På våren snickrade man ju "barkbåtar" och skickade i alla möjliga diken och rännilar.
Vi byggde kojor av alla slag, den bästa som jag och en kompis hade var under ett skärmtak på ett bygglager, ca 6m upp. Vi baxade upp några spånskivor och lade dom på takstolarna, fick klättrade efter en vägg och några stolpar för att komma dit. En låda som bord och några filtar, sedan kunde man hålla sig undan för syrror och "storbarn" länge.
På vinter åkte man miniskidor, grävde snökojor och spelade hockey, antingen på en spolad grusplan, eller så på gatan (med skridskor i bland tom) med ett elskåp som mål om man var ensam eller bara tvä. Tur det var lite trafik på den tiden.
När man blev lite äldre, typ 11-12 så började man med motorer, en kompis hade en 118cc Husqvarna som vi körde med lite. Själv hade jag en 2-petad Husqvarna remjohan.
Men även om morsan för det mesta fick hämta en ute någon stans, så blev hon ju förfärad om man satt inne någon enstaka kväll, huvva
Något som jag tror många föräldrar skulle behöva göra är att själva stiga upp lite tidigare och inte sova bort fm medan barnen sitter vid TV/dator. Själv är jag fostrad till att vakna tidigt, innan jag började skolan såg mornarna ut så här. Upp till sjörapporten, frukost medan man lyssnade på barnradion. Sedan snabbt på med kläderna och ut till lekparken. Det var viktigt att vara där i tid, vid 7, så man han använda grävskopan innan det blev kö! till den
Det var lika när man blev äldre, helgerna väcktes man vid 7-8, efter frukost blev det antingen lek ute eller att familjen gjorde något tillsammans, skid/pulkåkning, fiske, bad mm. Gör lika med min dotter nu.