Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på fildelning för åtkomst utifrån

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-24 09:03

Jag har just införskaffat en Mac Mini som jag tänkte köra som bl.a. filserver. Jag har dock lite beslutsångest över vilken lösning jag ska köra för personer som skall komma åt den utifrån. Jag är fullt medveten om att Mac OS redan från början erbjuder SSH/SFTP liksom FTP och AFP (även om jag sitter på Comhem).

Min fundering har varit att modifiera sshd_config till att endast tillåta SFTP för en viss grupp användare som jag endast vill skall ha åtkomst till en viss mapp. Fördelen jag ser är att det redan är integrerat, snabbt och enkelt, säkert och berör en systemfil som vid en överskrivning (systemuppdatering) enkelt kan återställas. Nackdelen är dock att det blir svårare att övervaka vilka som är inne liksom att kontrollera parametrar såsom hastighetsbegräsning etc.

Vilken lösning kör ni? Är det någon som möjligen kör GLFTPD?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-24 15:54

En annan lösning verkar vara att installera MacPorts och sedan PureFtpd som tillsammans med PureFTPd-Manager och blir riktigt lättkonfigurerat. Frågan är bara hur pass känsligt MacPorts packethanteringssystem är vid en ev. systemuppdatering?

Annars finns ju möjligheten att du kör med VPN så att du kommer in i hemma nätverket och på sådant vis kommer åt filerna ifrån datorn/datorerna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 15:16

Webdav kanske?

http://www.oreillynet.com/network/2000/11/10/osx_webdav/osx_webdav.html
Gammal artikel, men den borde väl fortfarande gälla?

1
Bevaka tråden