Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne kräver OS X?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 18:08

Hur mycket RAM behöver OSX för att fungera bra?

Jag har 384 Meg i min G3a och den går väl acceptabelt (eller något) och idag så skuttade jag förbi InLife för att klämma lite på något mer moderna maskiner....

Men då jag klappade en 17" iMac så insåg jag att den är knappt något snabbare än min gamla pärla, vilket milt uttryckt var en besvikelse då jag mer väntade att att saker och ting skulle gå hur snabbt som helst (iMovie i det här fallet).

Dessutom kom den spinnande "badbollen" upp (vet inte vad den står för men den dyker upp hos mig när systemet håller på med något (?)) när jag körde runt i systemet.

Nu såg jag att den maskinen "bara" hade 256Meg RAM så jag undrar om det är det som stryper maskinen eller om nya Macar inte är snabbare......

Måste erkänna att jag väntade mig betydligt mer fart!

/Johan

Imovie lider iofs av prestanda-problem. Till och med på en dual 867 Mhz och 1,25 Gb RAM så känns det segt att använda iMovie.....

  • Medlem
  • 2003-08-07 18:26

Badbollen dyker upp lite nu och då, och det har inte med hastigheten på datorn att göra. Mer minne hjälper väl lite grann, men just badbollen är en fet finder-bugg.

Man bör nog ha runt 512MB i OS X.

Jag har 640MB ram i min Mac. vanligtvis så brukar användningen ligga kring 600mb när man sufar, ICQ:ar, har igång mail.app, terminalen, systeminställningar och några andra små program. Det är ytterst sällan användningen går över det, oavsett vad jag gör med maskinen. Konstigt nog

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 19:24

Final Cut Express, lider det av samma problem som iMovie?

Eller är det bara att bita ihop?

/J

FCP-express har en annan hantering av media. Den är betydligt kvickare ochbättre än iMovie. Jag antar att det är mediahanteringen i iMovie som gör programmet så slött...

Man skall definitivt ha mer än 512 - allt över det fungerar bra enligt min erfarenhet!

  • Medlem
  • 2003-08-08 09:48

lyftet från 256 till 768 var minst sagt kännbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-09 14:38

Man ska ha så mycket minne som möjligt. Men minst 512 MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-10 08:12

Jag märkte defenitivt när jag bytte från 192 till 640 i ram.

Jag skulle också säga att gränsen går 512. Det går säkert att arbeta helt ok i 384 också.
Kompisen köpte nyss mac och henne rekommenderade jag köpa 256+256 om jag minns rätt.

Sammanfattning: 512

Tack för diskussionen, så slapp jag fråga!

Men visst kan man undra hur den kan gå alls... 9.2.2 drog c:a 70Mb och nu kör jag det tillsammans med 10.2.6. och en massa annat som Safari etc...

Med bara 192Mb!

Tänkte ändå stoppa i en 512Mb, men nu vet jag att det är väl användna pengar, Tack!

Då kommer jag att få 640Mb och det var ju det mesta någon någonsin skulle behöva enligt den där experten Bill Gates... Visstja, det var ju 640 kilobyte han pratade om. Häpp!

Saknar förresten den där minnesmätaren som dök upp under "Om den här datorn" i classic. Finns det ngt liknande till X, och går det att stänga av virtuellt minne om man absolut vill?

mvh Henrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av HenrikS
Saknar förresten den där minnesmätaren som dök upp under "Om den här datorn" i classic. Finns det ngt liknande till X, och går det att stänga av virtuellt minne om man absolut vill?

Nja, det finns ju program som visar minnesstatistik men du måste komma bort från classic-tänket lite. OS X sköter all minnestilldelning helt av sig självt med finurliga algoritmer som ser till att resursanvändningen blir optimal. Det innebär att OS X i möjligaste mån försöker använda det fysiska minnet till de processer som är igång, medan inaktiva ("sovande") processer får finna sig i att pytsas ut till det virtuella minnet ifall det blir lite trångt. I värsta fall, om det fysiska minnet används helt och hållet av aktiva processer, måste OS X använda det virtuella minnet för aktiva processer också. Då blir det segt (anledningen till att man vill ha mycket RAM med andra ord) men alternativet är att systemet tvingas döda processer på måfå för att frigöra minne. Tror faktiskt att de flesta hellre står ut med en seg dator än att program hips vips börjar tvångsavslutas för dem...

För att sammanfatta lite så är det alltså inte som OS 9:s stenåldersmässiga minnestilldelning och virtuella minne. Vill du se statistik över minneshanteringen kan du köra "top" eller "vm_stat" i terminalen, men minneshanteringen är alltså något som du varken kan eller bör påverka själv.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-12 09:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Vill du se statistik över minneshanteringen kan du köra "top" eller "vm_stat" i terminalen, men minneshanteringen är alltså något som du varken kan eller bör påverka själv.

Eller ännu hellre Processkontroll (Program->Verktygsprogram) om man är ovan terminalen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Nja, det finns ju program som visar minnesstatistik men du måste komma bort från classic-tänket lite. OS X sköter all minnestilldelning helt av sig självt med finurliga algoritmer som ser till att resursanvändningen blir optimal.

Tack för ditt utförliga inlägg! Jag var dock lite otydlig själv. Jag är väl införstådd med skillnaderna mellan classic och X. Det är ett skäl till att välja X. Det var också därför jag undrade om det ö.h. taget går att styra minneshanteringen.

Jag menar ändå att jag saknar möjligheten att se: Hur mycket minne använder detta/dessa program/OSX/OS9.2.2 (etc) just nu? och hur mycket minne är ledigt?

Under classic och med virtuellt minne på, får man ju ändå inte veta hur stor del hårddisk varje progg använder, så det är inte heller någon komplett minnesmonitor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Vill du se statistik över minneshanteringen kan du köra "top" eller "vm_stat" i terminalen

Yes! Tackar! Det är alltså bedrövligt mycket skyfflande som går åt, med tanke på att exempelvis Safari just nu använder 236 meg hårddisk och bara ung. 39 meg RAM. Dock lite oklart vad det är för skillnad på de tre "R"-tabellerna, men det behöver vi inte diskutera här.

Det är naturligtvis bättre att ha "tillräckligt" med RAM istället. Jag har redan beställt en 512Mb modul från Macoteket.

mvh Henrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Eller ännu hellre Processkontroll (Program->Verktygsprogram) om man är ovan terminalen.

Processkontrollen tycker jag bara är rörig om man vill ha överblick.

Kan man förresten bli så ovan att man inte kan köra "top" i terminalen?

För mig är det tvärs om, eftersom jag använde Amiga innan jag började med Mac. Jag saknade mitt kära shell, mina script och framför allt den äkta multitaskingen.

Först i och med X är ordningen återställd. Det är lite skillnad på kommandona, men jag är inte fullständigt borta i "unix"-miljön heller.

Det känns dock väldigt ovant att inte vara gud i hela systemet.

mvh Henrik

1
Bevaka tråden