Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU mot Microsoft

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om ngn har skrivit om detta - men Microsoft möter hårt motstånd ifrån EU - frågan är om ngt kommer hända - eller om det rinner ut i sanden?

http://www.idg.se/ArticlePages/200308/07/20030807091515_NOK/20030807091515_NOK.dbp.asp

• Oregistrerad
  • 2003-08-07 10:11

Nja.. MS köper nog EU och lägger in det som en buggig version i windows2011

Läste just artikeln och skrattade gott åt de nyliberala wintendokidsens kommentarer på artikeln!

• Oregistrerad
  • 2003-08-07 10:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
skrattade gott åt de nyliberala wintendokidsens kommentarer

Dom är för gulliga...
Deras hjärna verkar funka enligt devisen "jag vet detta - således vet jag allt"

Äntligen nåt bra med EU…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Dom är för gulliga...
Deras hjärna verkar funka enligt devisen "jag vet detta - således vet jag allt"

Dessutom var det någon som var helt förundrad över hur "användarvänligt" Wintendo är jämfört med andra plattformar

Och nej, det var inte ironiskt menat

• Oregistrerad
  • 2003-08-07 11:01
Citat:

...någon som var helt förundrad över hur "användarvänligt" Wintendo är jämfört med andra plattformar...

Jäpp... Har dom sett något annat?
Jag kan på rak hand inte komma på något med operativ som har mängder med olika dialogrutor men helt olika logik för utskrifter lite beroende på program och "klockslag"...
[Okey... endel *nix har egna i applikationen - men då följer det ju dess logik...]

Jag hittade bara två kommenatrer
Snackar ni om nån annan artikel?

• Oregistrerad
  • 2003-08-07 11:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Snackar ni om nån annan artikel?

http://www.idg.se/ArticlePages/200308/06/20030806150729_NOK/20030806150729_NOK.dbp.asp

Den var det ja

De har till och med lyckats få till nåt slags meningsbyggnadsfel i sina kommentarsrubriker:

"Men för i helvete" borde väl ändå vara "Men för helvete" eller?

Visst missbrukar de sin ställning. Framför allt när de t.ex. dumpar priset på mjukvara.

Men att kräva att de plockar bort viss mjukvara ur systemet tycker jag bara är fånig.

Som någon av de "nyliberala wintendokidsen" skrev på IDG.se:

Tycker inte det viktiga är att tvinga dom plocka bort mediaspelaren utan få dom att öppna upp sina filformat och standarder så andra kan implementera det på andra plattformar.

Ska de ge sig på Apple också eftersom iPhoto och iTunes gör det svårt för konkurrenter att sälja bild och musikprogram?

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Som någon av de "nyliberala wintendokidsen" skrev på IDG.se:

Tycker inte det viktiga är att tvinga dom plocka bort mediaspelaren utan få dom att öppna upp sina filformat och standarder så andra kan implementera det på andra plattformar.

Vidare:

Citat:

Håller med, jävligt trött på allt skitsnack om att microsoft inte gynna konkurenterna!
Vilka konkurrenter!????????????????

och:

Citat:

Jag köper en ny Volvo med Volvo originalstereo installerad, men EU-komissionen tycker att detta är konkurrenshämmande. Volvo åläggs att antingen plocka bort stereon (och leverera bilen utan stereo) eller installera en stereo från alla andra (stereo)tillverkare i bilen.

Verkar detta vettigt? Jag tycker mest att det är ett löjligt krav.

Däremot tänker jag inte sticka under stol med att det fanns en del vettiga replys till de mer eller mindre galna inläggen, vilka dock var de som gav upphov till diskussionen.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-07 13:10

Scooterbabe och Ciryon. Ni glömmer lite saker i era analogier

1. Microsoft har ett monopol på OS som de missbrukar för att att skaffa sig ett monopol på mediaspelare (och annat)

Om Volvo hade ett monopol på bilar och sa till alla sina ÅF:

Ni får inte installera bilstereos från Clarion eller Sony. Gör ni det så får ni inte sälja Volvos längre...

eller:

Ok, installera Sony men ni måste ni betala oss för bil+ Volvo-stereon oavsett om ni tänker använda den. Vi säljer inte bilarna separat. Så det så!

(Föresten, ni måste köpa Volvo-bensin till hela ert företag också. Vi vet att den är dubbelt så dyr men annars får ni inte sälja våra bilar...)

Exakt så beter sig MS...

• Oregistrerad
  • 2003-08-07 13:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Om Volvo hade ett monopol på bilar och sa till alla sina ÅF:
Ni får inte installera bilstereos från Clarion eller Sony. Gör ni det så får ni inte sälja Volvos längre...

Och dessutom hade ett udda inbyggnadsmått och massa konstig spänning i sladdarna som de inte talade om...

Men det är stor skillnad på

* att icke gynna konkurrenter genom att program som t.ex. webläsare ingår i operativsystemet

och

* att återförsäljare inte får lov att köpa operativsystemet om de säljer det tillsammans med en konkurrerande webläsare.

Jag tycker microsoft ska ha all rätt i världen (precis som Apple) att välja vad som ska ingå i deras operativsystem. Däremot är det helt fel att microsoft utnyttjar sin monopolställning genom att vägra sälja till de som vill inkludera konkurrentens mjukvara med windows.

