Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blanda 11g & 11n?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-12-12 08:35

Vad händer egentligen om man har en 11n router som ska kommunicera med apparater med både 11g och 11n?

Kommer 11n gå långsammare än om det bara varit 11n-burkar på nätet? Kommer 11g gå sämre i ett blandnätverk än om man bara kör 11g?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-12 09:15

Det beror väl på vilken router du har. Jag har en AirPort Extreme, och jag märker inte av någon hastighetsminskning.

Men jag använder oftast bara en dator i taget.

• Medlem
  • 2009-12-12 10:03

Precis som Marcus säger. De gamla APE kunde bara sända en standard i taget. Så har man då en g- och en n-mottagare så blir det g-standarden som gäller. Men detta är åtgärdat på de senare modellerna av APE. Fråga mig dock inte när det ändrades.

Själv har jag valt att lägga alla mobiler och andra långsamma enheter på bredbands routern, och allt roligt som streaming etc på min n-router. Allt bara
för att minimera risken för konflikt..

Om du försöker köra både n och g samtidigt kommer n-nätverket att sända på 2,4GHz och maxhastigheten blir 130 Mbit/s, jämfört med 5GHz och 270 Mbit/s för renodlad 802.11n.

1
Bevaka tråden