Det trådlösa nätet bör vara rätt snabbt. Men om du har en riktigt snabb uppkoppling till Internet (typ 100Mbit) kan din Airport-basstation antagligen inte hänga med. Det finns ju ett par olika APExtreme, men du har antingen 54, 130 eller 270 Mbit/s som teoretisk hastighet.
Samma grej gäller i varje dators Airport-kort.
Om du kör på 802.11g (54Mbit/s) kommer du i verkligheten kanske ligga på ungefär hälften, alltså en bra bit under en snabb internetuppkoppling. Har du däremot ett rent 802.11n-nätverk tror jag inte du behöver bry dig om eventuella flaskhalsar.
De datorer som ansluter med Ethernet lider inte av att andra använder den trådlösa basstationen.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du behöver "router eller dosa". Airport extreme är en router, som du kopplar ditt modem till. Sen har du en Ethernet-switch som du kan ansluta kabel till, samt trådlösa basstationen för trådlösa enheter.
En router måste du ha om du har fler datorer än din ISP ger dig IP-nummer.
Det vore bra om jag visste mer om vilken APE du har. De finns med antingen 802.11b/n trådlöst, och med antingen 100Mbit/s eller 1000Mbit/s ethernet.
Slutligen kan du ju köra bredbandskollen (en website, googla) och se vilka hastigheter du kommer upp i på de olika maskinerna.