Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över Bootcamp WinXP till VMWare OSX och ta bort BootCamppartitionen efteråt

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-17 15:34

Jag vill ta backup på hela disken (och dess partitioner) och föra över en Bootcamp XP till VMware som jag kan köra med VMWare Fusion på en Mac.

En vän till mig har en Macbook med OSX och med Windows XP via Bootcamp.
Eftersom XP används till en enda applikation (ej spel och saknar motsvarighet till Mac) så känns det meningslöst att dualboota för ändamålet.
Därför undrar jag vilket det enklaste sättet är för att kunnna:

1) Göra en fullständig backup på hela disken inkl bootsektor.

2) Migrera Bootcamp NTFSpartitionen med WinXP till en VMWare avbild utan problem.

3) Ta bort Bootcamp-partitionen

4) Återta de Gb som blev över från förra steget och inkorporera dem i den nuvarande HFS+partitionen (Alltså partitionen som OSX ligger på)

-------------------------------------------------------------------------
Jag har tittat på bl a verktyget dd som kan köras från en bootbar version av clonezilla för att kunna ta backuper på disken.
Och VMware vCenter Converter för att migrera XP partitionen till en VMware avbild.

Det enda som jag inte riktigt hittat är:

a) Ta bort bootcamp inkl XP partitionen.

b) Byta storlek på HFS+partitionen när jag väl tagit bort bootcamp partitionen utan att förlora data.

Är det någon som har gjort alla de här stegen tidigare och lyckats med det som kan ge råd om det här?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-17 15:44

Jag har inte gjort de tidigare stegen själv, dvs migrerat en BootCamp-partition till en virtuell maskin, men det verkar som om du har rätt verktyg för det.

Däremot har jag ofta ändrat och lagt till partitioner och för det kan jag rekommendera iPartion.

Och medan jag ändå är igång;
För att kopiera och ändra storlek på BootCamp-partitioner använder jag WinClone.

Lycka till!

1
Bevaka tråden