Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mkv -> mp4?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Innan jag visste bättre... så gjorde jag mina DVDer till mkv format när jag digitaliserade dem.
Nu för att slippa göra om allt från början undrar jag vad är det bästa sättet att konvertera mkv till mp4 utan kvalitetsförlust i både ljud och bild?

Spelar ingen roll om verktyget fungerar på Win/OS X/Linux, helst på OS X så klart. Helst av allt skulle jag vilja sätta igång en batch.

Handbrake kommer många svara nu... men vilken är den optimala inställningen för Handbarke? GUI eller CLI?

mkv är ju bara containern, så du har säkert ett par mp4-spår där inne.

Testa att googla "mac os x mkv extract video".

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Handbrake kommer många svara nu... men vilken är den optimala inställningen för Handbarke? GUI eller CLI?

Det där handlar väl bara om du vill ha commandline-versionen eller programmet med GUI? Själva programmet är väl ändå samma?

Jodå jag vet mkv är en bra container, jag gillar den, men PS3 tycker inte om den (nej jag vill inte strömma till den). Samt att HTML5 inte kommer stödja mkv utan bara ogg eller m4v.
Så jag tänkte att det är lika bra att vänja mig av med mkv.
Sedan borde OS X hantera mp4/m4v bättre än mkv.

Jo jo Handbrake GUI/CLI är samma program. Jag upplever CLI som snabbare bara.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-03 00:23

Vad finns det för nackdelar att använda MKV-containern framför MP4? Om man har en h.264 slinga, varför bör man skrota MKV?

Jag frågar då jag själv planerar att digitalisera en 300-400 DVDer och jag har ingen lust att välja fel format från början

• Administratör
  • Lund
  • 2010-09-26 21:38
Ursprungligen av zinned:

Vad finns det för nackdelar att använda MKV-containern framför MP4? Om man har en h.264 slinga, varför bör man skrota MKV?

Jag frågar då jag själv planerar att digitalisera en 300-400 DVDer och jag har ingen lust att välja fel format från början

alltid kul att kunna slänga in sina filmer i itunes. (mkv fungerar ej i itunes utan perian)
Alltid kul att kunna lägga över sina filmer från itunes till iphone/ipad och där kan man inte ha perian

Om du ska digitalisera så kör ljudet i AAC (kan alltid ha två ljudkällor om du vill och ha både en AAC och en AC3) men det är bara AAC som fungerar att lägga över på ipad/iphone.

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-27 08:57

Handbrake är väl ända alternativet. Eller kanske ffmpegx. Vilka inställningar du bör välja är nog kanske bäst att fråga på handbrakes forum?

//Rob

QuickTime 7 kan ju spara om dina filer med "pass through" på videospåret (som ju säkert är h.264).

Du borde kunna skapa en katalog på skrivbordet och köra Automator eller nåt script och batch-konvertera allt du lägger i mappen enligt dina egna önskemål.

• Administratör
  • Lund
  • 2010-10-15 00:15
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

QuickTime 7 kan ju spara om dina filer med "pass through" på videospåret (som ju säkert är h.264).

Du borde kunna skapa en katalog på skrivbordet och köra Automator eller nåt script och batch-konvertera allt du lägger i mappen enligt dina egna önskemål.

då menar du QuickTime7?

Ursprungligen av thor:

då menar du QuickTime7?

Han skrev ordagrant "Quicktime 7", så det får man väl anta?

Ursprungligen av thor:

då menar du QuickTime7?

Ja, du har det som en tillvalsinstallering på Snow Leopard-skivan, om du inte redan har det installerat.

Men alltså.. jag nämnde det bara för att OP explicit sa utan kvalitetsförlust. Jag kör själv alla konverteringar i HandBrake.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-10-15 23:05

Som AndreeMarkefors skiver så funkar det utmärkt med QT7 om man har t ex Perian installerat. Annars finns också MPEG Streamclip som också fixar biffen. Den kan även köa flera filer och köra en spara som till mp4. En 720p 30 minuter lång film tar ca 15 sek för mig att spara till en mp4 den vägen.

Det kan också vara bra att veta att det inte är någon skillnad på en .mp4 och .m4v. Bara byta suffix om du föredrar den senare.

• Administratör
  • Lund
  • 2010-10-17 21:30

gillade MPEG streamclip - finns det möjlighet att behålla 5.1 ljudet när man kodar om till mp4? (finns det möjlighet att ha lägga till flera ljudspår?)
jag har inte hittat det iaf. Men bara lekt lite grand med programmet

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-20 16:45

Jag brukar alltid köra AC3 passthrough när jag rippar från mina skivor. När jag sedan kör videofilen genom Plex fungerar allt kanon men däremot får jag aldrig ljud om jag spelar upp videofilen i iTunes, vet inte varför.

Någon kanske kan upplysa mig om detta?

1
Bevaka tråden