Hej
det var länge sedan jag satt och lekte med Garageband, men jag har hela tiden uppdaterat till den senaste versionen i hopp om att nån gång skall jag få tid. Nu har jag lite tid så jag täkte jag skulle testa Garageband igen.
Jag har tidigare roat mig med att göra låtar i Band-in-a-Box, som är ett fantastiskt roligt program, och sedan spara ned den gjorda låten som en midifil. Den midifilen kan man sedan dra till Garageband, för att fortsätta att manipulera musiken så att det låter bra.
Det finns bara en hake, och det är att basspåret från Band-in-a-Box måste höjas en oktav för att låta riktigt. Fråga mig inte varför, men så är det bara. Tidigare var det lätt fixat. Man markerade spåret för basen, klickade på "saxen" och sedan behövde man bra skriva in +12 för att höja "regionen" 12 halvsteg, dvs en oktav. Men nu hittar jag inte var man kan göra det. De har lagt till en rad andra finesser som modulation etc, men transponeringen verkar ha försvunnit, eller .....
Tacksam om nån orkar ta sig tid och svara, för jag har genom åren fått väldigt mycket hjälp via detta forum. (Inte minst från Ponchhontas)
Crister