Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva program för Palm 5?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-06 10:21

Någon som testat skriva program för Palm 5 på Macen och har lite kommentarer över hur det funkar och vad man bör undvika?

Jag har funderat på att skaffa en Tungsten, men enbart om jag på något vettigt sätt kan skriva dom program jag vill ha själv..

Codewarrior är det enda jag känner till för Mac. (För Pc finns också ett hyfsat shareware "PDA Toolbox", det funkade bra men körde det på Wintel-maskin, ej provat att använda det genom Virtual pc)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-06 10:44

Har du testat skriva ngt för palmen i CodeWarrior?

Lustigt att du skrev det här inlägget för jag hade precis tänkt skriva ett nästan likadant.

Jag har precis registrerat mig som PalmOS utvecklare. Det verkar som det bara fungerar med CodeWarrior vilket jag inte ens har. Annars finns tydligen alla verktyg inkl Palm-emulator för Mac OS X.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-06 14:04

Har du redan skaffat en Tungsten eller liknande? Jag har fortfarande inte bestämt mig om det blir semesterns leksak, men jag har bara några timmar till på mig att göra det så det brinner i mina knutar..

Varför står det "Hosted on Windows Only" när man kollar system requirements för CodeWarrior Development_Studio for Palm OS® Platform, Version 9.0

Hmm, räcker det med CodeWarrior och sedan PalmSDKn?

Det här kanske kan vara något:

http://www.zenonez.com/prctoolsx/index.html

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-06 14:14

Ah! Verkar grymt, ska ladda ner det så fort jag kommer åt servern.

Någon annan som kommer åt den? sel.epfl.ch alltså.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kent
Har du redan skaffat en Tungsten eller liknande? Jag har fortfarande inte bestämt mig om det blir semesterns leksak, men jag har bara några timmar till på mig att göra det så det brinner i mina knutar..

Tungsten T2 ska beställas inom kort. Sitter nu med en gammal (känns väääldigt gammal) Palm Vx.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kent
Hmm, räcker det med CodeWarrior och sedan PalmSDKn?

Hoppas verkligen det. Ska bara få tag på Codewarrior så ska jag testa. Synd att det inte finns stöd för Project Builder.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-07 14:10

Ah, nu kommer jag åt servern..

Tänker nog satsa på PRC istället eftersom metrowerks har sagt att dom inte kommer släppa nya versioner för att utveckla Palmprogram på Macen.. =/

Sen är ju definitivt gratis billigare än $399..

Åhååååå... *läste på* PRC låter ju mycket bättre..

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-07 14:32

Ja, visst gör det..

Hmm, har inte beställt min Tungsten än, har du någon bra motivation för varför man bör ha den? Ha-begäret finns, men jag kan inte komma på vad jag ska ha den till egentligen..

Citat:

Skrevs ursprungligen av kent
har du någon bra motivation för varför man bör ha den? Ha-begäret finns, men jag kan inte komma på vad jag ska ha den till egentligen..

Jag tänker ha den till *allt*. Ha alla dokument, kontakter, mail, kartor, bilder, ordlistor, lexikon och allt annat man kan tänkas behöva. Dessutom ska jag använda den i plugget för att kunna testa Java-program direkt under föreläsningarna. Sen kommer WiFi kort i SD-format som gör att man kan använda den till att surfa ordentligt, inte bara GPRS. GPS är ju också nåt man kan skaffa senare.

Sen kan man använda den för att skicka SMS och MMS meddelanden. Använda Palmen istället för telefonens dåliga telefonbok när man ska ringa o.s.v.

Jag har nu byggt mitt första "hello world"-PalmOS-program. Problemet är nu bara att jag inte kan testa den. Det finns emulator, vilket jag har hämtat. Men man måste ha ROM-image för att få in PalmOS in i emulatorn. ROM-image får man bara hämta från Palm om man bor i USA (börjar bli trött på sånt) annars måste man skriva in ett avtal som man måste skriva under och skicka in med post.. urrrrrrk.

Ciryon

När beräknas WiFi korten komma?

Jag har en idé om att bygga en smidig tvåvägs fjärrkontrol, som via airport snackar med macen (iTunes, QuickTime, osv....) och macen snackar sen med TV:n och Stereo:n för att styra dem.

Sen skickar macen tillbaka information - då kan man se i Palmen all möjlig intressant information från iTunes eller annars vilket spår som spelas på CD spelaren i stereon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-12 11:14

Nu snackar vi.. Det är bland annat sånt här som gör en handdator praktisk.. Hmm, fast det blir ingen för mig förens semestern är över..

4 weeks, here we go!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-12 11:14

Föresten, har någon testat bluetooth-gpsen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av kent
Varför står det "Hosted on Windows Only" när man kollar system requirements för CodeWarrior Development_Studio for Palm OS® Platform, Version 9.0

Hmm, räcker det med CodeWarrior och sedan PalmSDKn?

Visst har Metrowerks slutat med MacOS support för Palm i.o.m. v9. Tror att 8an finns för mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-19 12:02

Jo, det var ungefär vad jag lyckades läsa mig till också, så det blir inget CodeWarrior för mig.

Fast det är ett tag innan jag skaffar mig en Palm för tillfället.. Min semester är ju nu, och vill inte bli fast i någon programmering när jag ska bada och sola i regnet..

1
Bevaka tråden