Jag har börjat få en massa strul med min MacBookPro, där SL installerades tidigare. Problemen började på allvar med den automatiska uppdateringen till 10.6.2. Tidigare var det mest iTunes som strulade. Nu fastnar datorn helt vid start. Jag har kört systemverktyg via min SL 10.6-systemskiva, och reparerat behörigheter och kontrollerat skivan – som verkar vara felfri.
Jag har försökt starta från HD-skivan, både på vanligt vis och via Safe-start. Jag har även försökt installera om 10.6 men det funkar inte, jag får ett kraschfönster istället. När detta hände tidigare kunde datorn starta vid första försöket EFTER ett misslyckat Safe-start (?). Men inte nu.
Det jag antar är att 10.6 inte kan skriva över 10.6.2 utan att jag först raderar hela hårddisken (om ens DET), vilket jag inte vill göra pga. att jag saknar back-up på en del nytt där.
Finns det något förslag eller förklaring? Går det exempelvis att återskapa HD-skivan i skivverktyg, dvs. kopiera innehållet övertill en extern disk, innan jag raderar HD:n och försöker återinstallera 10.6?
Förresten hade jag tidigare installerat SL från den billiga OS-skiva som jag köpte på en apple-butik, men körde det över min MBP:s befintliga Tiger. Det krävde att jag raderade hårddisken först men det gjorde jag i samråd med de på butiken. Sen läste jag hur det egentligen krävdes rättigheter om man uppdaterade från annat än Leopard, och därmed en mycket dyrare SL OS-disk. Kan detta vare Apples hämnd för oss som tog det billiga alternativet?
Vore tacksam för tips. Känner mig tvungen att köpa ny laptop men tvekar att köpa en Mac.