Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med uppspelning av MPEG

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-12-16 22:49

Hejsan!
Är, efter lång tids övervägan, sedan en vecka tillbaka ägare av en 15" Macbook pro. Stötte dock på patrull ganska tidigt då jag skulle ta tag i ett projekt som var en av anledningarna till att jag köpte en Mac över huvud taget nämligen mitt projektarbete vilket går ut på att bland annat göra en film, kolla gärna här: Projekt Indien.

Nu till själva frågan. Problemet är som rubriken antyder att jag inte kan spela upp mina filmfiler (.mpeg) i quicktime och därav inte heller redigera dem i varken imovie eller final cut. Har testat att ladda ner ett antal olika codec men inget har hjälpt. Har någon ett förslag på lösning?

Kan också nämnas att jag inte har möjlighet att lägga in filmfilerna från kameran igen då denna var lånad och nu är tillbakaskickad. Filerna tankades in med hjälp av Wremiere på en windows-dator.

Du har antagligen inte codec för MPEG-2 till Quicktime. Det finns på Apple store, kostar 185 kr.

Filmerna borde funka i exempelvis VLC som inte använder Quicktime.

Du kanske kan konvertera filmerna med Handbrake eller annat program, så slipper du köpa QT-pluggen.

Inlägg 2 här, Giz explains osv...
http://www.99.se/videoproduktion/257276-packa-m4v-foer-embedded-i-ie6-7-a.html

Inlägg 6:
http://www.99.se/imovie/256878-hur-goera-film-foer-wmplayer-i-imovie.html

Hela tråden:
http://www.99.se/videoproduktion/10593-faq-hur-spelar-mina-mediafiler-vilka-codecs-finns.html

När du har koll på skillnaden mellan codec, container mm så kan vi diskutera mera specifikt vilken codec du har på dina filer och hur man konverterar dem till något mera användbart.

• Medlem
  • 2010-01-10 23:49

Har nu kollat igenom de olika trådarna och känner att jag fått lite mera kött på benen, vet dock fortfarande inte hur jag ska lösa själva problemet.

Tacksam för hjälp!

Jodå...läs bara markushedenström's inlägg en gång till.

Ursprungligen av Kvist:

vet dock fortfarande inte hur jag ska lösa själva problemet.

• Medlem
  • 2010-01-11 18:46

Det är dock inte hela lösningen. Jag har, om jag inte missminner mig, redan provat MPEG-2 till QT. Förutom det har jag också installerat Perian utan något resultat. Precis som marcushedenstrom skriver går det mycket riktigt att spela upp i VLC vilket inte hjälper mig när, som jag har förstått det, både iMovie och Premiere använder sig av QT.

Konvertering med handbrake kanske fungerar, även om jag misslyckades när jag provade, men det är både tidsödande och påverkar förmodligen kvallitén, eller?

Skumt...då är det inte äkta mpeg2 (ISO). Då återstår nog bara ompackning (använd programmet "MPEG Streamclip" och packa om till till "Apple Intermediate" t.ex.). Att packa upp mpeg2 - som är en brutal och usel codec (GOP) - till Apple Intermediate på verkar inte kvaliteten negativt.

(Mpeg packas förresten Alltid upp - även om man klipper "native" - mpeg Måste packas upp för att finnas till (synligt) :-). Även om man klipper "native" så är alla dissolve t.ex. uppackade och nerpackade till mpeg2 igen. Mpeg packas upp varje gång man ser det - om denna ström som man ser läggs ner i en Intermediate-fil så är kvaliteten alltså densamma som du såg.)

Ursprungligen av Kvist:

Det är dock inte hela lösningen. Jag har, om jag inte missminner mig, redan provat MPEG-2 till QT. Förutom det har jag också installerat Perian utan något resultat. Precis som marcushedenstrom skriver går det mycket riktigt att spela upp i VLC vilket inte hjälper mig när, som jag har förstått det, både iMovie och Premiere använder sig av QT.

Konvertering med handbrake kanske fungerar, även om jag misslyckades när jag provade, men det är både tidsödande och påverkar förmodligen kvallitén, eller?

Jag tror att Perian kan avkoda mpeg2-video, men inte läsa själva filformatet.

Google: perian mpeg2
http://forums.cocoaforge.com/viewtopic.php?f=25&t=16766

1
Bevaka tråden