Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

År någon nöjd med Apple TV 3.0.1?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Startar en ny tråd. Är det någon som använder Apple TV 3.0.1 och är nöjd?

Tycker att allt fungerar dåligt sedan jag uppgraderade programvaran.

Gott Nytt ÅR till alla.

// Conny

  • Medlem
  • 2009-12-31 11:43

Sätt gärna rubriker som beskriver frågan. Ändrar från "Apple TV 3.0.1".
Gott nytt år!
Admin

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-31 11:54

Nöjd, allt funkar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-12-31 12:26

Jag har inte uppdaterat, känns lite onödigt då jag inte har den inkopplad till TVn utan bara använder den som ett airtunesmedium...

Men vad är det som inte funkar bra enligt dig, Stakkesta?

Allt blev segt, omslag (coverflow liknande) och tumnaglar laddas inte upp, och om de kommer upp så tar det väldigt lång tid. När jag valt artist/album och sedan en låt tar det ca 30-40s innan låten börjar och efter ett par sekunder blir det tyst för att sedan fortsätta uppspelning efter en stund.

Gjorde dock ett test att koppla in ATVn med nätverkskabel till routern och då fungera det mycket bättre, dock så låter det som om hårdisken jobbar mycket mer än tidigare, (Har ingen musik eller film på ATVn).

Så lösning kanske blir att dra kabel

// Conny

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-31 17:36

Jag kör med mediat synkat till ATV och det fungerar utan problem. Troligen har du lite *trångt* i luften och - som du har upptäckt - en nätverkskabel gör att det fungerar bättre.

Helt nöjd! Streamar från en G4/1GHz Uni med 100MBit kabelanslutning.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-03 17:29

Jag streamar trådlöst via en Extreme och min iMac i7 (tidigare PM G5 och mini)

Båda mina Apple TV var oerhört sega efter senaste uppgraderingen till 3.0.1. Eftersom jag synkar musik, bilder och filmer var de båda nästa fulla med data vid uppgraderingstillfället. Min teori var att en "formatering" och nyinstallation skulle göra susen. Det gjorde det också!

Jag återställde Apple TV till fabriksläge (v. 2.1 resp 2.3 av Apple TV OS) och installerade sedan den senaste uppgraderingen. Därefter synkade jag min data igen och allt gick mycket bättre.

Värt ett försök för er som har problem!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-03 21:47

Jag har ingen data på ATVn, allt ligger på separata HD kopplade till den dator som kör iTunes för stunden. Sedan synkas bara informationen. Finns en tråd här på 99 om det.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har ingen data på ATVn, allt ligger på separata HD kopplade till den dator som kör iTunes för stunden. Sedan synkas bara informationen. Finns en tråd här på 99 om det.

Samma här. Tycker nog att 3.0.x är snabbare/snäppigare än tidigare.

  • Medlem
  • 2010-01-04 11:19

Bortsett från att den tappar bort inställningen för bildupplösning så fort jag stänger av förstärkare och projektor, så funkar det bra. Ingen seghet här.

Fast det är lite jobbigt att jag nästan aldrig lyckas få bild från ATVn när jag sätter på den. Ibland räcker det med att rycka ut HDMI-kabeln nån minut men ibland måste jag starta om ATVn. Enligt diskussioner på Apples forum verkar det vara problem med att ha ATVn inkopplad till en HDMI-switch, och min förstärkare fungerar tydligen som en sån. Men det funkade bra i tidigare versioner (2.4)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 11:25

Jag har min ATV inkopplad genom både förstärkaren och en HDMI-switch. Jag upplever inte några problem med det.

Men du kanske använder en ovanligt lång HDMI-kabel fram till projektorn?

  • Medlem
  • 2010-01-04 12:55
Ursprungligen av Macus:

Jag har min ATV inkopplad genom både förstärkaren och en HDMI-switch. Jag upplever inte några problem med det.

Men du kanske använder en ovanligt lång HDMI-kabel fram till projektorn?

15 m. Ställer längden till problem?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 15:16
Ursprungligen av wlao:

15 m. Ställer längden till problem?

Långa HDMI-kablar kan ställa till med problem.

Testa om du får samma fel när du använder en kortare kabel.
Får du inte det så är det nog längden på 15-meterskabeln som är problemet.

Det finns två specifikationer för kablage i HDMI 1.3. Här kan du läsa om kabellängd för HDMI, wlao:

HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • 2010-01-04 16:42

Tack för tipsen. Ska se om jag kan testa med en kortare kabel (problemet är att projektorn sitter där den sitter, en bra bit från förstärkaren). Har dessutom för mej att jag valde en kabel som var certifierad på någe vis, men det kan ju ha varit en äldre standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 14:59

Helt nöjd - allt funkar som det ska, t.o.m. bättre!

1
Bevaka tråden