Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur formatera hårddisk som får Disk Utility att låsa sig?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 18:00

Jag har ett enormt problem. Jag använder PGP för kryptering av en disk i datorn (Whole Disk Encryption). Jag valde att jag ville avkryptera den, men så gick strömmen! Vad händer? Jo, PGP tror att diskens avkryptering är 28% klar, och kan således inte hoppa igång vid 28% eftersom den är vid 0%, och ja... Där är jag.

Jag har nu fimpat PGP, jag vill inte ha något med dem att göra. Det enda jag vill just nu är att kunna använda disken överhuvudtaget - jag vill alltså bara formatera hela disken. Jag får dock följande problem:

* Om jag har disken i datorn så kraschar Disk Utility när jag öppnar det. Sedan går disken inte att hitta med "diskutil list" förrän man har stängt av datorn helt och startat upp den igen - en direkt omstart fungerar inte, då förblir den "ohittad".

* Om jag försöker partitionera om disken i Terminal med diskutil så får jag t.ex.:
Started partitioning on disk3
Unmounting disk
Error: 12: POSIX reports: Cannot allocate memory

...men jag har även fått fler felkoder, bl.a. 2.

Värt att nämna är väl kanske att den stannar vid "Unmounting disk" i ungefär 3-4 minuter.

Om Disk Utility "kräks" på den, kanske du skall prova ngt annat

1) Kör den i en PC, kanske med ngn stendum gammal FDISK...
2) Kör den i ngns Linuxburk
3) Prova annat verktyg, Disk Warriror

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 14:47

Tack för svaret

Tanken slog mig också, men tyvärr hittade jag ingen burk med SATA-kontakter... Så nu har jag gett den till en vän som ska försöka formatera den i Windows. Hör av mig med resultat sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 11:57

Tja hade nyligen problem men räddades genom att köra en linux live-cd på min iMac, kan rekommendera programmet Gparted som erbjuder en egen livecd (gratis såklart) eller ännu bättre Parted Magic där du förutom gparted får massa andra program (som kan kontrollera och reparera hårddisken etc.).

Sätt i skivan och håll in option vid start välj att starta "windows" från cd-skivan, Parted Magic lägger sig som förvalt alternativ i ram-minnet och matar sedan ut cdskivan vilket gör att du även (om du så skulle vilja) kan pilla med den hårddisk du bootar från.

Lycka till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-14 10:56

Väldigt många bra svar här tycker jag, vilket som jag ser det fungerar allihop. Själv föredrar jag Goflorp's nr 1/2, närmare bestämt en live-skiva med SLAX och köra FDISK. Skulle vara lite spännande och se om du vill löst problemet ?

Förslaget om en linux live cd var ...

... Riktigt smart.

Så där bra att man känner lite "fan, att itte jag kom på de....".
Så bra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-15 09:19

Kan inte säga hur många användares data jag räddat från korrupta diskar genom att köra dem med en live-skiva med linux istället, det värsta är ju korrupta NTFS partitioner som vägrar läsas i windows, men med en linuxskiva med ntfs-3g blir det inga problem att rädda informationen. Skrämmande verklighet att ett opensource projekt kan fixa att läsa M$ egna filsystem bättre än deras egna verktyg

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-07 20:16

Jag skakar liv i denna gamla tråd. När jag laddat ner Parted Magic ISOn, bränner jag då bara skivan till till en CD och bootar från den?

När man bränner den, ska man tänka på något speciellt?

Om hårddisken jag vill kontrollera är en USB-disk, kommer det att fungera från live-CDn?

Har du data på disken som du behöver?
Då måste du låsa upp disken med pgp och det kan ta ett dygn kanske beroende på storlek och snabbhet.

Programmet är vanligt på företag som vill ha extra säkerhet. Det räcker inte med att flytta disken till en annan dator för att få igång den igen.

Men som andra sagt kan du ju radera den helt om du vill, bara att dra i valfri linux livecd.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-11 09:48

It mitt fall så har jag inga problem med hårddisken, men den åkte i golvet och jag vill kontrollera ytan på den vilket skivverktyg inte klarar.

Det var lätt att bränna iso:n till DVD, men att få den till USB som jag tänkte först var svårare och det gav jag upp.

När detta var gjort så hade jag inga problem att kontrollera disken och få den godkänd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-11 10:07

Har du testat att formatera den via terminalen?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-11 11:23

I mitt fall hade jag inte det problem som TS beskriver utan var mer intresserad av hur man går till väga för att göra en live-CD.

Jag var inte intresserad av att formatera HD:n (initialt) utan bara att få en grundlig genomgång av den. Eftersom den gått i backen så har jag förpassat den till en mindre viktig backup disk och använder nu en annan för att frakta data fram och tillbaka med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-11 11:37
Ursprungligen av andas:

I mitt fall hade jag inte det problem som TS beskriver utan var mer intresserad av hur man går till väga för att göra en live-CD.

Jag var inte intresserad av att formatera HD:n (initialt) utan bara att få en grundlig genomgång av den. Eftersom den gått i backen så har jag förpassat den till en mindre viktig backup disk och använder nu en annan för att frakta data fram och tillbaka med.

hehe okej, men min fråga var mer riktad till TS. Får ursäkta mig, men trodde det var hans problem vi försökte lösa

Ursprungligen av kladda:

...min fråga var mer riktad till TS... ...trodde det var hans problem vi försökte lösa...

Nej, TS problem är förhoppningsvis ur världen för länge sen. Tråden skapades 2010.

Senast redigerat 2013-04-11 12:37
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-11 13:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, TS problem är förhoppningsvis ur världen för länge sen. Tråden skapades 2010.

HAHA ja du det stämmer ju bra! Var lite för snabb där ser jag!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-06 11:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, TS problem är förhoppningsvis ur världen för länge sen. Tråden skapades 2010.

Låser ni inte trådar efter en tid utan inlägg? Trodde det man ser här och där hänglås på vissa…

/Gunner

Ursprungligen av GUNNER:

Låser ni inte trådar efter en tid utan inlägg? Trodde det man ser här och där hänglås på vissa…

/Gunner

Nej de låses inte just av anledningen att fler personer kan råka ut för liknande problem men som kanske kräver andra lösningar. Eller för att ställa kompletterande frågor som i #8 ovan. Finns då ingen anledning att sprida dessa frågor/svar över x antal trådar.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-08 08:36
Ursprungligen av johan_tanying:

Nej de låses inte just av anledningen att fler personer kan råka ut för liknande problem men som kanske kräver andra lösningar. Eller för att ställa kompletterande frågor som i #8 ovan. Finns då ingen anledning att sprida dessa frågor/svar över x antal trådar.

Jag förstår, sett flera trådar som stängts därav frågeställningen - tack försvar

1
Bevaka tråden