- Baron
- Medlem ●
Min sambos syster och hennes man var och hälsade på nyss. De blev djupt imponerade av min halvrunda iMac och ville genast kasta ut sitt fula pc-tower till förmån för en mac. Först var de lite skeptiska. "Kan man öppna Word-filer och sånt på en mac?", "Kanske vi måste ha en pc oxå om man ska maila hem grejjer från jobbet..."
När några basfakta väl låg på bordet ville de åka hem till Tjockhult och köpa en iMac på en gång.
Nu undrar jag om jag ska råda dem att invänta Panther eller nåt annat (prissänkning?) innan de slår till. Hur ligger landet?
Med risk för att få ett gäng irriterade kommentarer på mig så tycker jag att de ska vänta. Personligen anser jag att iMacen så som den ser ut idag (alltså prestanda och funktionsmässigt) är i princip skräp. Med tanke på hur stor upphämtning G5n inneburit för PowerMac-serien så borde iMacarna i rimlighetens namn också uppdateras snart.
Men det är klart, är man inte så insatt så vet man ju inte vad man missar, men jag tycker inte att en iMac på 800 MHz är snabb nog att rekommendera till någon... Kanske en 1 GHz med snabbare grafikkort gör den där lilla extra skillnaden men jag skulle som sagt vänta.
Om de nu ska ha datorn till att surfa, kolla lite mail och öppna wordfiler duger en iMac fint.
Vill de däremot redigera semesterfilmer, lägga in alla foton de har i iphoto, rippa alla sina CD-skivor till iTunes eller spela Wolfenstein så bör de kanske köpa en något kraftfullare dator.
Jag skulle råda dem att vänta tills i höst (september ut) av två anledningar.
Det 'borde' komma en uppdatering av iMacen till skolstarten.
Nya modeller kommer att prissättas med en bättre dollarkurs och på så sätt bli ännu mer prisvärda. Om du jämför prissättningskurs för nya G5 och iMac så är iMacarna förhållandevis dyra just nu.
Ungefär som övrigas slutsatser så tycker jag att en G5 kan man köpa nu, men iMac har inte rört på sej på ett tag så det bara måste hända saker där mycket snart.
jag vet vad en iMac klarar av. Frågan var inte om de skulle köpa en iMac eller något annat, utan om de ska vänta med att köpa en iMac eller köpa en iMac nu.
Personligen tycker jag att min iMac (800/768/60) är bra nog att redigera mina semesterfilmer på.
Det är ingen som vet vilken månad Panther släpps. Kan vara september lika gärna som december. Steve J sa ju bara »slutet av året« på wwcd.
Men visst... jag håller med. Trevligare om de får en dator med Panther på. Så... äh... vänta tills Panther släpps, vettja.
Skrevs ursprungligen av Baron
jag vet vad en iMac klarar av. Frågan var inte om de skulle köpa en iMac eller något annat, utan om de ska vänta med att köpa en iMac eller köpa en iMac nu.
Personligen tycker jag att min iMac (800/768/60) är bra nog att redigera mina semesterfilmer på.
Vad du kanske inte förstod av mitt inlägg var att jag menade att dagens iMac funkar fint för surfning, kolla mail etc. Ska de göra tyngre saker är det bättre de väntar och köper en kraftfullare IMAC när det kommer. Klarar dagens iMac deras behov är det helt meningslöst att vänta.
Skrevs ursprungligen av Baron
Aha. Tack! Finns det något som tyder på att det skulle bli någon avsevärd förbättring snart (inom 1-2 månader)?
Jag har faktiskt inte en aning, men någon G5 i iMacen dröjer nog och man kan nästan anta att de inte lägger ner så mycket pengar på att utveckla någon mycket snabbare G4 för iMacen. Så förmodligen gissar jag på att det dröjer med någon stor uppdatering av iMacen. Är jag helt ute och cyklar här?
Skrevs ursprungligen av odin
Jag har faktiskt inte en aning, men någon G5 i iMacen dröjer nog och man kan nästan anta att de inte lägger ner så mycket pengar på att utveckla någon mycket snabbare G4 för iMacen. Så förmodligen gissar jag på att det dröjer med någon stor uppdatering av iMacen. Är jag helt ute och cyklar här?
Om man betänker de där 9 fläktarna och den gigantiska kylflänsen i PowerMac G5 så lär det nog dröja innan vi ser en iMac G5... kanske är mer troligt med en G4 dubbelprocessor?
Jag tror också att vi kommer att få vänta på en iMac med G5. Först och främst kanske vi ska hoppas på:
- Leverans av någon G5 överhuvudtaget
- Leverans av 2GHz Dual G5
- Powerbook G5 (som trots allt är prioriterad pga enorm försäljning plus Pro-kunder)
Jag skulle bli förvånad om det dyker upp G5 i iMac och eMac inom 6 månader faktiskt.
Macanvändare har traditionellt alltid väntat på nästa generation, "om jag väntar tre månader så får jag dubbelt så mycket för halva pengarna".
Skrevs ursprungligen av Björnström
Macanvändare har traditionellt alltid väntat på nästa generation, "om jag väntar tre månader så får jag dubbelt så mycket för halva pengarna".
Ja, risken är att man väntar på nästa, och så dröjer den långa tider innan den levereras, när man borde köpt nåt som finns nu! Värdet på att få nåt rakt ner från hyllan ska man inte förakta.
iMacen är ju superläcker faktiskt. Men vad jag gillar, eller framförallt vad jag gillar bättre är ju knappast att tillföra tråden något, eller hur?
Så för att besvara frågan om iMac nu eller iMac senare så skulle jag säga vänta ett tag. iMacens utveckling har varit rätt blygsam sedan den kom för ett och ett halvt år sedan. Och sedan ett halvår tillbaka har inget alls hänt. Apple har ofta uppdaterat sina produkter (ibland blygsamt ibland rejält) var sjätte månad ungefär. Så att i alla fall vänta någon månad tror jag är sunt.
Att hoppas på G5 i en iMac ska man dock inte göra, det dröjer säkert tills 2004 (man kan ju alltid hoppas att det kommer senare i år, men det är osäkert).
jag gillar dem oxå. klart att jag skulle vilja ha en G5. Men när plånkan sätter gränser så är det bara att gilla läget. Sambon gillar inte heller stora datorer...
Äh, datorn har jag hängande under bordet, så den kan se ut precis hur som helst, bara den är snabb som en vessla och fungerar bra. Det viktiga är hur operativsystemet, skärmen, tangentbordet och musen ser ut och fungerar. Om datorn är ful, bamsig eller har en massa sladdar i baken struntar jag i.