Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple + Sun = sant?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 16:07

The Register skriver om det idag. Jag tror inte på ryktena. Vad ska Apple ha Suns problem till?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Vad ska Apple ha Suns problem till?

Hur ser deras problem ut?

Om, (om) dessa problem har en lösning genom samarbete med Apple så räcker det förmodligen med detta för att båda företagen skulle tjäna tillräckligt mycket för att rulla ut ett samarbete på något plan.

Apple (eh, Steve) vill nog öka sin marknadsandel markant. Om, (om) den stannar kvar och stampar trots G5, "beyond-the-box"-strategier et al, så kommer förmodligen Apple att köra igång plan B.

Att plan B innehåller ett samarbete med exempelvis Sun är väl inte helt otroligt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 16:31

Sun är som bekant ett helt annat slags företag som säljer dyra servrar samt en del arbetsstationer. Apple är inriktat på konsument- och grafikproffsmarknaden.

Den enda Apple-produkt som tangerar Suns är väl Xserve. Jag kan inte se några fördelar för Apples del med ett samgående med Sun.

Däremot, under förutsättning att Apple står helt fria och inte styrs från Armonk, New York utan från Cupertino, Kalifornien, vore ett omfattande samarbete med IBM positivt. IBM gör ju redan processorerna i eMac, iBook och Power Mac.

Jag såg inte ett samgående med Sun framför mig, snarare ett samarbete.

Kan inte heller se några självklara poänger eller hur det skulle fungera. Det jag tänkte på var snarare den desperation som Steve Jobs och Scott McNealy möjligen har gemensamt, dvs ungefär att när de pensioneras behöver de kanske konstatera att M$ (Bill) trots allt vann tävligen. Denna desperation kanske är så stark att logiska affärsbeslut läggs åt sidan för att göra allt de kan för att se till att det inte blir på det viset.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-10 03:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
... den desperation som Steve Jobs och Scott McNealy möjligen har gemensamt, dvs ungefär att när de pensioneras behöver de kanske konstatera att M$ (Bill) trots allt vann tävligen. Denna desperation kanske är så stark att logiska affärsbeslut läggs åt sidan för att göra allt de kan för att se till att det inte blir på det viset.

Finns det några logiska affärsbeslut från Apples sida som gör huvudkonkurrenten M$ till en vinnare? Om ja, är de verkligen logiska?

Nej läs artikeln själva. Den innehåller en insiktsfull analys av dagens PC-marknad:

Citat:

Wall Street has a very clear idea of this, make no mistake: the hardware is created by Intel, the software is created by Microsoft, the support calls are fielded by ambitious Indians who've been trained to speak English with an Alabama accent, and the 28 per cent return rates that Dell fields for its laptops are well, best not to be mentioned at all, ever.

This very lossy model has succeeded in some respects, giving us consistent and incredibly powerful computers at a very low cost, but as McNealy and Jobs (we hope) both appreciate, the experience for the end user is quite horrible.

Horizontal capitalism is a scam, a blame-game in which no one ever takes the responsibility for the damn thing not working. There's a mini-industry of PC magazines and agony columns devoted to repairing computer problems that should never have been allowed to happen in the first place.

Jag kan se stora fördelar! Båda gör Unix-arbetsstationer. Båda behöver få upp volymerna. Sun har så vitt jag vet dåliga prestanda, ont om kringutrustning och upplevs som trista.

Sun skulle kunna skrota hela sin arbetsstationsserie och sälja G5-Macar med lite Sun-anpassat gränssnitt. Att anpassa gamla tillämpningar skulle troligen vara ganska lätt. Gamla användare skulle anpassa sej på nolltid, och skulle som bonus få tillgång till Macens bättre utbud av kringutrustning. Apple skulle vinna tillbaka förlorade marknadsandelar på universiteten.

Jag tycker det låter bra. Ett samgående skulle förstås göra det hela lättast, men ett samarbete skulle också funka. Då skulle Sun koncentera sej på servrar medan Apple sköter arbetsstationerna åt dem (en sida som jag misstänker är olönsam för Sun idag), med lite programvarutillägg av Sun bara, för att göra gamla Sun-kunder nöjda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Finns det några logiska affärsbeslut från Apples sida som gör huvudkonkurrenten M$ till en vinnare? Om ja, är de verkligen logiska?

Nej läs artikeln själva. Den innehåller en insiktsfull analys av dagens PC-marknad:

Jodå, det tycker jag nog. Vad sägs om PC-kompatiblitet, t ex? Det är logiskt att Apple stödjer PC-formaterade dikskar och SMB-protokollet på Mac. Detta förstärker ju bara bara MS defactostandard på skrivbordet, men är ett nödvändigt ont för Apple.

Jag har lite svårt att se vilken opertaivsystemsstrategi som skulle gynna BÅDE Sun och Apple. Sun tycker antagligen att Solaris är det finaste dom har i sitt företag och Apple tycker OS X är det finaste i sitt. Det är lite förmätet av oss som gillar Mac att tro att Sun skulle titta avundsjukt på just OS X. Skulle ett samarbete vara på väg så tror jag det snarare kretsar kring Java, eller något affärssystem gjort i Java. Kanske där Sun säljer den feta servern som affärssystemet snurrar på och Apple lanserar en Javaklient som är certifierad att köra mot servern för skrivbordsanvändning.

