Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt problem med CD-skiva

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte Odelay med Beck från Ginza. Knäpper på den i stereon och om man väljer låt nummer nio och efter det så händer ingenting. Före spår nio funkar skivan perfekt. Stereon verkar tro att alla spår efter spår åtta är en del av spår åtta. det går alltså att lyssna på alla spår om man spolar igenom spår åtta.
Jag reklamerar skivan och fick idag en ny… Med exakt samma problem!
Var på väg att ringa Ginza och höra vad jag kan göra, men då slog det mig att jag kunde testa i datorn och det funkar utmärkt!

är det min stereo det är fel på? Andra skivor funkar utmärkt… Ska jag ringa Ginza eller blir de sura på mig då för att jag fick dem att slänga en troligen fullt fungerande skiva. Är det pressningen det är fel på?

Nån som känner iogen problemet eller vet vad det kan vara?

• Oregistrerad
  • 2003-08-05 16:00

Det är inte så att den har något lustigt kopieringsskydd som din stereo inte tål men datorn inte bryr sig om? Men det ska väl så på skivan.

Martin

det är en rätt gammal skiva och det står inget om det varken på skivan eller på hemsidan.

Hade det varit så så hade jag dock varit tvungen att rikta ett stort grattis till skivbolaget som lyckats med det perfekta kopieringsskyddet alla kategorier. Ett som gör exakt motsatsen till vad det är tänkt

Jag köpte skivan när den var ny. Det var ganska länge sedan jag lyssnade på den, men jag har inget minne av nåt problem med att spela den. Ska spela den när jag kommer hem, och återkommer med rapport.

När jag putsade den första skivan hittade ett litet märke som inte gick att få bort och sen hittade jag ett liknande märke i den nya skivan. Kan det vara det och det är nåt fel på pressningen av skivan?

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 11:13

Om märkena sitter på ungefär samma ställe kan det mkt väl vara en fysisk defekt som påverkar din CD-spelare. Har du provat på en annan CD-spelare, alla mekanismer är olika känsliga?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Om märkena sitter på ungefär samma ställe kan det mkt väl vara en fysisk defekt som påverkar din CD-spelare. Har du provat på en annan CD-spelare, alla mekanismer är olika känsliga?

Tyvärr har jag bara kunnat prova på två olika datorer (mac) och då har det funkat, men jag har inte provat på nån annan stereo än min. Jag tycker det verkar som att de sitter på ungefär samma ställe eftersom jag letade efter ett liknande märke när jag märkte att den andra skivan också var paj. Jag kikade på dem i lupp och det verkar som att märkena sitter under plasten.

Bör jag ringa Ginza och be att de undersöker saken eller ska jag bara anta att det är min stereo som helt enkelt inte fixar vissa skivor?

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 21:37

Självklart skall du kontakta Ginza, men först tycker jag att du skall testa på minst två ytterligare stereo-CD spelare innan, för att se om det blir likadant. Min personliga erfarenhet är att det som funkar på datorn inte nödvändigtvis funkar i stereon och vise versa.

Jag har tyvärr inte tillgång till nån annan stereo än min egna just nu… Men jag ska ringa Ginza imorgon. Tack för hjälpen!

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-07 02:04

Din CD-spelare är troligen av en äldre modell som inte har så bra felkorrigering. En dators CD-spelare har oftast bättre felkorrigering, därför fungerar CD-skivor som är lite trasiga att spela i en dator men inte i en stereo.
Äldre stereos har ofta också problem med CDs som är brännda i hög hastighet, det blir ofta små fel då som datorn och en nyare CD klarar av men inte en gammal.

Min stereo fixar skivor som jag bränner i högsta hastighet på Macen, men jag tror att det är något lite grövre fel på skivan. Stereon är iofs ganska gammal… Minns inte när jag köpte den…

Nu har jag pratat med Ginza och enligt killen jag pratade med (som provlyssnade och kollade efter det lilla märket jag hittat) så fanns det inget litet märke, men det var samma fel på varenda skiva i hela Sverige. Tydligen är det pressningen det är fel på. Han hade skivan själv och den fungerade, men den var betydligt äldre. Att fixa detta kunde ta flera månader sa han eftersom de var tvungna att ta det med skivbolaget både i Sverige och USA.
De skulle maila mig när de visste mer, men under tiden behåller jag skivjäveln eftersom den fungerar på datorn och den går att lyssna igenom på stereon.
Han misstänkte dessutom att detta var någon mysko specialgrej som var meningen, vilket jag tvivlar starkt på.

1
Bevaka tråden