Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prenumererade kalenderar och MobileMe

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 20:59

Hej,
Jag har ett litet problem. Använder MobileMe för att synca framförallt kalender mellan min MBP och min iPhone 3GS. Allt har alltid fungerat utmärkt tills nyligen när jag lade in prenumerationer på kalendrar för veckonummer och svenska helgdagar. Ser dessa så fint i iCal men de syncas inte över till min iPhone. Jag har iPhone OS 3.0 i telefonen och min kollega som kör 3.1.2 får med dessa kalendrar utan probelm. Men eftersom jag inte heller ser prenumerationskalendrarna på Me.com så kan ju inte iPhonens os ha något med det här att göra. Någon som har en bra förklaring på vad det här kan bero på? Så vitt jag vet så ska väl allt som finns i iCal syncas över, det finns väl ingen inställning för att exkludera innehåll - i alla fall ingen jag hittat.
Tips mottages tacksamt!
Tack på förhand!

Molnet visar aldrig prenumerationer (detta är en skandal som jag verkligen hoppas Apple fixar snart...tusentals användare väntar på det). Däremot så lagras adressen till dom prenumererade kalendrarna i molnet om man synkar iCal mot molnet - när man sedan synkar iPhone med molnet så hämtas även prenumererade kalendrar. Man kan alltså se dom på alla enheter - UTOM i molnet.

Jag synkar F1 kalendern å svenska helgdagar + veckonummer å det funkar fin fint mellan Macbooken å iPhone:-)

Kan inte svara på varför det inte skulle funka för dig, jag har inte gjort nått speciellt. Bara premunerat å så vips:-)

Om man synkar via USB/iTunes så måste man givetvis markera alla kalendrar man vill synka. Synkar man via molnet så gäller bara inställningen allt eller inget...om jag minns rätt...
För mig funkar i alla fall allt detta klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 23:42

Man kan lösa detta på ett "ful sätt" också. Markera den kalender du prenumererar på i iCal och välj Arkiv -> Exportera... -> Exportera... och lägg filen t.ex. på skrivbordet. Sen drar du bara den exporterade filen in i iCal och släpper den på din primära kalender. Då importeras innehållet i den kalender du prenumererar på (som du precis exporterade) in i din primära kalender och synkas därmed i MobileMe.

Jepp...detta är ok med t.ex. högtider, veckonummer etc - men för kalendrar som uppdateras ofta är det ju inget vettigt alternativ. Tyvärr. Men med denna lösning blir ju kalendern t.o.m. synlig i molnet

Ursprungligen av andy.c:

Man kan lösa detta på ett "ful sätt" också. Markera den kalender du prenumererar på i iCal och välj Arkiv -> Exportera... -> Exportera... och lägg filen t.ex. på skrivbordet. Sen drar du bara den exporterade filen in i iCal och släpper den på din primära kalender. Då importeras innehållet i den kalender du prenumererar på (som du precis exporterade) in i din primära kalender och synkas därmed i MobileMe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 11:43
Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp...detta är ok med t.ex. högtider, veckonummer etc - men för kalendrar som uppdateras ofta är det ju inget vettigt alternativ. Tyvärr. Men med denna lösning blir ju kalendern t.o.m. synlig i molnet

Precis, det är en "ful lösning" för t.ex. högtider och veckonummer. Gjorde själv så här när jag testade lite olika lösningar för att få samma kalender/kontakter på jobbet (Exchange 2003), i min MBP och i min iPhone. La ner projektet till slut och får leva med att min MBP står utanför tills jobbet har uppgraderat till Exchange 2007.

Vet inte om detta har med det ni nu behandlar i tråden att göra, men...
Kan jag och tjejen dela en kalender i iCal utan MobileMe?

Google Kalender. Finns 346 trådar om det. Sök.

Ursprungligen av theplague:

Vet inte om detta har med det ni nu behandlar i tråden att göra, men...
Kan jag och tjejen dela en kalender i iCal utan MobileMe?

Ursprungligen av Zimmerman:

Google Kalender. Finns 346 trådar om det. Sök.

Tack, visste inte att man kunde dela på Google calendar.
Hittade denna tråd, fortsätter i den när jag har tid: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266316-synka-google-kalender-till-iphone-via-caldav.html

1
Bevaka tråden