Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Sen måste du tänka på hur du komprimerar filmen också. Och hastigheten på din burk. På en G4/400 AGP tar en "DVD" film ca 23 timmar med rätta inställningar.
Så är det ju. Jag kodade en film på en Pismo, och det var lite väl slött. På min QuickSilver var det väl 3-4 gånger snabbare.
Om du vill bara "rippa" filmen i 1-2 steg så kan du ju använda OpenShiiva som encodar din VOB fil till en 3ivxs MPEG4 encoder/Apple MPEG4/Xvid MPEG4 endocder med MPEG4 audio (AAC) i en MPEG4 container (.mp4)
http://openshiiva.sourceforge.net/
Ser jag rätt så fixar den textningen också, eller hur? Det här börjar bli riktigt, riktigt skoj! Jag har redan rippat två DVD till användbar film, och klippt den ena till lite mer barnvänligt skick (huvudmålet från början). Kvaliteten är kanon och de går in på en CD var om jag vill arkivera dem.
Det tar ju en stund, men det mesta är bara att låta DiVA tugga över natten. Nu kan jag ha med mej flera filmer på resa OCH samtidigt ha dubbla batterier i Pismon! Till på köpet lär det kosta mindre batteri eftersom DVD-spelarens effekt går bort. Och till på köpet så kan jag lägga undan DVD-skivorna, tryggt medveten om att de finns som backup om det skulle behövas.
Men möjligheten att klippa går utanpå allt annat. Nu kan jag göra en barnvänlig Star Wars 1 (minimera våldet, maximera Jar-Jar och Anakin), barnvänlig Spaceballs (Bort med sexskämt och våld. Vadå, blev den en kortfilm? Än sen? Bara barnen får se Mörka Hjälmen blir de glada.), och inte minst... barnvänlig Disney... Ni anar inte hur många Disneyfilmer som är för otäcka för 3-6-åringar.