Så här gör jag:
Jag gör INTE bildspel i iPhoto, utan gör ett vanligt album. Just för att jag vill styra det manuellt som en dia-projektor. Jag är inte intresserad av bakgrundsmusik, övergångar, Ken Burns, etc...
Jag har ställt in iPhoto så att dubbelklick på ett foto öppnar i redigerings-läge i fullskärm. Då kan man enkelt bläddra fram och tillbaka i bilderna - ett enkelt bildspel! Även Apple Remote kan styra detta.
När det blir "bildvisning" med publik vill jag inte visa det i min laptop utan i min MacMini som är kopplad till TVn. Då ser man till att delning är påslaget (se inställningar i iPhoto) både så att den delar ut och letar andra bibliotek. Jag startar iPhoto på både laptop och TV. Nu kan man se alla utdelade album som finns i laptopen på TV-datorn.
Nu finns det två sätt. Antingen så kör jag direkt i TVn mot bilderna som är lagrade på laptopen. Fungerar, men jag har märkt att det ibland kan sega till eftersom man går över nätverket.
För att vara på säkra sidan kan man kopiera in bilderna till TV-datorn och göra ett album lokalt. Det är bara ett par handgrepp, och allt är förberett. Då blir det mindre risk med datamecklande inför publik.
Alternativen som nämnts med att göra DVD-film fungerar, men nackdelen är att upplösningen blir begränsad till vad DVD-formatet klarar vilket är lägre än en modern TV.