Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra utan/inaktivt SIM-kort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska utomlands (Asien) inom kort och tänker inte använda iPhonen till att ringa med. Kommer nog att ha med en gammal slit-och-släng-telefon ifall någon måste få tag på en akut. Denna kommer att ha ett kontantkort i sig.

Finns en artikel om iPhone-användning utomlands i senaste MacWorld som var rätt bra men som tyvärr inte svarade på de frågor jag har förutom en sak som jag verkligen undrar om det stämmer: är det gratis att ta emot SMS utomlands? Det står att det är det men jag har för mig att det kostar att ta emot också - någon som vet?

Jag kommer att använda iPhonen för att surfa med i gratis trådlösa närverk och undrar om jag överhuvudtaget måste ha ett SIM-kort i telefonen då? Ifall man måste det - måste det vara ett aktivt/registrerat SIM-kort? Vill alltså bara kunna surfa med den. Samt använda om det finns några gratis GPS-kartor över Bangkok, Saigon eller Kuala Lumpur att ladda ner - för GPS är gratis att använda som jag förstått det.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-10 11:26

Plocka ur kortet och kolla.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-10 16:11
Ursprungligen av zkirtap:

Ska utomlands (Asien) inom kort och tänker inte använda iPhonen till att ringa med. Kommer nog att ha med en gammal slit-och-släng-telefon ifall någon måste få tag på en akut. Denna kommer att ha ett kontantkort i sig.

Finns en artikel om iPhone-användning utomlands i senaste MacWorld som var rätt bra men som tyvärr inte svarade på de frågor jag har förutom en sak som jag verkligen undrar om det stämmer: är det gratis att ta emot SMS utomlands? Det står att det är det men jag har för mig att det kostar att ta emot också - någon som vet?

Jag kommer att använda iPhonen för att surfa med i gratis trådlösa närverk och undrar om jag överhuvudtaget måste ha ett SIM-kort i telefonen då? Ifall man måste det - måste det vara ett aktivt/registrerat SIM-kort? Vill alltså bara kunna surfa med den. Samt använda om det finns några gratis GPS-kartor över Bangkok, Saigon eller Kuala Lumpur att ladda ner - för GPS är gratis att använda som jag förstått det.

Det kostar att ta emot SMS utomlands, kolla exakt med din operatör.

Nej, du behöver inte ha ett SIM i för att köra WIFI.

GPS fungerar utan datatrafik men kommer ta mycket längre tid på sig att positionera sig.

Ursprungligen av zappee:

Det kostar att ta emot SMS utomlands, kolla exakt med din operatör.

Måste vara en dålig operatör eller gamalt avtal med operatören, jag har använt mig av alla utom 3 utomlands och ingen av dessa tog betalt för och ta emot sms. Nu var jag mest på normala turistländer och inget ovanligt resemål.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-11 09:58
Ursprungligen av Mikael E:

Måste vara en dålig operatör eller gamalt avtal med operatören, jag har använt mig av alla utom 3 utomlands och ingen av dessa tog betalt för och ta emot sms. Nu var jag mest på normala turistländer och inget ovanligt resemål.

Jag jobbar utomlands emellanåt (65-70 länder) och har heller aldrig drabbats av det. Och då är jag mestadels i "konstiga" länder....

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 18:08

Skaffa en olåst telefon ocjh prepaid kort dit du kommer.

gratis kartor kan du googla fram, finns fr a för Garminprotokoll, t ex Garmin ique 3600 som är en PDA.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 21:30
Ursprungligen av Mikael E:

Hos Tele2 kostar det att ta emot i vissa länder.

Jag har aldrig varit med om att det kostar att ta emot SMS utomlands. Men det skadar väl aldrig att kolla upp

Sen så funkar iPhonen galant utan sim. Bara att den blir som en iPod touch.

1
Bevaka tråden