Så du menar att om jag köper en ME101 eller den motsvarande från D-Link, hänger på den på min ethernetanslutna HP LaserJet 4MP, så bör jag komma åt skrivaren från alla familjens airportskortutrustade datorer (via Netgear MR814GE) ? (även en PC som är ansluten med en Netgear MA111)
Jäpp, skrivaren har ju ett nätverkskort som pratar med nätverket och blir således då åtkomlig för hela det lokala nätverket.
Fungerar även AppleTalk i denna konstallationen eller är det kört om man inte använder sig av Apples basstation?
AppleTalk går väl att köra över TCP/IP också, men varför ska du använda det?
har du någon gammal utrustning som måste prata AppleTalk över nätverket? Om inte använd TCP/IP.
Du har ju fullt stöd för TCP/IP i både klienter, skrivare och nätverksprylar.
Som jag nämnt i en annan tråd på 99mac.com, så har jag stora problem med att få krypterad trafik att hålla sig stabil med min Netgear MR814GE. Titt som tätt tappar jag kontakten med Netgear-routern. Men utan kryptering, så flyter trafiken på utan några synbara störningar.
Mmm, jag har sett det och det verkar skumt. Jag misstänker att det har att göra med inställningarna för nätverket och airport i klienten.
Hade ett liknande problem med en trådlös iMac som "tappade" kontakt med basstationen trots täckning. Det visade sig att det skedde efter att maskinen startats om och efter vila samt efter en viss tids inaktivitet över nätverket (om jag minns rätt).
Det hela berodde på att när klienten vaknade så loggade den inte in automatiskt igen utan krävde en manuell uppkoppling för att funka. En inställning var lite otydlig vill jag minnas, när jag väl kom på att den skulle stå i "anslut automatiskt till senaste nätverk" så funkade det kanon. Kan det vara nåt sånt problem även för dig, för utan kryptering behövs ju ingen sådan "handskakning"?
Sedan dess har jag kört Aiportkort, DWL-810 och Netgear i 128 bitars krypto med MAC-adressfiltrering utan några som helst problem.