Och, ja, tyvärr har de rätt på IDG-forumet. Microsoft har inte någon direkt konkurrent. Om man däremot "tvingar" operativsystem och prgogramvara att använda öppna standarder så kan det bli konkurrens på riktigt. Att "tvinga" dem ska inte ske med böter eller lagar utan t.ex. att inga statliga/kommunala myndigheter i hela EU köper in mjukvara som inte är baserad på öppna standarder. Det tror jag verkligen skulle göra skillnad.

Om man försöker tro på att EU kan komma tillrätta med byråkrati och mygel så finns där ett riktigt användbart verktyg att främja mångfald i IT-branchen.

Ciryon

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-07 15:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Men det är stor skillnad på

* att icke gynna konkurrenter genom att program som t.ex. webläsare ingår i operativsystemet

och

* att återförsäljare inte får lov att köpa operativsystemet om de säljer det tillsammans med en konkurrerande webläsare.

Jag tycker microsoft ska ha all rätt i världen (precis som Apple) att välja vad som ska ingå i deras operativsystem. Däremot är det helt fel att microsoft utnyttjar sin monopolställning genom att vägra sälja till de som vill inkludera konkurrentens mjukvara med windows.

Ok, det sista exemplet med att MS vägrar sälja är lite gammalt och jag tror faktiskt inte att de vågar göra så längre. Det är dock inte alltför många år sedan som MS tvingade OEM-tillverkare att betala licenspengar för Windows baserat på hur många datorer de tillverkade. oavsett om de levererades med Windows eller inte...

Apple skall ha rätt/ och har rätt att göra vad de vill eftersom de inte har ngt monopol. Där ligger skillnaden. MS har ett monopol och man kan därför inte tillåtas att göra som de vill eftersom historien visar att de missbrukat sin ställning ganska så avsevärt.

Jag håller med om att det är lurigt med sk middleware och OS-tillägg. MS har en poäng som säger att en webbläddrare och en Mediaplayer kan anses som en vital del av systemet.

Jag tycker dock att man måste titta på anledningen till att de inkluderar saker i OSet. Med Explorer var det ganska lätt att se att anledningen inte var att förbättra OSet utan att ta död på Netscape och på så sätt försvara sitt monopol. Man får se till bevisen i varje enskilt fall.

Att tvinga MS att leverera en version utan middleware (vid sidan av den fulla versionen) till OEMs tycker jag är en ganska rimlig lösning. På det sättet får marknaden 'nästan' råda i de nya segmenten som uppstår och det torde heller inte kosta MS alltför mkt extra eller vara särskilt tekniskt komplicerat. De har väl redan nu en hel del olika versioner av sina OS.

Att helt kräva öppna standarder för köp i offentliga sektorn tror jag tyvärr bara leder till att den sektorn sitter med sämre/äldre grejer... innovation kräver frihet... inte bara från MS utan också från standardiseringskommitteer.

Senast redigerat 2003-08-07 15:43

Väl talat! och nu sägs det att M$ kan komma att böta 10% av sin årsomsättning...på idg.se - förvisso mycket pengar - men inte spiken i kistan

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Ok, det sista exemplet med att MS vägrar sälja är lite gammalt och jag tror faktiskt inte att de vågar göra så längre. Det är dock inte alltför många år sedan som MS tvingade OEM-tillverkare att betala licenspengar för Windows baserat på hur många datorer de tillverkade. oavsett om de levererades med Windows eller inte...

Apple skall ha rätt/ och har rätt att göra vad de vill eftersom de inte har ngt monopol. Där ligger skillnaden. MS har ett monopol och man kan därför inte tillåtas att göra som de vill eftersom historien visar att de missbrukat sin ställning ganska så avsevärt.

Jag håller med om att det är lurigt med sk middleware och OS-tillägg. MS har en poäng som säger att en webbläddrare och en Mediaplayer kan anses som en vital del av systemet.

Jag tycker dock att man måste titta på anledningen till att de inkluderar saker i OSet. Med Explorer var det ganska lätt att se att anledningen inte var att förbättra OSet utan att ta död på Netscape och på så sätt försvara sitt monopol. Man får se till bevisen i varje enskilt fall.

Att tvinga MS att leverera en version utan middleware till OEMs tycker jag är en ganska rimlig lösning. På det sättet får marknaden 'nästan' råda i de nya segmenten som uppstår och det torde heller inte kosta MS alltför mkt extra eller vara särskilt tekniskt komplicerat.

Att helt kräva öppna standarder för köp i offentliga sektorn tror jag tyvärr bara leder till att den sektorn sitter med sämre/äldre grejer... innovation kräver frihet... inte bara från MS utan också från standardiseringskommitteer.

• Oregistrerad
  • 2003-08-07 16:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Väl talat! och nu sägs det att M$ kan komma att böta 10% av sin årsomsättning...på idg.se - förvisso mycket pengar - men inte spiken i kistan

Ptja... vad är vinsstmaarginalen i sista ändan? En stor del lär ju försvinna av den...

Jag blir helt fassinärad av stavningen i en del av inläggen på den där siten...
".. liknade machintoc's gamla och.."

Förtydligande:

vad jag menade var att vissa på forumet hade en skruv lös och inte läst sin nationalekonomi ordentligt.

Självklart fanns det även de som hade vettiga åsikter, och vad gäller M$'s monopolställning har jag (väl) inte uttalat mig om denna i tråden...

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-07 19:03
Citat:

Självklart fanns det även de som hade vettiga åsikter, och vad gäller M$'s monopolställning har jag (väl) inte uttalat mig om denna i tråden...

Sorry, mitt fel, missade att Volvo-analogin var i ett citat i ditt inlägg.

//mattan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 20:16
1
Bevaka tråden