Hoppas någon har några bra idéer om detta. Om inte så hjälper det alltid att skriva ned sina problem.
Jag har följande problem (jag har skrivit om namnen på fälten och förenklat data så att det ska vara lättare att hänga med):
Jag ska räkna ut hur mycket bonus en agent får om de sålt för en viss summa pengar. Problemet är att jag jämför med värden i intervall. De värden jag pratar om är följande:
Tabell 1
* intäkt_total = Hur mycket agenten har sålt för.
* försäljningsmål = Hur mycket ska säljaren ha sålt för, för att bonus ska utfalla.
* arbetstidsfaktor = Schemalagd arbetstid delat med full arbetsvecka (till exempel 30 tim / 40 tim).
* snittpris = Vilket snittpris är bonussystemet baserat på (kan variera beroende på gruppens huvudsakliga försäljningsprodukt t.ex.).
Tabell 2
* antal_sålda_start_på_intervall = Var börjar intervallet som ger en viss mängd bonusutfall.
* antal_sålda_slut_på_intervall = Var slutar intervallet som ger en viss mängd bonusutfall.
* utfall = Hur mycket pengar får du per uppnådd steg i intervallet.
Exempel:
Tabell 1
intäkt_total | försäljningsmål | arbetstidsfaktor | snittpris
10000 7500 1 500
8000 5625 0,75 500
Tabell 2
antal_sålda_start_på_intervall | antal_sålda_slut_på_intervall | utfall
11 20 100
21 30 150
31 999 200
Så långt jag kommit nu är att jag gör följande beräkning:
intäkt_total / (snittpris * arbetstidsfaktor) = antal_att_jämföra_med_tabell2
Då får vi i enlighet med tabell 1:
Beräkning
10000 / (500*1) = 20
8000 / (500*0,75) = 21,33
Det vill säga att den första agenten har sålt 20 bonusgrundande produkter (jämfört med snittpris) och ska därför få 10 * 100 kr i bonus, medan den andra agenten har sålt 21,33 bonusgrundande produkter och ska därför få (10 * 100) + (2 * 150) kr i bonus.
Hur stegar jag igenom mina bonusintervall smidigast för att få fram den bonus som agenten ska ha?
Alla idéer mottages tacksamt! Jag måste säga att jag har kört fast.
Edit: Glömde tillägga att jag helst skulle vilja att allt sker i ett beräkningsfält som ser till att uppdateras när agenten gör ny försäljning. Allt för att enkelt kunna spotta ut värdet till andra system.