Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spåra kopiering..

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På min förra arbetsplats har det nu dykt upp att en av praktikanterna vi hade där troligen har kopierat flera grafiska mallar vi använde oss av och där bland flera av mina tidigare orginal. Detta har vi upptäckt då praktikanten själv lanserat en portfolio med snarlika dokument...

Jag har blivit tillkallad till min förra arbetsplats för att se över detta då dem ser det som väldigt allvarlig gränsöverskridning delvis för att det är mina orginal och delvis för att det troligen kopierats från deras server.

Så jag undrar, går detta på något sätt att spåra? ta fram bevis? detta var någon gång under 2008...går det att koppla hans användarkonto på något sätt till att det syns i logg filer att något har kopierats från servern till tex ett USB minne eller externt media?

IT killen på företaget är inte helt hundra på detta så jag tänkte höra med er?
Tror dem sitter på en small busieness server, eller någon typ av Windows server!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-12 08:42

Kanske denna fråga skulle funka bättre på ett win-forum?
Själv tror jag ni får svårt att bevisa något. Nu vet jag inte exakt vad som kopierats men en grafisk mall kan man väl kopiera delar av bara genom att se hur den är uppbygd utan att använda någon annans mall?

Ja, alltså, en grafisk mall, hur har ni (de) tänkt att den skulle skyddas? Det skulle ställa krav på en fullständigt absurt unik verkshöjd för att kunna klejma att ni äger en viss form. Tyvärr är det så att så fort man tryckt något/visat något så är det "out there".

Dessutom: skulle inte detta kräva nån slags husrannsakansorder där man kan gå in i "den inspirerades" dator och kolla så att det är just en "mall" han använt? För annars kan han ju vara bara just "inspirerad" och en av hans inspirationskällor skulle ju då vara ett ställe han tidigare arbetat/praktiserat på. Inte så konstigt, det är ju så vi fungerar - vi blir inspirerade av det vi sett tidigare och det vi jobbat med tidigare. Han kanske har ett bra minne rentav? Nä, för att kunna bevisa att han använt er mall vid framtagandet av en viss grej (eftersom det är just den elektroniska kopieringen/stölden ni fokuserar på) kan endast bevisas med dold kamera som visar honom dubbelklicka på er mall och jobba i just den.

OBS! Jag menar inte att jag tror på detta, jag bara menar att ni kommer aldrig att kunna bevisa något. ÄVEN om han kopierat mallen från nätverket nån gång under tiden han varit där - han kanske den gången bara skulle jobba extra hemma och behövde mallen med sig.

1
Bevaka tråden