Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går ej att uppdatera?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 14:00

Köpte precis min första macbook och kan bara säga att jag älskar den redan, dock har jag ett problem med programuppdateraren som säger att "uppdateringen kunde inte expanderas och kan ha skadats vid hämtningen. nästa gång programuppdatering körs kommer uppdateringen att hämtas och kontrolleras igen" efter jag klickat "Starta om" för att installera uppdateringarna, har testat ett antal gånger och vet ej vad jag ska göra åt det.. Någon som har en ide?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-28 14:12

prova starta om datorn, utan att göra det via installer promten.
Så kanske den tappar kontakten med den trasiga nedladdade filen?

Annars tar vi nästa tips.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 15:18

aa, hade testat det innan och märkligt nog fungerade det inte då. När jag precis tog in den till office butiken här i stan så satte vi på den och han testade ladda hem dom lite mindre uppdateringarna så fungerade det utan problem, så jag är hemma och laddar hem Mac OS X uppdateringen 10.6.2 just nu, får se om det går bra.. Finns det ingen nyare än 10.6.2 alltså? har för mig att jag sett det, kanske vart i väntan på att få min egen bäbis att leka med jag sett i syne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 15:25

Samma sak igen, kommer till "Kontrollera paketet" efter det laddar den lite och slutligen ett meddelande som säger att Ett fel inträffade under installationen. följt av meddelandet som berättar att det inte går att expandera...
Tips 2 tack

  • Medlem
  • 2009-11-28 15:25

10.6.2 är den senaste.

Har du testat att reparera skivberhörigheterna?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 15:33

Japp, provade det också, såg det i något annat forum som tipsade det, men det var inget som hjälpte.

Om du är trådlös koppla in direkt på trådbundet. Och testa att ladda ner från apples site istället för programuppdateringen. Vet inte, men har du prövat universalknepet kasta plist som sista utväg?

http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty2.pl/product=26864&cat=60&platform=osx&method=sa/MacOSXUpdCombo10.6.2.dmg

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 15:46

Okej, ska testa det nu

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 15:55

nej har inte testat det, hur hittar jag plist?

Finder---User---Library---Preferences

Sedan har du på apples nedladdningssida för combon sha check så att du vet att filen är ok från länken ovan i min förra post. Annars har du överföringsfel.

SHA-=adbe2e8a81e227c1903dd
049b6a3ea5f60b6ea49

enligt Mac OS X: How to Verify a SHA-1 Digest

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 16:17

okej, testar nu tanka hem länken du skickade iallafall, tackar så jätte mycket för snabba och hjälpsamma svar, återkommer så fort jag kommit längre

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 18:43

Är tillbaka efter att ha testat och nu får jag detta meddelande när jag försöker installera paketet, vad gör jag här näst? Ominstallera OSX?

Ursprungligen av ArnoldK:

Är tillbaka efter att ha testat och nu får jag detta meddelande när jag försöker installera paketet, vad gör jag här näst? Ominstallera OSX?

Har du kollat filens sha för att se om den är rätt nedladdad? Är den rätt starta om i felsäkertläge och testa igen. Detta görs oftast genom att trycka ner shift när man startar upp datorn, håll nere tangent tills Apple logotypen visas.

Senast redigerat 2009-11-28 19:04
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 21:49

Verkar vara något riktigt skumt med den alltså, ska försöka starta datorn i felsäkert nu och se om det går att uppdatera, förhoppningsvis så fixar uppdateringen detta problem så jag inte får stå ut med detta varje gång

edit: det fungerade inte heller, står att avbilden är skadad.. Väldigt märkligt med tanke på att jag lyckats installera alla andra uppdateringar förutom just denna, tycker ni jag ska lämna in den och kräva en ny eller vad ska jag göra? har även försökt att radera och installera om Mac OSX tidigare idag

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-28 22:47

Ingen aning om vad som hänt nu med det gick helt plötsligt att uppdatera, dock fick jag hämta hem en kombinerad update av 10.6.2 på apples hemsida, förstod inte riktigt vad skillnaden var mellan den kombinerade och vanliga men nu är den uppdaterad i vilket fall och programupdateraren hittar inga nya som behövs

Ursprungligen av ArnoldK:

...förstod inte riktigt vad skillnaden var mellan den kombinerade och vanliga...

