Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

batteri tar slut - datorn dör! MBP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När mitt batteri tar slut så dör min MPB och jag måste starta om datorn. Ska det va så här? på min gamla powerbook g4 så startade datorn upp så det va när den stängdes av. Nån som kan hjälpa mig att få klarhet i detta? det är otroligt irriterande speciellt med tanke på att batteriet har en livstid på drygt 10 min!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-15 18:54

Du har en 2-3 år gammal MacBook Pro? De usla batterierna till dessa modeller är välkänt. Det kan börja med att den helt enkelt dyker trots att betteriet är halvfullt eller mera.

Min två år gamla MBP beter sig likadant. Detta är andra batteriet som uppför sig så här. Jag fick ett nytt dagarna innan garantin gick ut, men det nya är nu ett år senare likadant. Jag får ingen varning innan datorn helt plötsligt dör. Batteriets laddningnivå låg igår på 88% när den helt plötsligt dog.

Det är lite jobbigt att bestämma sig för om jag ska köpa ett nytt batteri eller låtsas att det är en stationär dator som måste ha strömsladd. Om jag köper ett batteri, kommer det då hålla ordentligt? Är det batterierna som varit felaktiga, eller kan det vara datormodellen? Är Apples nya batterier till MBP OK, eller lider de av samma problem?

Jag har dock en teori som innebär att jag kan påverka hur bra batteriet håller. Naturligtvis ska man dessutom följa Apples råd att minst en gång varje månad helt tömma batteriet och ladda upp det fullt igen också. Här kommer min teori:

Batterier är väldigt känsliga för värme. På flera ställen har jag läst att det är värme som sliter mest på ett batteri. Min MBP har flera nätter i veckan tjänat som filmkodare eftersom jag kodar om mina DVD-filmer till h.264 för att funka med Apple TV. En film kan ta mellan 3 och 7 timmar att koda (beroende på videoinställnin, filmens längd och dess bildegenskaper ) och under den tiden går datorn på högvarv. Datorn blir väldigt varm och värst är det ungefär där batteriet sitter. Datorn står på et träskrivbord som blir ganska varmt även på undersidan. Min gissning (och förhoppning) är alltså att mina batteriproblem är självförvållade. Numera kodar jag film på PC:n istället...

Vad tror ni? Vågar jag köpa ett nytt batteri och försöka tänka på att inte låta det utstå hög värme under lång tid? Har ni andra med liknande batteriproblem utsatt batteriet för mycket värme?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-15 21:25

Min MBP (sept 2007) har aldrig körts speciellt hårt, och jag hade precis ditt problem för ett år sedan. Köpte en nytt batteri, orkade inte bråka. Det jag har nu håller på att bli dåligt det också, även om jag har över en timme arbetstid. Med det gamla batteriet var jag noga med att göra kalibreringar då och då. Till ingen nytta.

Nej, jag råder dig att skaffa ett piratbatteri istället. Sämre kvalitet än Apples batterier kan man inte få. Det är att kasta 1500:- i sjön.

1
Bevaka tråden