Förutom själva timpriset finns det mycket annat som påverkar din lönsamhet i slutändan.
Om en kund ringer i fem minuter - fakturerar du då 1/12 timme eller en påbörjad timme? Börjar du fakturera när du lämnar ditt kontor eller endast tiden då du är på plats hos kunden? Betalar kunden för alla kostnader som uppkommer i skapandet av din produkt?
För vissa kunder kanske det är smart att bygga upp en timbank där dom köper en viss mängd timmar i månaden. Rabattsatser när folk anlitar dig mycket fungerar också. Fasta priser för projekt kan vara riskfyllda om man inte definerar vad som ingår men kan också spela dig i händerna om du är snabb.
Finns mycket att fundera över - målet till en början ska nog vara att försöka fylla dina veckotimmar och helst försöka hitta längre projekt. Enstaka timmar här och där är svårt att leva på.
Ett fel som jag ser många göra är att sätta för låga priser för att attrahera kunder - men lägger ingenting på marknadsföring. Höj istället priset och se till att synas/höras/finnas - det kommer du tjäna på. Med rätt marknadsföring blir ditt företag/namn känt och då är folk beredda att betala mer också.
Det blir en god cirkel!