Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna Os på två discar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funkar det om man i Toast bränner en ca 6-7 gb stor fil på två dvd single layer. I multiple discs mode. Blir de installations/bootbara då?
Ska spara som en backup. Det är inte OSX det handlar om.

Tror INTE de bli installationsbara. Installationsprogrammet förutsätter att de ligger på en skiva.

Köp en dubbelsidig skiva istället och bränn.
Alternativt, bränn till disk image och spar på en hårddisk nånstans.

Alternativet "Disk spanning" är livsfarligt använda i backupsyfte. Fel på en skiva i backupen så blir det jobbigt lösa återskrivning av hela backupen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 19:02

Toasts funktion för att sprida info över flera skivor är såvitt jag minns (d.v.s. när jag senast testade den) lite speciell och fungerar endast på Mac. Det fungerar så att den typ komprimerar allt till en fil i ett speciellt Toast-format som sedan splittas över de två skivorna. Sedan skapas det ett litet Mac-program som läggs med också. Detta program öppnar man från skiva 1 och så börjar den packa upp filen från den första skivan och säger sedan "sätt i skiva 2", etc. Sedan har man återskapat hela den stora filens innehåll på hårddisken.

Funktionen är alltså till för om man har en fil som är större än en hel skiva, som man vill transportera på flera skivor mellan två datorer. Den går inte (när jag senast testade, återigen) att använda för att så att säga dela en DL-DVD i två vanliga DVD med bibehållen funktionalitet.

Okej. Det var lite som jag misstänkte. Jo jag gav upp tanken/cnansingen att göra så. Det blir till att skaffa en DL-skiva så man kan känna sig säker.

TAck för svaren!

1
Bevaka tråden