Sun misslyckades ju med en tidigare satsning på Nät-PCn som skulle vara speciella disklösa hårdvaruklienter som kopplade upp sig mot en fet server. Jag tror Sun tänkte fel när dom tillverkade en speciell burk. "Nät-PC" är en paradigm -- ett sätt att jobba -- inte specialhårdvara.

• Oregistrerad
  • 2003-08-10 11:12

Jag tycker det är svårt att komma på något område där det skulle finnas möjligheter för ett samarbete mellan Sun och Apple. De två företagens produktportföljer har få, om ens några, överlapp. Det borde tala för ett ömsesidigt intresse för ett samarbete. Men hur skulle det konkret se ut? Det finns redan intressanta synpunkter i tråden, kanske ace4711 är inne på rätt spår? Det är svårt för mig att göra en bedömning.
Annars, en tät integration mellan Apples "arbetsstationer" och Suns servrar?

Det har länge känts som att Apple valt bort Sun som partner, förmodligen av lönsamhetsskäl. Det verkar trots allt länge funnits en ömsesidig intellektuell respekt och ett intresse för varandras produkter. Men, när undergångsprofetiorna duggade tätt runt Apple för sådär 5-6 år sedan valde Apple att liera sig med Microsoft. Det förekom i samma veva spekulationer om samarbete, eller t o m uppköp av Apple, från Sun. (Sun hade slängt lystna blickar mot Next.) När sedan Motorola lite senare tappade "momentum" i sin PPC-utveckling vände Apple sig till IBM, som är kanske den största direkta konkurrenten till Sun(?).

Vart är Sun egentligen på väg? Hur utvecklas deras hårdvara, deras Sparc-processorer? Funderar Sun på att börja använda IBMs Power-serie eller Intels Itanium? Finns svaret där?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-10 22:18

När Apple lanserade ett samarbete tillsammans med Ericsson (några kanske minns?!?) om MPEG4, strömmande video och QTSS 4 för ett par år sedan så var även Sun med på ett hörn. Schiller demade en mobiltelefon och en Titanium som båda tog emot strömmande video från en QTTS rullandes på en Sun-server.

För övrigt bygger ju Apples Webobjects på Java, vilket är Suns skapelse. Apple har också hårdlanserat Java-stödet både i klient- och serverversion av OSX.

Så ett ökat samarbete tycker jag inte verkar helt orimligt. Som nämnts tidigare att Sun tar hand om servrar och Apple om arbetsstationer verkar ju knappast omöjligt. Och att få till en portning av Solaris till mac och OSXServer till Sun är väl inte heller helt knasigt. Men jag tror inte att operativsystemen är det viktigaste att samarbeta kring. I första hand är det nog själva serverprogramvaran från Apple och hårdvaran från de båda som samarbetet kan gälla.

Nåja, den som lever får se...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
För övrigt bygger ju Apples Webobjects på Java, vilket är Suns skapelse. Apple har också hårdlanserat Java-stödet både i klient- och serverversion av OSX.

Där har vi en möjlig fördel för Apple förutom möjligheten att slå ihop arbetsstationssidan: Att kanske äntligen få till en Java-implementation som inte rullar så lusigt på PowerPC! Om Sun skulle satsa på Solaris på PPC, eller OSX med Solaris-tillägg, så skulle de behöva optimera för PPC. Hmm...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Så ett ökat samarbete tycker jag inte verkar helt orimligt. Som nämnts tidigare att Sun tar hand om servrar och Apple om arbetsstationer verkar ju knappast omöjligt. Och att få till en portning av Solaris till mac och OSXServer till Sun är väl inte heller helt knasigt. Men jag tror inte att operativsystemen är det viktigaste att samarbeta kring. I första hand är det nog själva serverprogramvaran från Apple och hårdvaran från de båda som samarbetet kan gälla.

Är det bara jag som tycker att det vore rätt oslugt att inleda ett intimt samarbete med en av de värsta konkurrenterna till ens processorleverantör? Borde ju finnas en ganska så stor risk att IBM prioriterar ner utvecklingen av 970:an så att Apple hamnar i en ny G4-karusell. Tror knappast att Apple skulle vilja byta ner sig till Suns Sparcar...

Själv tror jag mer på ett utökat samarbete med IBM på serversidan, i den mån Apple behöver samarbeta. IBM har ju ändrat sin prispolicy en hel del så att en Power4-server nu inte längre är särskilt ouppnåelig. Dessutom är riktigt billiga IBM-servrar med PPC 970 och AIX eller Linux inte heller särskilt långt bort. Om man ser till serverutbudet och den framtida tillgången på processorer så tror jag faktiskt att IBM skulle vara det bättre valet för Apple.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 20:25

IBM gör som bekant processorerna till Power Mac, iBook och eMac. Apples framtid när det gäller grafiska arbetstationer står och faller med IBM Microelectronics.

Sun har helt andra kundgrupper än Apple och har ingen erfarenhet av att sälja till konsumentmarknaden. IBM är likt Apple ett företag med finanserna i ordning, Sun är i ganska dåligt skick. Håller med Samuel K. IBM verkar vara det logiska valet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Att kanske äntligen få till en Java-implementation som inte rullar så lusigt på PowerPC!

Well, Java tycker jag rullar på 100% snabbare i OS X än på t.e.x Linux och Windows.

Problemet är väl den i folkmun "MS Javan" Java som är skrivet specifikt för Windows. Vilket bryter mot hela idén med java.

1
Bevaka tråden