Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljud ut från dock - nej - varför??

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det här för skräp? Sitter med min fyra dagar gamla iPhone 3GS och ska koppla för att lyssna på musik via dockkontakten. Inget ljud förutom ajfåunens interna högtalare. Funkar fint med iPods btw. Det finns ju inte någon inställning att toucha till heller(?)

Har inte haft någon sån här lur förut - bäst än så länge --> Google Earth, mycket fint.
Sämst --> 6 sms-signaler som suger - skrattretande larvigt att man måste rymma från fängelset pga det.. Det får bli -- ’Ingen’.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-26 21:34

Vad är det för docka du har? Eller sladd?
Är den kompatibel med iPhone 3Gs?

Vadå inget ljud ut?
Var har du pluggat i 3.5mm-kontakten?

Ja, just det, vaddå inget ljud ut

Ljudet vill ju inte komma ut

Det är en kabel med dockkontakt. Den borde väl vara kompatibel? Den passar i alla fall och jag har som sagt aldrig haft några problem med iPods. Jag använder inte gärna 3,5mm-utgången =strypt och dålig ljudkvalité.

Alla iPod-tillbehör fungerar väl inte til iPhone?
3,5mm-kontakten på baksidan av dockan ska vara lika lite strypt som att köra genom USB-kontakten.

Det är den här kabeln:

Fast kort - anpassad till portabel hörlursförstärkare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 22:33

Kabel med en dockkontakt i ena änden förstår jag - vad är det i den andra änden - USB?
Kopplar du den till datorn? Till en stereo?

3,5 mm pluggen är en balanserad kontakt med helt ok ljud i.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 22:34

Aha, jag tror inte att den fungear - i alla fall inte från lådan?
Kanske via någon form av tweak? - men ingen aning

Jag förstår inte vad det är som inte skulle fungera när den fungerar med iPod Classic & Nano.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag förstår inte vad det är som inte skulle fungera när den fungerar med iPod Classic & Nano.

Som sagt, en iPhone är inte en iPod.
Bara för kontakten ser likadan ut behöver signalerna i den vara desamma.

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 08:57

Stämmer, jag hade en Belkin-mojäng till min första iPhone 2G som både laddade och spelade musik via en sladd till bilstereons line-ingång. Den fungerade inte längre när jag skaffade en iPhone 3G.

Jamen, hur idiotiskt får det vara? Varför skulle Apple välja att flytta på stereo-höger/vänster-pin på iPhone? Laddning via USB-dock-kabel fungerar med iPodkabel.

Jag kan inte tänka mig att alla dockningsbara apparater [Logitech, JBL, Fireant, Harman Kardon osv.] skulle sluta att fungera med iPhone. Det kan inte vara det som är problemet.

Jag har nu mejlat tillverkaren så får man kanske ett svar på mysteriet.

Jamen, hur idiotiskt får det vara? Varför skulle Apple välja att flytta på stereo-höger/vänster-pin på iPhone? Laddning via USB-dock-kabel fungerar med iPodkabel.

Jag kan inte tänka mig att alla dockningsbara apparater [Logitech, JBL, Fireant, Harman Kardon osv.] skulle sluta att fungera med iPhone. Det kan inte vara det som är problemet.

Det har hänt förut i hopp mellan olika iPod-generationer.
Det har hänt i hopp mellan iPhone-generationer också.
Borde du veta om du har hängt med lite.
Alla dockkontakttillbehör(kablar, stereos, högtalare etc) fungerar inte med alla enheter med dockkontakt.
Trist absolut, men antagligen någon tanke om att tjäna ännu mer pengar bakom. Sådan är kapitalismen...

Ursprungligen av theplague:

Borde du veta om du har hängt med lite.

Joru, det gäller att hålla koll på kontaktstiften i alla enheter som har lämnat byggnaden

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 10:44

Apple har inte flyttat på några pinnar. Den enda skillnaden mellan kontakten på iPhone 2G och 3G är att 2G även har firewirepinnarna anslutna medans 3G bara går på USB. Det är därför som vissa laddningskablar inte funkar på 3G, de försöker ladda via firewire-stiften helt enkelt.

Varför fungerar det inte då kan man fråga sig? Jo, line out i dockkontakten är inte aktiverat hela tiden, då skulle du ju inte höra något i iPhonens högtalare eftersom den stängs av när man kör med line out.

För att aktivera line out så ansluter man stift 21 "Accessory indicator" till jord via ett motstånd, olika värden på motståndet indikerar olika lägen, jag tror det är 1K som ska anslutas mellan stift 21 och 11 för att dra igång dock-läget, dvs line out aktiv. En iPod (förutom touch då) har ingen intern högtalare och har alltså inget behov av denna "sensing"-funktion utan har väl line out aktivt hela tiden skulle jag gissa.

Ursprungligen av rhesus:

Varför fungerar det inte då kan man fråga sig? Jo, line out i dockkontakten är inte aktiverat hela tiden, då skulle du ju inte höra något i iPhonens högtalare eftersom den stängs av när man kör med line out. För att atktivera line out så ansluter man stift 21 "Accessory indicator" till jord via ett motstånd, olika värden på motståndet indikerar olika lägen, jag tror det är 1K som ska anslutas mellan stift 21 och 11 för att dra igång dock-läget, dvs line out aktiv. En iPod har ingen intern högtalare och har alltså inget behov av denna "sensing"-funktion utan har väl linte out aktiverat hela tiden skulle jag gissa.

Aha, där har vi nog svaret!

1
Bevaka tråden