Tro mig, jag har sökt i forumet. Jag har till och med sökt igenom alla för mig kända macforum och ingenstans hittar jag lösningen på mitt problem som börjar gå mig på nerverna riktigt ordentligt. Problemet heter "jag kan inte tömma papperskorgen" och är uppenbarligen vanligt förekommande. Men på mitt sätt går det till så här:
Om jag har exempelvis 100 filer i min papperskorg och tömmer den, antingen "på riktigt" eller med kortkommando så står det att den töms. Men ikonen visar fortfarande att den är full och när jag öppnar den så ligger alla filer kvar. Det finns helt enkelt inget sätt att få bort filerna i OS X. Vad jag får göra är att boota upp i OS 9 och slänga filerna där istället.
Har även testat terminalen för att radera hela mappen .Trash i min homemapp. Skriptet såg ut såhär:
sudo rm -rf .Trash/
Och direkt efter får jag följande meddelande:
/bin/realrm: .Trash/: Directory not empty
Papperskorgen töms dock (eller raderas) men utrymmet på hårddisken ökar inte.
Nu är detta dock inte mitt enda problem. Skrivbordet har också börjat bete sig märkligt. Om jag flyttar en fil skapas automagiskt ett duplikat av denna fil. Gäller även mappar. Filerna (på skrivbordet) hoppar även omkring om jag flyttar på närliggande filer. Jag har INTE snap to grid påslaget.
Kan det vara så att jag använt något program som fuckat upp min dator, exempelvis Cocktail. Är det någon som haft liknande problem? Är det någon som löst ett liknande problem?
HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!