Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone går ej att låsa upp vid kyla?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min sambo och jag har var sin iPhone. Jag äger en 3Gs och hon en 3G. Nu är problemet att hon inte kan låsa upp knapplåset på sin iPhone när hon har varit ute och det är kallt. Vi har gjort tester genom att lägga båda iPhonen ute lika länge (vid minusgrader) och sedan tagit in dessa för att testa om det går att låsa upp. Min 3Gs är det inga problem med men hennes är helt omöjlig att få upp. Det tar upp till 10 minuter innan man får upp knapplåset.

Vad kan vara felet?

Felet kan vara att iphone 3G inte pallar kylan lika bra. var det inte så att det var många som hade haft problem med det på 3Gn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-25 12:50
Ursprungligen av deamhan:

Min sambo och jag har var sin iPhone. Jag äger en 3Gs och hon en 3G. Nu är problemet att hon inte kan låsa upp knapplåset på sin iPhone när hon har varit ute och det är kallt. Vi har gjort tester genom att lägga båda iPhonen ute lika länge (vid minusgrader) och sedan tagit in dessa för att testa om det går att låsa upp. Min 3Gs är det inga problem med men hennes är helt omöjlig att få upp. Det tar upp till 10 minuter innan man får upp knapplåset.

Vad kan vara felet?

Jag skulle gå till återförsäljaren och få ett svar. Men jag skulle inte framställa det hela som ett experiement mellan 3G och 3Gs n.. Utan en allmänt begklagande över att inte 3G modellen går att låsa upp när man varit ute en stund en skön solig vinterdag

Hur många minusgrader talar vi om i ert test ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Hur många minusgrader talar vi om i ert test ?

Det var ca -5°C ute när "testet" gjordes.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-25 13:32

iPhones arbetstemperatur är 0° till 35° C enligt Apple Apple - iPhone - Technical Specifications

altså så skall den inte klara minusgrader alls. som med de flesta elektriska prylar altså...

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-25 19:08

nu fungerar min 3g ibland bra när det är ner mot 14 minus.
Vad säger återförsäljarna i sverige att iphonen inte kan användas halva året utomhus i vårt land?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 22:19

Ha den i en varm ficka?
Jag har dragit upp den ur fickan och öppnat den vid -34

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 22:35
Ursprungligen av deamhan:

Nu är problemet att hon inte kan låsa upp knapplåset på sin iPhone när hon har varit ute och det är kallt.

Shoot.

Is your finger cold? Try warming it up by rubbing it on your jeans.

Source: http://books.google.com/books?id=wE_k0Fq4RjQC&pg=PA282&lpg=PA282&dq=TABLE+20:+A+TROUBLESHOOTING+GUIDE+TO+THE+NEW+VOTING+MACHINES+TROUBLE&source=bl&ots=ngxBgYMZVp&sig=AWnU5vnltJQTjYlF_kY6GzDJ5Jo&hl=en&ei=1DY1S6mvOMWilAfGg8WQBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAgQ6AEwAA#v=onepage&q=TABLE%2020%3A%20A%20TROUBLESHOOTING%20GUIDE%20TO%20THE%20NEW%20VOTING%20MACHINES%20TROUBLE&f=false

Senast redigerat 2009-12-25 23:08
  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-25 22:42

ja, hur väl genomfört är ert experiment, har ni använt samma finger?

Samma person, samma finger.

Vi har testat med och utan skal men utan skillnad.

Det enda jag reagerade på var att hennes kändes något kallare än min.

Inga fler teorier?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-27 22:21

Näe, det är ju klarlagt vad problemet är, i minusgrader är det inte säkert att iPhone fungerar tillfredsställande.

