Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk "anslut till server" vid inloggning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker få till att min Mac (jaguar) direkt vid inloggning ska ansluta till ett share som jag har på en win2000-burk. Att ansluta manuellt via "Anslut till server..." funkar utmärkt. Kruxet är när jag ska lägga till det i Inloggning i systeminställningar.

Det går bra att lägga till en anslutning i "att göra vid inloggning"-listan via "Lägg till..."-knappen och klicka sig fram till Recent Servers-katalogen under min user och välja ut den intressanta servern/sharet. Så långt inga problem.

Dock när jag sen loggar ut och loggar in igen klagar den på att den inte hittar servern (win2000-burken) trots att det sen går hur bra som helst att lägga till anslutningen manuellt.

Vet någon vad som kan vara felet? Vilka inställlningar måste jag göra?

Prova följande:
- Koppla upp dig manuellt
- Öppna Inloggning.
- Drag in originalsymbolen av din server

Nu bör det fungera. Det verkar som det ibland blir fel om man använder alias/länkar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av BitBLT
- Drag in originalsymbolen av din server

Originalsymbolen. Du menar alltså ikonen för win2000-servern som dyker upp på skrivbordet, eller?

Ska prova detta när jag kommer hem.

"Originalsymbolen. Du menar alltså ikonen för win2000-servern som dyker upp på skrivbordet, eller?"

Precis.

Jag provade med att dra den där @-grunkan från "Recent Servers" och det fungerade inte alls.

Shit! Det funkar ändå inte. Nu får jag dock inget felmeddelande, det bara händer ingenting.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-07 02:40

Jag gjorde en specialare för att få till en automatisk anslutning via SMB. Det är aningens krångligare än att gå via Appletalk. Har du en win-burk som stödjer Appeltalk (win2k server exempelvis) så slå igång det så blir livet enklare.

Annars går det att göra så här:

Slå igång safari.
Skriv in sökvägen till din win-burk enligt följande syntax; afp://login:lö[email protected]/delad_mapp/
Observera att det ska stå afp först i sökvägen och att du byter ut ip-nummer mot det din win-burk har.

Klicka och håll inne musknappen tills den blir en pil. Dra och släpp texten på skrivbordet. Du har nu en .afploc-fil som innehåller sökvägen till din win-burk. Men den går via appletalk och inte SMB. Det måste fixas:

Ladda ned ResEdit från Apple. Den är gratis, gammal och måste köras i Classic. Har du gott om pengar kan du investera i Resorcerer istället. Jag kör ResEdit.

Öppna din .afploc-fil i ResEdit. Det kommer att se ut så här:

Öppna Text och byt ut afp mot smb.

Öppna url och gör samma sak i texten till höger. Bry dig inte om tecknen till vänster, de är bara en hex-sträng av din text.

Stäng alla fönster och spara.

Nu kan du ta din .afploc-fil och lägga till den i Inloggning i Systeminställningar. Se till så att den funkar först genom att dubbelklicka på den. Din delade mapp ska monteras om du gör det. Funkar det inte har du antagligen skrivit fel någonstans.

En ful lösning, men den funkar.

Funkar det inte ett applescript:

tell application "Finder"
mount volume "smb://<WORKGROUP>;<USER>:<PASSWORD>@<MACHINE>/<SHARE>"
end tell

/Ian

Ursprungligen av Force9:

Funkar det inte ett applescript:

tell application "Finder"
mount volume "smb://<WORKGROUP>;<USER>:<PASSWORD>@<MACHINE>/<SHARE>"
end tell

/Ian

Jajemensan!

Spara som application - run only utan splash fönster och lägg ett alias i dockan eller i menyraden. Ett klick och du är där!
EDIT: Vill du ansluta vid inloggningen så är det bara att lägga till skriptet i användarprofilen-inloggning.

Senast redigerat 2004-02-06 10:45
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-05 21:28

Annars borde denna vägen oxå fungera:

Äpple k -> logga in på servern -> i finder, gå till library i din hemkatalog -> Recent servers -> dra din anslutning (ex. min.win.server) till startupitems i system preferences.
Nu ska du loggas in vid varje uppstart

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 22:14

Det funkar ju även om man klickar "Alternativ" i inloggningsrutan, klickar i "lägg på nyckelring" och sedan lägger originalsymbolen i "Inloggning". Då är desstuom inloggningen dold

1
Bevaka tråden