Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Robertos avlyssningstest (på olika musikkodare)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

AAC och MPC verkar vara ungefär likvärdiga enligt denna test.

http://www.hydrogenaudio.org/index.php?showtopic=11936

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 21:34

Jag skulle vilja säga att det var jämnt skägg mellan de fyra första.

• Medlem
  • 2003-08-06 21:41

Även VMA Pro ligger bra till också. Dom tidigare versionerna var inte mycket hurra för.

Jag gjorde ju ett blindtest på 99musik. Där en och samma låt var konverterad i mp3 128, mp3 192, AAC 128, AAC 192 och slutligen en i AIFF.

Det blev rätt spridda skurar bland rösterna.

• Oregistrerad
  • 2003-08-07 02:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Jag skulle vilja säga att det var jämnt skägg mellan de fyra första.

Japp, detta är den gängse tolkningen. (Så länge konfidensintervallen överlappar anses ingen "signifikant" skillnad föreligga.) Dock måste förstås denna typ av tester som florerar på Nätet tas med en stor nypa salt. T.ex. undrar jag (utan att ha letat nämre): Vilken AAC-enkoder användes? (Det är ju avkodaren som är standardiserad och det är stor skillnad mellan en dålig och en bra enkoder...) Varför varierar antalet lyssnare mellan de olika testlåtarna?

Vidare kan man notera att MPC och Ogg inte opererar med konstant bitrate - t.ex. använder MPC hela 197 kbit/s för en av låtarna (http://audio.ciara.us/test/128extension/results.html) om jag tolkar tabellen rätt. Slutligen saknar jag en "hidden reference", d.v.s. att originalsignalen är med i testet. (Detta är bra för att få en indikation på kompetensen hos lyssnarna.)

Detta är inte sagt för att ta udden av testen. Det är kul med denna typ av oberoende tester, men man måste ha i åtanke att det finns många fallgropar.

Ett sådant här test kan nog gagnas av att först testa om någon eller några lyssnare överhuvudtaget hör skillnad mellan okomprimerat och den komprimerade signalen. Detta får då upprepas för varje format. På detta sätt fås faktiskt ett objektivt resultat. Om någon bevisat att den med övertygande signifikans hör skillnad så är det av intresse att veta hur denna bedömmer skillnaden subjektivt. Om det däremot inte ens går att få fram att det hörs skillnad är subjektiva röster totalt ointresanta när det blir spridda skurar.

Kanske det bara är några få som kan höra skillnad? Då är dessas subjektiva omdömen intresanta medan övriga bara spär ut röstningen och dränker det som dom som hör skillnad har att säga.

Jämförelse med okomprimerat är givetvis oumbärligt om man vill veta hur kodarna låter. Att testa blint är även det oumbärligt. Tyvär är det lite bökigt.

OT:
John Stalberg har du för alltid lämnat 99musik eller? Saknar dina upplysande inlägg om det digitala.

Fleno. Nu var du snabb i svängarna Nej jag har bara haft annat för mig ett tag. Bland annat har datorn inte varit uppkopplad mot nätet på ett tag och därför har jag inte deltagit på några forum alls. Ska kolla in lite nogrannare vad det lider. Mycket att ta igen nu vet du

Hur som helst är det kul att ses igen!

1
Bevaka tråden