Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtuellt minne - På eller Av?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har koll på om det är bra att köra med virtuellt minne på, även om man inte "behöver" det. Somliga säger att det snabbar upp datorn om man sätter på virtuella minnet och låter det vara på bara 1 Mb. Andra att det gör datorn långsammare. Här finns säkert någon som har koll. Vad är bäst?

Jag har lärt mig att man bör ha VM påslaget (+1MB utöver fysiskt RAM) fr.o.m. Mac OS 8.0 eller 8.1. Det är väl bara vissa körningar som vill ha virtuellt minne avslaget. Vissa spel tror jag.

Lite förenklat kan man säga att virtuellt minne i bästa fall gör att programmen kan starta snabbare. Jag föredrar att köra med virtuellt minne avslaget (i Pre OS X) om jag explicit inte behövde slå på det.

• Oregistrerad
  • 2002-11-17 20:43

En följdfråga blir, vilka program kör du?

Kör du Quark Xpress tex så är VM bra...

Gäller denna fråga system före OS X? För i och med OS X så har allt sånt blivit ointressant eftersom VM är en grundläggande del av systemet och något du inte kan slå av eller på. Det är också hanterat på ett sätt långt bättre än i OS 9 och tidigare.

I OS 9 så tror jag det beror lite på vilka program du kör. Generellt sätt så skulle det vara bra att ha 1 MB VM påslaget, men vissa program (som t.ex. Photoshop) mådde mycket bättre med VM avslaget. Har jag för mig.

Frågan gäller system 9.2.1

Uppdatera till 9.2.2, finns ingen anledning att vänta med det.

Personligen kör jag alltid med virtuellt minne avstängt om det finns tillräckligt inbyggt.

[ 18 November 2002, 13:04: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-18 19:35

Upplever att MacOS 9.x är stabilare med virtuellt minne påslaget, minneshanteringen är nog bättre. Och program kräver mindre minnestilldelning och startar oftast snabbare (iallafall 2:a gången). Men samtidigt känns datorn lite långsammare i vissa fall.

Vill man ha högst prestanda brukar det fungera bäst med virtuellt minne avslaget, t ex på servrar med program som FileMaker Pro Server och WebSTAR. Sen har väl vissa program egen minnes- och cache-hantering som t ex Photoshop och då föredrar programen oftast fysiska RAM-minnen:-)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 20:26

VM ska vara på - för det mesta. Då utnyttjar Finder och andra program minnet effektivare. Skillnaden i prestanda är faktiskt försumbar - jag har testat.

[ 18 November 2002, 20:27: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden