorde en mängd ominstallationer och kunde i mitt fall se att det var repeterbart. När programmen finns installerade och jag inte använde den så sker datatraffik.

Jag har snackat med Telia nu och dom visste som väntat ingenting. Har även provat att stänga av 3G, skriva in felaktig Edge-adress och stänga av Wifi, då kan jag inte använda något nät. Den fortsätter dock ändå dra pengar. Ca 50 öre om dagen. Jag klarar avgifterna men tycker det är underligt att det ska vara så svårt att förstå vad man betalar för.

Jag förstår argumenten att skaffa fri data men jag ser inte riktigt poängen i att betala 199 kronor i månaden för det då jag under nio av dom elva månader jag haft en iPhone dragit i snitt 30 mb utanför Wifi per månad och övriga två månader som sagt är såna här tillfällen då avgifterna bara exploderat helt utan att jag förstår varför. Som det är nu har jag fått betala cirka 100 kr extra för dom två månaderna. Skulle jag kört fri data skulle jag fått betala 2189. Inget svårt val för mig direkt.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-22 20:28

Jag förstår argumenten att skaffa fri data men jag ser inte riktigt poängen i att betala 199 kronor i månaden för det då jag under nio av dom elva månader jag haft en iPhone dragit i snitt 30 mb

Då kan du välja det billigare alternativet istället, som kostar 69 kronor i månaden, då får du visserligen "bara" 500 megabyte trafik. Telia Mobilsurf Alltid heter det alterantivet. Du slipper sitta och tänka på att snålköra hela tiden med ett sådant tillägg.

1
Bevaka tråden