Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma papperskorgen + duplicerade filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-05 14:52

Tro mig, jag har sökt i forumet. Jag har till och med sökt igenom alla för mig kända macforum och ingenstans hittar jag lösningen på mitt problem som börjar gå mig på nerverna riktigt ordentligt. Problemet heter "jag kan inte tömma papperskorgen" och är uppenbarligen vanligt förekommande. Men på mitt sätt går det till så här:

Om jag har exempelvis 100 filer i min papperskorg och tömmer den, antingen "på riktigt" eller med kortkommando så står det att den töms. Men ikonen visar fortfarande att den är full och när jag öppnar den så ligger alla filer kvar. Det finns helt enkelt inget sätt att få bort filerna i OS X. Vad jag får göra är att boota upp i OS 9 och slänga filerna där istället.

Har även testat terminalen för att radera hela mappen .Trash i min homemapp. Skriptet såg ut såhär:

sudo rm -rf .Trash/

Och direkt efter får jag följande meddelande:

/bin/realrm: .Trash/: Directory not empty

Papperskorgen töms dock (eller raderas) men utrymmet på hårddisken ökar inte.

Nu är detta dock inte mitt enda problem. Skrivbordet har också börjat bete sig märkligt. Om jag flyttar en fil skapas automagiskt ett duplikat av denna fil. Gäller även mappar. Filerna (på skrivbordet) hoppar även omkring om jag flyttar på närliggande filer. Jag har INTE snap to grid påslaget.

Kan det vara så att jag använt något program som fuckat upp min dator, exempelvis Cocktail. Är det någon som haft liknande problem? Är det någon som löst ett liknande problem?

HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

• Oregistrerad
  • 2003-08-05 19:41

Det låter ganska konstigt.
Du borde börja med att kontrollera om filstrukturen på din hårddisk är frisk. Om du DiskWarrior är det dags att undersöka din hårddisk med det programmet.
Prova annars att starta i single-user mode (håll nere Äpple-s, "spara") vid uppstart och skriv "fsck -y" (utan citationstecken) vid prompten. Upprepa om filsystemet modifieras.

En annan sak, använd terminalen för att gå till det problematiska direktoriet realrm: "cd /bin/realrm/". Vet inte vad det är, men jag skulle tror att du kan slänga bort allt som finns i realrm.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-06 13:32

DiskWarrior har jag inte och det andra låter ju livsfarligt. Vad kan hända om något går snett och vad menar du med att jag ska upprepa om filsystemet modifieras?

Kommandot fsck -y utför en kontroll av hårddisken. Om den hittar några fel så reparerar den de automatiskt. Om så är fallet skall man upprepa kommandot till dess att inga fel (=inga reparationer) kan hittas.

Sedan startar du om datorn helt vanligt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-06 13:57

Någon som har nån koll på hur lång tid detta skulle ta på en 80-gigs hårddisk?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-06 13:59

Det finns ett utmärkt litet program för just ditt problem. Det heter BatChmod
och finns på VersionTracker.

Det kan även göra andra saker men jag använder bara kommandot för att tömma p-korgen.
Har alltid funkat klockrent för mig.

Eller kanske Cocktail?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-06 14:18

BatChmod funkade för att tömma papperskorgen men jag vill ju inte behöva använda detta programmet varje gång jag vill tömma den.

Dessutom kvarstår problemet med duplicerade filer på skrivbordet.

Cocktail har jag testat men inget resultat whatsoever.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-06 14:55

Kanske är det mödan värt att formatera disken o installera om på nytt?

• Medlem
  • 2003-08-06 19:58

Låter som rättighetsproblem då det hela tiden blir kopior på filer.

Prova att köra Skivverkyget och kolla rättigheter, eller Cocktails Auto-Pilot.

Är det så att du har kollat rättigheterna från tex en cd skiva eller bootat från annan disk? Då kan du få fel rättigheter på hela disken.

Vad står det för rättigheter när du tar info på hårddisken?

Bör vara:
System
Läsa/skriva

Admin
Läsa/skriva

Övriga
Skrivskyddat

1
Bevaka tråden