Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det fläkten eller controllern som är kaputt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-03 16:16

Den senaste månaden har min fläkt börjat låta rätt konstigt (okej, det har den faktiskt gjort sen jag köpte den, men nu när den snurrar igång så låter det som kullagrena till slut håller på att ge upp). Men på sistone har jag börjat märka av ett annat konstigt beteende också, fläkten ligger på en 1000 rpm tills CPU temperaturen går upp över 80-85 grader. Mer än en gång har den varit på väg upp till 90 grader innan fläkten kickar in på fullt blås runt en 5900 rpm och drar ner tempen till 60-65 grader. Det är alltså ingen mjuk ramp eller något sådant utan det är allt eller inget.

Tog en bild från SMC Fancontrol för att visa vad som händer:

Fläkten borde alltså nu ligga på en 5500 rpm, men den är nere på 1100 rpm. NB: SMC installerade jag precis bara för att kolla hur fläkten beter sig, problemen fanns innan dess så det är inget som är orsakat av det.

Ska den bete sig så här, är det bara fläkten som behöver bytas eller är hela controllern körd?

Jag har en 13" MBP inköpt dagarna efter att den släpptes, så det är väl bara att vandra iväg till Apple och be dem fixa den. Hade bara varit bra om man kunde klura ut vad som är fel innan man går dit så man slipper sitta och vänta på datorn!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-03 19:37

Tja, nu la fläkten av helt och hållet så jag antar att jag inte behöver svaret längre
Hoppas Apple kan fixa det snabbt på måndag, annars har jag problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-03 22:04
Ursprungligen av shandar:

Tja, nu la fläkten av helt och hållet så jag antar att jag inte behöver svaret längre
Hoppas Apple kan fixa det snabbt på måndag, annars har jag problem.

Minst en vecka på service gissar jag på. Men räkna med 3 veckor.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-03 23:17
Ursprungligen av Robo-X:

Minst en vecka på service gissar jag på. Men räkna med 3 veckor.

//Rob

Är i England som tur är! Räknar med en halvtimmes diagnos i en butik, sen lämnar man in datorn ytterligare en timme när de har fått delarna. Det mer irriterande är att jag måste lämna in en labbrapport på fredag, men Matlab dödar processorn (bokstavligt)!

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-04-05 17:28

Lånar din tråd lite, jag har nästan exakt samma problem,

i Fan Control visar ena fläkten (right) -1 och i ett annat monitorprogram jag har som widget
syns den inte alls, medan bara left visar med aktuell rpm.

I smcFanControl (ett ytterliggare prog) syns right fläkten inte alls medan left visas som den ska.

Vad kan vara fel?

Min mbp 15" ligger på 40-50 grader idle och har en gång kommit upp i 100 grader vid en 2 timmar lång upp-packning (dvs 100% load), då låg den dock i min säng utan plant underlag så jag kan nog säga att ventilationen var rejält tilltäppt av mitt smarta drag. Vid vanlig användning lilgger den runt 40-75 grader beroende på vad jag gör.

Men jag är fundersam över fläkten på högra sidan, är den möjligen pajj? Den har aldrig visats i något monitor program nånsin sen jag köpte den, vilket var i Januari i år.

Tacksam för snabba svar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-05 18:29

Kolla på MacFixIt om du ska ha två fläktar, det kanske bara finns en i den modellen.

1
Bevaka tråden