Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på surf i min Iphone och via 3g-dongel?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 11:58

Varför är alla operatörer så efterblivna och vill sänka hastigheten efter 0.5-10gb? Vad är skillnaden hos operatören på om jag surfar via min Iphone eller via en dongel( där dom inte stryper hastgheten) blir så satans trött på det. Nu kommer det fler och fler tjänster(TV4 play, Svt play, spotify mm) som kräver mer än 10gb och strypt hastighet. Varför!!!
De mest efterblivna som vanligt är ju Telia som ger "fri" surf för bara 199/mån och sen stryper efter 10gb... Störtlöjligt

Även dongeln stryps.

Oj stor fråga, stort svar:

Anledningen till att Operatörerna började strypa ens hastighet och vissa fortfarande gör de är:
1.(inofficiellt) De sänker deras nät. Belastar folk deras 3G nät med för mycket datatrafik så går kvaliteten ner för alla, visa operatörer (Telia & Tele2) har sparat pengar i form av sämre kvalitet på sina 3G master vilket gör att de inte klarar samma belastning som andra(Telenor & Tre).
2.(inofficiellt) Om du når din gräns kan du alltid köpa till mer data på ditt abonnemang, om kunder måste köpa mer av något vad som så tjänar operatörerna(Telia & Tele2) mer pengar.
3. (semiofficiellt) De vill begränsa möjligheten för illegal fildelning. (Telia, Tele2 & Tre)

Sen har de också som du påpeka valt att begränsa handenheter mer än USB/data enheter. Varför? För att de kan?
Men de är något som är på väg bort, tror Telenor har fri data på handenheterna men bara 0,3 Mbit/s. Tre tror jag har 20 Gb men 7,2 Mbit/s. Telia och Tele2 tror jag både stryper efter 5 Gb max.(beroende på vilket datapaket man använder)

Åter igen, tittar på man fakta är Telenor och Tre absolut de bästa operatörerna i Sverige, om man inte jagar minutpriset(Tele2) och täckningen i urskogen(Telia).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-08 14:26
Ursprungligen av lurefiix:

Oj stor fråga, stort svar:

Anledningen till att Operatörerna började strypa ens hastighet och vissa fortfarande gör de är:
1.(inofficiellt) De sänker deras nät. Belastar folk deras 3G nät med för mycket datatrafik så går kvaliteten ner för alla, visa operatörer (Telia & Tele2) har sparat pengar i form av sämre kvalitet på sina 3G master vilket gör att de inte klarar samma belastning som andra(Telenor & Tre).
2.(inofficiellt) Om du når din gräns kan du alltid köpa till mer data på ditt abonnemang, om kunder måste köpa mer av något vad som så tjänar operatörerna(Telia & Tele2) mer pengar.
3. (semiofficiellt) De vill begränsa möjligheten för illegal fildelning. (Telia, Tele2 & Tre)

Sen har de också som du påpeka valt att begränsa handenheter mer än USB/data enheter. Varför? För att de kan?
Men de är något som är på väg bort, tror Telenor har fri data på handenheterna men bara 0,3 Mbit/s. Tre tror jag har 20 Gb men 7,2 Mbit/s. Telia och Tele2 tror jag både stryper efter 5 Gb max.(beroende på vilket datapaket man använder)

Åter igen, tittar på man fakta är Telenor och Tre absolut de bästa operatörerna i Sverige, om man inte jagar minutpriset(Tele2) och täckningen i urskogen(Telia).

Eh va?

Ingen vettig människa försöker fildela via 3G...

Ursprungligen av zappee:

Eh va?

Ingen vettig människa försöker fildela via 3G...

Jag får absolut tillräcklig hastighet när jag tethrar med iPhonen för att ladda ner/dela enstaka album, låtar etc.
Kan man youtuba kan man fildela mindre grejer. Inga långfilmer så klart...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-08 16:23
Ursprungligen av theplague:

Jag får absolut tillräcklig hastighet när jag tethrar med iPhonen för att ladda ner/dela enstaka album, låtar etc.
Kan man youtuba kan man fildela mindre grejer. Inga långfilmer så klart...

Well, det är ju knappast där problemet med fildelning ligger.

Finns mkt annat som drar mer trafik en fildelning.

Ursprungligen av zappee:

Well, det är ju knappast där problemet med fildelning ligger.

Finns mkt annat som drar mer trafik en fildelning.

Var det problemet med fildelning vi diskuterade?
Jag läst ditt inlägg här och svarade: http://www.99.se/1859543-post4.html
Missuppfattade jag något av det du skrev?

Ursprungligen av zappee:

Eh va?

Ingen vettig människa försöker fildela via 3G...

När mitt bredband hemma la ner någon dag drog jag hem ett avsnitt av min favorit tv-serie med Iphonen som modem. Visst, det fick stå och tugga någon timme eller två, men det var det värt!

Köpte i augusti en iPhone med halebops fri-surf etc.-abbonemang. De sa då att de skulle strypa till 54mbps efter 500 MBs surf, men efter att ha surfat för över 700 MB i ett par månader har jag då inte märkt några hastighetsförändringar.

Någon mer än jag som inte märkt av några strypningar från halebop?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-10 00:29
Ursprungligen av GustavKjellin:

Köpte i augusti en iPhone med halebops fri-surf etc.-abbonemang. De sa då att de skulle strypa till 54mbps efter 500 MBs surf, men efter att ha surfat för över 700 MB i ett par månader har jag då inte märkt några hastighetsförändringar.

Någon mer än jag som inte märkt av några strypningar från halebop?

500 MB/mån. Har du surfat upp 700 MB totalt eller på en kalendermånad?

Jag tror det står att de förbehåller sej rätten att kunna strypa, men inte att det automatiskt sker...

Ursprungligen av kenjon:

500 MB/mån. Har du surfat upp 700 MB totalt eller på en kalendermånad?

Jag tror det står att de förbehåller sej rätten att kunna strypa, men inte att det automatiskt sker...

700 MB/månad, ber om ursäkt för otydligheten. Det verkar stämma som du säger, iallafall för min del.

1
Bevaka tråden