Nu behöver jag lite hjälp igen. Som jag tidigare har nämnt i en tråd så har jag en gigantisk samling CD-skivor från 80-talet som jag nu har börjat rippa om till Apple Lossless, för att bevara dem inför framtiden.

Tack vare en medlem på detta forum upptäckte jag "volymjustering" i iTunes (soundcheck i engelska versionen) som jag rekommenderades använda istället för "normalize"- och "amplify"-funktioner, som tydligen kan bilda så kallade "clippings".

Jag är nu nyfiken på att använda iTunes volymfunktion för att slippa så stor volymskillnad på gamla och nya skivor, när man till exempel lyssnar med "iTunes DJ" osv. Jag har dock några frågor som ni kanske kan hjälpa mig att besvara:

1. Det finns ju en speciell volymjustering på "inställningar" som kan användas för att uppdatera ALLA filer i iTunes automatiskt. Då slipper man sitta och ställa in det manuellt, låt för låt, vilket också är möjligt. Jag har dock testat detta utan någon större framgång, jag märkte ingen skillnad. Vet ni om den funktionen fungerar på Apple Lossless-filer eller bara på MP3?

2. Jag lyckas dock höja volymen på mina Apple Lossless-filer, endast om jag ändrar dem alla manuellt, istället för det automatiska volymjusteringen. Jag upptäckte dock att om jag tar bort filen från iTunes (t.ex. om man byter dator) och lägger in den på nytt så är volymjusteringen borta och filen är precis som från början. Är det möjligt att spara volyminställningarna permanent iTunes så att man inte måste göra om allt vid datorbyte ect.?

3. Kan volymjusteringen i iTunes också bidra till så kallad "clipping" och "distortion", eller fungerar den på ett annat vis? Om ja, ungefär hur många procent rekommenderar ni mig att använda på låtar från gamla 80-skivor?

Tacksam för alla tips angående volymjustering i iTunes. Jag är så petig med ljud så jag vill inte förändra kvalitén, samtidigt som jag irriterar mig på för stor volymskillnad. Jag ber om ursäkt ifall att min fråga är lite luddig, jag är som sagt var inte så teknisk.

Tack på förhand!