Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa "nivå" i musikproduktion

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa,
jag har i ett par år suttit och knåpat ihop lite musik med hjälp av Garageband och en usb-inkopplad klaviatur, och det funkar skitbra, men nu känner jag att jag vill utveckla mig lite, få lite mer valmöjligheter osv... Är det Logic som gäller för mig då eller? Hur stort är hoppet mellan de två programmen? Alla synpunkter och förslag välkomnas! Jag kan tillägga att jag mestadels sysslar med orkestral musik, mycket stråkar och hela den biten...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-26 10:19

Hej.
Logic är ett väldigt kraftfullt program där du har möjlighet att detaljstyra och åstakomma fantastiska saker. Du kan inte gå "fel" om du väljer det imho.

Har du koll på hur en DAW funkar (om du har mkt vana i garageband osv) så kommer du nog inte ha sådär jättelång inlärningskurva. Att komma igång och åstakomma ungefär samma saker som du är van med går nog snabbt, det är snarare när du skall börja titta på att göra lite mer avancerade saker med automationer, effekter, skicka till olika bus:ar osv som det kommer "mycket nytt". Det finns dock en hel del bra tutorialfilmer och dyl på nätet så det är inte alls omöjligt att komma igång.

Logic kan dock vara "onödigt" krångligt (det tar mer tid att åstadkomma samma saker som i garageband) om man gör skisser och dyl. Jag brukar skissa i Garageband, och om det är någonting som känns som man drar vidare med kan du öppna samma projekt direkt i Logic och då har du en del förarbete gjort för dig, så att du kan fortsätta pilla.

Tack för svaret, Logic låter helrätt för mig När jag ändå är igång, jag funderar också på att byta ut min klaviatur, för tillfället har jag en M-audio keystation 49e, och funderar på att helt enkelt gå upp ett snäpp i deras serie och köpa Keystation 61es. Det jag är ute efter är en klaviatur som funkar till macen, har vägda tangenter, och ligger runt 2000 kr. Någon som har 61es, eller har ett förslag på en annan modell?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 23:08

Jag har en 49e och en 61es, de halv-vägda tangenterna på den senare lämpar sig ypperligt för piano och klassiska instrument där du har olika nivåer av velocity. Spelkänslan är förvånansvärt bra, när man lärt sig anslaget, och smidigheten och priset gör det väl värt att köpa. Men byt inte bort 49e, du kommer upptäcka att vissa instrument spelas hellre med den typen av klaviatur, så kör med båda!

Aha, tusan också, som fattig student hade jag tänkt att delvis finansiera den nya klaviaturen med den gamla, men du menar alltså att vissa instrument spelas bättre med den gamla...vilka instrument rör det sig om?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 20:18

Logic är som sagt ett mkt kraftfullt program och det blir så pass invecklat som du gör det. alltså ju djupare du gräver desto mer funktioner kommer du att finna.

Hur höjer man en region en oktav i den nya versionen av Garageband

Hej

det var länge sedan jag satt och lekte med Garageband, men jag har hela tiden uppdaterat till den senaste versionen i hopp om att nån gång skall jag få tid. Nu har jag lite tid så jag täkte jag skulle testa Garageband igen.

Jag har tidigare roat mig med att göra låtar i Band-in-a-Box, som är ett fantastiskt roligt program, och sedan spara ned den gjorda låten som en midifil. Den midifilen kan man sedan dra till Garageband, för att fortsätta att manipulera musiken så att det låter bra.

Det finns bara en hake, och det är att basspåret från Band-in-a-Box måste höjas en oktav för att låta riktigt. Fråga mig inte varför, men så är det bara. Tidigare var det lätt fixat. Man markerade spåret för basen, klickade på "saxen" och sedan behövde man bra skriva in +12 för att höja "regionen" 12 halvsteg, dvs en oktav. Men nu hittar jag inte var man kan göra det. De har lagt till en rad andra finesser som modulation etc, men transponeringen verkar ha försvunnit, eller .....

Tacksam om nån orkar ta sig tid och svara, för jag har genom åren fått väldigt mycket hjälp via detta forum. (Inte minst från Ponchhontas)

Crister

Hittade lösningen själv

Ah

Efter en del experimenterande hittade jag lösningen själv. Den är rätt självklar om man tänker efter, men för att höja en region en oktav skall man dra "pitch" reglaget 12 steg till höger.

Crister

1
Bevaka tråden