Nja, varför funkar min 3Gs i alla väder då? Borde vara samma telefon i grund och botten.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-27 22:53

Därför att alla maskiner är olika, trots samma spec. 0° är den lägsta temp som Apple garanterar att iPhone skall fungera i.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-27 23:20

så om man skulle bo i umeå (vilket jag gjort) så skulle man få skylla sig själv att man ej var införstådd med att iphonen ej går att låsa upp i minusgrader och då inte heller kan använde telefonen utomhus till stor del av året.
låter dumt

Ursprungligen av thor:

så om man skulle bo i umeå (vilket jag gjort) så skulle man få skylla sig själv att man ej var införstådd med att iphonen ej går att låsa upp i minusgrader och då inte heller kan använde telefonen utomhus till stor del av året.
låter dumt

Man får väl skylla sig själv om man inte tagit reda på vad man köper.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-28 10:47
Ursprungligen av thor:

så om man skulle bo i umeå (vilket jag gjort) så skulle man få skylla sig själv att man ej var införstådd med att iphonen ej går att låsa upp i minusgrader och då inte heller kan använde telefonen utomhus till stor del av året.
låter dumt

Nu bor jag i Umeå, eller 2,5 mill norr om stan, och är medveten om att elektronik är känslig för kyla. Därför har jag min iPhone alltid i innerfickan, där det är riktigt varmt, precis som med mina tidigare lurar.
Jag minns ju hur min walkman knappt drog fram bandet och hur segt en bilradio fungerar innan den värmts upp.

Så, ja, om man inte läser specifikationerna (vilket ju inte är som att läsa det finstilta direkt) innan man köper något får man nog skylla sig själv.

Den här frågan har jag fått ta några gånger i jobbet som just återförsäljer av mobiler. Ingen elektronik(en JÄTTE generalisering) med display är gjord för temperaturer under 0°C. Som jag förstår de beror de på att t.ex. i en LCD display som de oftast i grunden är på telefoner så klara inte kristallerna i skärmen av kylan och blir därför sega eller slutar fungera.

Men de absolut dummaste med kylan är den kondens som kan bildas när man tar in telefonen igen, vips så har man en fuktskadad telefon..

Jag baserar inte detta inlägg på någon djupare doktorsavhandling, utan de är helt baserat på min egna uppfattning om LCD displayer..

Mvh Peter
Daily iPhone

Värt att tillägga att detta inte är något unik för iPhone, Sony Ericsson eller dyl. Utan detta drabbar alla telefonmodeller och har gjort så de senaste 7 åren. Så försök inte korsbränna iPhone, de är exemplar till exemplar som hanterar kylan bättre eller sämre.

Känns lite som hokuspokus..

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-29 16:22

jo, kanske det.
Hade aldrig något prblm med min iphone när jag bodde i umeå. har alltid haft den i ett tygskydd. Men det lät väldigt konstigt att man gör en telefon som inte fungerar under nollsträcket. -10 förstår jag, och när saker (bilstereon) varit nerkylda en längre tid att de inte fungerar optimalt.
jaja, men det sen får man ju tydligen inte ha katten i micron heller.

Ursprungligen av thor:

jo, kanske det.
Hade aldrig något prblm med min iphone när jag bodde i umeå. har alltid haft den i ett tygskydd. Men det lät väldigt konstigt att man gör en telefon som inte fungerar under nollsträcket. -10 förstår jag, och när saker (bilstereon) varit nerkylda en längre tid att de inte fungerar optimalt.
jaja, men det sen får man ju tydligen inte ha katten i micron heller.

Största kruxet är

Displayer innehåller flytande saker, de gillar inte minusgrader.

Den luft som finns inne i luren (inte mkt,men ändå) är fuktig.
Hur mkt fukt luften kan innehålla beror på dess temperatur.
Om man då kyler ner denna luft orkar den inte bära fukten, den relativa luftfuktigheten överstiger då 100% och fukten fälls ut som kondens. Kondensen (vattnet) lägger sig överallt inne i luren och sedan fryser det...

Kommer man sedan in i ett varmt rum med en utkyld telefon, så kyler de ner luften runt sig och är kalla inuti, då orkar inte den omgivande luften bära sin egen fuktighet, utan kondenserar på och i grejen.
- det är därför man skall vara lite försiktig med att dra igång iskalla DVD-spelare med en gång etc.

Som ngn annan sa, det är inte iPhonens fel att det inte funkar med skärmen, det är väl ngn kapacitanshistoria som av rent fysikaliska skäl ballar ur under noll grader.

