Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Novisen om Time Machine

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar och söker men finner inte.

Jag körde Time Machine för någon dag sedan. Och jag hade blivit informerad om att det nog skulle ta hela dagen.
Men icke. Inom 3timmar så var det klart.

Är detta rätt ? Vännerna har pratat om minst 10timmar.

Nästa fråga.
Jag vill formatera min MacBook. Så att jag sedan kan hämta in det jag vill från hårddisken som jag har kört Time Machine på.
Gå det att göra så eller kommer Time Machine att uppdatera den interna hårdisken så att den blir lika full som innan formateringen? Jag vill göra en formatering av min dator och sen uppgradera till Snow Leopard.

Ge mig grundliga och lätta råd.
För jag är inte så bevandra i hur allt hänger ihop.

Tacksam//

Hur fort det går beror på hur mycket som man tar med, det varierar nog väldigt mkt mellan användare.

Man kan återställa från en TM-backup om man startar datorn med installations-DVD'n, sedan väljer "Återställ från Time Machine kopia".

Du kommer få tillbaka den exakt som den var, så du sparar ingen plats.

Ta backup på dokument och gå in i Nyckelhanteraren och sortera ut alla lösenord du har lagrat i datorn... detta missar man ofta och leder till mkt tandagnisslan.

Gå även in i ditt mailprogram och anteckna inloggningsuppgifter.
Har du mailen inställd på IMAP ligger breven på servern (bäst), är det POP, får man röja med att spara de man behöver spara först...(bökigt).

Varför inte kopiera över dokumentmappen etc till e extern hårddisk på vanligt sätt och sedan starta på Installations DVD'n, hoppa ur installation och starta Skivverktyg, radera inbyggda hårddisken, köra installationen och installera på disken.
Gör valen att enbart ta med Svenska och Engelska. Ta INTE med extra skrivardrivrutiner.

Ladda sedan ner alla uppdateringar, tar en stund.
Starta om där det behövs etc.

När allt är klart kan du installera extra-programmen som följde med datorn från Installationsskiva 2, om du då är tondöv som jag kan du hoppa över Garage-band... då spar du ett antal GB.

Installera sedan om de program du har t ex Office-paket etc.

Tänk på att om gör backup med Time Machine till en extern disk och sedan formaterar om din interna hårddisk så har du ingen backup! Din Time Machine kopia är då originalet och är det fel på den efter din formatering så har du förlorat data. Se alltid till att ha minst en kopia på dina viktiga data!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-14 08:36
Ursprungligen av hummel:

Tänk på att om gör backup med Time Machine till en extern disk och sedan formaterar om din interna hårddisk så har du ingen backup! Din Time Machine kopia är då originalet och är det fel på den efter din formatering så har du förlorat data. Se alltid till att ha minst en kopia på dina viktiga data!

Så om jag har förstått det här rätt... jag har kört timemachine sedan jag fick min iMac Aug08. Om jag installerar SnowLeopard (har leopard), med radera och installera. Installerar sedan iLife som jag har på min Leopard CD2. Kan jag då inte använda min timemachine disk för att återställa alla mina bilder? Eller kan jag inte återställa mina dokument överhuvudtaget?
Systemfiler förstår jag ju naturligtvis att dom är meningslösa, men allt annat, film, musik, bilder?

Visst kan du återställa allt eller delar från Time machine. Vad jag påpekade var att om du radera ditt original är din Time Machine kopia/backup plötsligt ett original. Om detta är trasigt så har du förlorat all data! Se till att ha flera kopior på viktiga saker.

1
Bevaka tråden