Combo-uppdateringen kan uppdatera både 10.6.0 och 10.6.1 till 10.6.2 (dvs den innehåller allt från både 10.6.1- och 10.6.2-uppdateringarna).

"Den vanliga" kräver att du redan har 10.6.1 installerat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-29 01:40

Verkar däremot som att det är något problem med den, när jag hämtar trial versioner av Office och VMware fusion t.ex så får jag samma svar, vad kan det vara för problem egentligen?

Ursprungligen av ArnoldK:

Verkar däremot som att det är något problem med den, när jag hämtar trial versioner av Office och VMware fusion t.ex så får jag samma svar, vad kan det vara för problem egentligen?

När du fortfarande har problem så tror jag att du har problem med att din internetkoppling är instabil. Kopplade du datorn direkt till modem eller näverksuttag och inte körde trådlöst ? Då har du tagit bort din router eller modem i ekvationen, med den tidigare felsökningen så har vi sett att det troligen inte är din dator det är fel på då det fungerade i butik. Om du fortfarande har problem så felanmäl den instabila uppkoplingen till din internetleverantör. De kan göra en felsökning direkt i sitt leveranssystem. Detta kan även vara en anledning till att det fungerade i butiken men inte hemma.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-29 10:36

Kan det vara så illa? För jag har ju kört min pc, och ytterligare 2 pc datorer på detta trådlösa och det har aldrig krånglat där på dom, kan försöka leta upp en sladd till routern och kolla om det blir någon skillnad. För dom små uppdateringarna som iTunes osv. kan jag också göra, precis som han i affären, tankade precis Spotify, Vlc etc. bara dom lite större filerna som de inte går att installera

edit: har även tankat filerna på min pc och fört över dom via usb-sticka till macbooken utan några resultat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 16:04

Kanske ändå ska tänka på hårdvarufel, dåliga sektorer på hårddisken? Du säger att det är en ny dator, du har inte hunnit använda den så mycket, och felet verkar ju uppstå främst när du hämtar stora filer = större chans/risk att påverkas av dålig sektor på HD:n. Om du har tillgång till TechToolPro (ingår i AppleCare) kan du köra en surface-scan på HD:n. Och det är ju i så fall ett klart garantiärende.

Ursprungligen av ArnoldK:

När jag precis tog in den till office butiken här i stan så satte vi på den och han testade ladda hem dom lite mindre uppdateringarna så fungerade det utan problem

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-29 18:38

Körde på sladd och rätt va det va så funkade det faktist, märkligt nog har jag väl haft ett "defekt" internet hela tiden, har även fixat det genom att beställa nytt som kommer i slutet av månaden. Undrar dock om inte TechToolPro finns att köpa enskilt också, hade varit skönt att se efter så det verkligen är okej allting

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 19:08

Vad bra att det löste sig! Var antagligen det trådlösa som strulade då.

Naturligtvis finns TechToolPro och liknande att köpa separat men de kostar en slant och tyvärr vet jag inte om något gratisalternativ. Men om du inte får några fler liknande problem kan du nog vara lugn. Du har ju åtminstone ett år (garantin) att upptäcka problem. De flesta hårddiskar har redan vid tillverningen någon sektor som är ur funktion, men de "döljs" vid en grundformatering. Detta klarar även Skivverktyg i OSX av, det är bara att Skivverktyg tyvärr saknar möjlighet att göra "surface scan" utan att grundformatera hela disken, och det vill du ju inte (Det gick i gamla skivverktyg i OS9)

TechTool Pro
SpeedTools Utilities
Drive Genius

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-30 20:20

Jasså, ja i nuläget är jag riktigt nöjd över min macbook iallafall och ångrar inte en sekund att jag bytte från PC. Tack för all hjälp!!

1
Bevaka tråden