Att göra en lur som är "mer tålig" är nog väldigt svårt.
Man får nog satsa på "fullständigt vattentät" i det läget, kanske fylla den med kvävgas (kikarsikten) och ha gummipackningar (som Ericsson R250)

Men ni som vill "prova", lår inte luren ligga ute så den blir djupfryst, då kan skärmen "icke funkande" bli tämligen permanent ...jag tror INTE garantin tar det.

Riktigt bra sumeringe! Borde ha dig i butiken när kunder kommer in och vill klaga..

Ursprungligen av lurefiix:

Riktigt bra summeringe! Borde ha dig i butiken när kunder kommer in och vill klaga..

Jag pluggar byggfysik; bl a läser vi "Fuktboken" och hela tiden är det RF, kondensering, dränering, diffusionsspärrar och isoleringstyper....

Det är bra att plugga det lilla som säger när och varför man får fuktproblem i och på saker.

Varför ligger det dagg på gräsmattan på morgonen? Varför försvinner den när solen kommer upp?

Du får ju bara säga till kunderna att du kan inte argumentera med en fuktindikator och tyvärr är det den som bestämmer om det är garanti eller inte....

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-30 12:07

Jag kan inte låsa upp / låsa / svara i telefon med min iPhone G1 när den har varit ute i kylan en stund heller.
Håller jag den varm är det inga problem.

Jag vet ärligt talat inte.
Är det KALLT har jag den så klart inte ute, men direkt från byxfickan där jag alltid har den brukar det inte vara några problem. Inte vad jag kan minnas iaf.

En liten påläsning om vilken typ av skärm det är som sitter i en iPhone (och en del andra saker):

Projected capacitance

Projected Capacitive Touch (PCT) technology is a capacitive technology which permits more accurate and flexible operation, by etching the conductive layer. An XY array is formed either by etching a single layer to form a grid pattern of electrodes, or by etching two separate, perpendicular layers of conductive material with parallel lines or tracks to form the grid (comparable to the pixel grid found in many LCD displays).

Applying voltage to the array creates a grid of capacitors. Bringing a finger or conductive stylus close to the surface of the sensor changes the local electrostatic field. The capacitance change at every individual point on the grid can be measured to accurately determine the touch location.[5] The use of a grid permits a higher resolution than resistive technology and also allows multi-touch operation. The greater resolution of PCT allows operation without direct contact, such that the conducting layers can be coated with further protective insulating layers, and operate even under screen protectors, or behind weather and vandal-proof glass.

PCT is used in a wide range of applications including point of sale systems, smartphones, and public information kiosks. Visual Planet's ViP Interactive Foil is an example of a kiosk PCT product, where a gloved hand can register a touch on a sensor surface through a glass window.[6] Examples of consumer devices using projected capacitive touchscreens include Apple Inc.'s iPhone and iPod Touch, HTC's HD2, G1, and HTC Hero, Motorola's Droid, Palm Inc.'s Palm Pre and Palm Pixi and more recently the LG KM900 Arena, Microsoft's Zune HD, Sony Walkman X series, Sony Ericsson's Aino and now Vidalco's Edge, D1 and Jewel, and the Nokia X6 phone.
[edit] Infrared

Wikipedia

Sedan finns lite om det hela på HowStuffWorks.com
HowStuffWorks "How do touch-screen monitors know where you're touching?"

Men jag hittar inte den exakta förklaringen till varför det lägger av när det blir kallt.

Just nu -10 grader i GBG, lång hundpromenad, kollade FB ett par ggr, tog två foton... njemas problemas...

Hittat lösningen, vid några grader under nollan minskar hudens ledningsförmåga (fukten försvinner), eftersom skillnaden på ett fingerpek och inte mäts i så otroligt små enheter (vi pratar 10E-15 Farad, FemtoFarad...) så förtärks detta normalt av en bunte chips.
Vid minusgrader bli input så lågt att förstärkningen inte hjälper (eftersom förstärkningen är konstant).

Saxat ur en PDF från OcularDisplaySystems.com :

Har man inte telefonen i fickan?
Jag har aldrig sett någon ha den släpande efter sig.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-31 17:25
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har man inte telefonen i fickan?
Jag har aldrig sett någon ha den släpande efter sig.

haha, mkt sant

Bevaka tråden