Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keylogger på MacOSX?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 15:02

En kund till oss har ett problem att hans site nu för tredje gången blivit hackad. Hans webhotel hävdar "du har troligen en keylogger på din dator" där både han och jag trodde de inte existerade för OSX.

1. Finns dessa för OSX?
2. Hur reder man ut ovan i sådant fall?
3. Om ovan är "bullshit" från Webhotellet, hur reder man ut felet från deras håll?

Webhotellet är "one.com" så kanske är det så att han får vad han betalar för men ändå...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 15:23

Nu tänker jag mig snarare mal-ware some blivit installerade utan att personen i fråga vetat om det.

Visst var det väl så att någon av trojanerna kunde logga lösenord
Så har kunden varit ute på fel (!) sidor och hämtat program och installerat så ...

Hittade detta
AppleScript.THT Trojan Horse - Mac OS X Trojan Horse
och det kanske finns mer på den webbplatsen
Jag vet inte vad SecureMac's advisory är men F-secure länkade dit (Two New Mac OSX Trojans - F-Secure Weblog : News from the Lab) så det känns "lite tryggt"

Kom ihåg att jag skrev "hämtat program och installerat" så att vi slipper en virus-diskussion i denna tråden

Webbhotellet borde väl kunna kolla upp hur hacket skett. Om det tex är nån som loggat in med korrekta uppgifter och bytt ut sidor (eller vad som nu gjorts). Är så fallet så vet man ju att uppgifterna är på vift. Om inte så kan man avfärda hela keylogg-tanken...

Men det kanske redan är gjort?

1
Bevaka tråden