Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer det ljud via Mini Display Port?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har testat så gott som allt...plex, vlc, quickplay, itunes, youtube i safari...samma sak...

Någon som vet varför Apple inte lät minidisplay porten ha stöd för ljud? Nån teori?

Ursprungligen av Vinterhund:

Någon som vet varför Apple inte lät minidisplay porten ha stöd för ljud? Nån teori?

3 teorier:

1. Grafikkortet har inte stöd för det. Fast det var länge sen grafikkortet inte hade stöd för ljud (se på kort som stödjer HDMI!)

2. Grafikkortet har stöd för det men Apple var för lata att implementera det hårdvarumässigt.

3. Grafikkortet har stöd för det men Apple var för lata att implementera det mjukvarumässigt.

Den sistnämnda punkten skulle då med lätthet kunna aktivera ljudet med en ny mjukvaruuppdatering.

Då det har gått så lång tid tror jag att det är punkt 2 som gäller. Hade det varit punkt 3 borde Apple har släppt en uppdatering efter några veckor/månader.

Det som talar för punkt 3 är att vid lansering av de första macarna med mDP, så stod det att man kunde föra över ljud via mDP.

Men sanningen är att det är i dagens läge bara Apple som vet. Jag personligen tycker att Apple borde ha talat om det för oss konsumenter vad problemet är. Jag tror att de vägrar för att de skäms så mycket…

Ursprungligen av The Real Viking:

3 teorier:

1. Grafikkortet har inte stöd för det. Fast det var länge sen grafikkortet inte hade stöd för ljud (se på kort som stödjer HDMI!)

2. Grafikkortet har stöd för det men Apple var för lata att implementera det hårdvarumässigt.

3. Grafikkortet har stöd för det men Apple var för lata att implementera det mjukvarumässigt.

Mig veterligen tillvekas inte grafikchp/ljudchip-combos av amd. Detta är även drygt för spelnördar som gärna köper 3-5000 grafikkort som har både display port o hdmi men måste ändå köra ljud separat till platt-tvn

Ursprungligen av Code Red:

Mig veterligen tillvekas inte grafikchp/ljudchip-combos av amd. Detta är även drygt för spelnördar som gärna köper 3-5000 grafikkort som har både display port o hdmi men måste ändå köra ljud separat till platt-tvn

Hur är det med Nvidia? Alla MacBook Pro kör Nvidia 9400 och vissa har även 9600 GPU.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 11:48

Det är så jävla dumt. Allt i en sladd på ett smidigt sätt bara skriker Apple. Nu istället, separat audiosladd och en mDP -> HDMI-adapter. Suck..

@The Real Viking - Ok. Haha. Tack för det utförliga svaret. Jag blev väldigt förvånad när en kompis hävdade att mDP:n inte förde över ljud, då jag tyckte att det hade omtalats så mycket på forum som en stor fördel mot DVI. Känns som att det inte finns ett vettigare svar än lathet.

Tror det är samma med nvidia. Går inte att få tag på ett löst grafikort med detta.

Men, det handlar väl om att beställa detta helt enkelt. Lär ju handla om brist på efterfrågan än så länge.

Senast redigerat 2010-02-05 22:48

Hur tror du är med den nyaste generationen NVidea GPU som ännu inte lanserats? Tror du dessa kretsar eller kringkretsar får stöd för ljudet denna gång?

DisplayPort har ju funnits ett bra tag, så GPU tillverkarna borde ha haft gott om tid att implementera ljuddelen.

Hittade inget på nvidias hemsida men tror det kommer till riktiga grafikkorten först.

• Medlem
  • 2010-04-14 17:28

Återupplivar denna tråden.

Nu har ju nya MBP fått ljud via MDP. Kan det komma som firmware-uppdatering till äldre modeller också? Antar att det inte skiljer något i hårdvaran? (Har inte hunnit läsa om det än)

Ursprungligen av Dalle:

Återupplivar denna tråden.

Nu har ju nya MBP fått ljud via MDP. Kan det komma som firmware-uppdatering till äldre modeller också? Antar att det inte skiljer något i hårdvaran? (Har inte hunnit läsa om det än)

Nej, det är enligt en annan tråd här så att Nvidias grafikkort i de nya modellerna klarar att skicka ljud också. Det är alltså något i hårdvaran som skiljer.

• Medlem
  • 2010-04-14 17:53

Aj fan. Ok, tack iaf.

DisplayPort och hdmi på Macbook

Hej!
Har ju självklart hört att de senaste uppdateringarna av MacBook PRO innebar att man kan få ut ljud och video ur mini-DP så att man enkelt kan ha en hdmi-adapter. Gäller detta även för MacBook, eller är det bara Pro-serien som det är aktuellt för?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 11:08

Eftersom det inte kom någon ny macbook nu, och den inte har det här nya grafikkortet så gäller det inte macbooken som säljs nu

Eftersom det nu konverteras mkt enklare till HDMI så väntar vi med spänning på nya Mac mini.
Nytt grafikkort a'la 13"MBP eller kanske i5 och graffe som 15".

HDMI är trots allt en multimedia grej och som multimedia maskin är mini'n oslagbar

Ursprungligen av ante_77:

Eftersom det nu konverteras mkt enklare till HDMI så väntar vi med spänning på nya Mac mini.
HDMI är trots allt en multimedia grej och som multimedia maskin är mini'n oslagbar

Då är det nog mest troligt att Apple fortsätter med DisplayPort och tar uppgraderingen dit också.

Ursprungligen av ante_77:

Mycket tveksam till om apple skulle komma med en mini som har hdmi. Hdmi innebär ju licens-kostnader för och använda sig av tekniken, till skillnad från mini-dp som inte har några licenskostnader. Om det är några kostnader kopplade till mini-dvi känner jag inte till.

Jag tror ante_77 menade att Mac mini skulle få den nya mini DisplayPort-porten med ljud ut, inte HDMI.

Ursprungligen av Capeman:

Jag tror ante_77 menade att Mac mini skulle få den nya mini DisplayPort-porten med ljud ut, inte HDMI.

Det kommer säkert, frågan är bara hur lång tid det kommer och ta mellan uppdateringarna får mac mini denna gång.

Bevaka tråden