Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fundering ang minidisk eller annan lösning för barn

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ragunda
  • 2010-01-19 22:47

Gumman på 3 år älskar att lyssna p musik men tyvärr så funkar varken kassetter eller cdskivor då hon har en lille bror på 1 som älskar att förstöra både det ena och andra. Nu har han lyckats att paja hennes cdspelare med genom att kasta den i golvet ett x antal gånger.

Jag har en bärbar mdspelare men den är från usa så jag måste köra den via AAA batterier och datahögtalare vilket inte känns helt bra. hon är riktigt duktig och sätter igång sagorna och musiken själv men jag skulle vilja ha en bättre och stabilare lösning. Funderat på om man kanske ska köpa en riktig mdspelare med högtalare men hur är det eg, kan man föra över musik på annat sätt på en mdskiva än att spela in likt man förr gjorde med kassetter, det är ju eg en cdskiva och den kan man ju bara dra sakerna rakt över till, finns det en enkel lösning till md med så jag kan föra över alla hennes cdskivor på md skivor utan att det kommer ta mig en massvis med timmar?

någon annan som har ett tips på en lösning som hade funkat för oss, funderat på mp3 spelare men å måste man ju programmera på ett sätt där man ser bilder i fönstret så hon vet vilken saga det är, men går det på mp3 spelare och så är ju mp3 spelare så små och i med det finns en liten risk för att sonen anfaller så får det ju inte kosta tusenlappar =/

En MD-spelare med rörliga delar känns enligt mig som en mer omtålig produkt än en MP3-spelare.
Dessutom är det ju väldigt billigt om du köper en MP3-spelare med lagom kapacitet.
Du kan ju få en alltifrån 300kr och uppåt...

Problemet kan ju visserligen då vara om din dotter ändå vill få plats med lite musik och sagor...
Om du använder dig av iTunes och importerar skivor så finns ju de flesta spårtitlarna i Gracenote så du skulle slippa behöva skriva in filnamn...

Men ah, det var en liten klurig en faktiskt... Det är nog det bästa förslaget jag har..

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-20 11:53

En begagnad iPod nano är troligen det bästa alternativet jag kan komma på.

Med cover flow blir det lätt för henne att välja skiva, och övriga reglage som behövs tror jag att hon kan lära sig ganska lätt. Inga rörliga delar, och de lite äldre modellerna går att få ganska billigt. Även ett halvdant batteri kan fungera - den ska väl främst användas hemma.

• Medlem
  • Ragunda
  • 2010-01-20 17:14

vilka billiga högtalare rek till en ipod, går det att sätta bild på varje "låt" på en gammal ipod, behöver inte vara något snyggt bara så man ser skilnad på varje så hon kan välja olika sagor och vilken lösning kan man göra så ipoden sitter fast så det blir lättare att trycka utan den rör på sig så att säga. finns det någon form va väggfäste eller det kanske man får bygga själv?

• Medlem
  • Ragunda
  • 2010-01-20 17:21

kollade nu vad cover flow äe, kan man märka varje låt med en bild med cover flow? väljer man själv vad som ska visas? frö i så fall vore ju det helt exilent, och funkar detta program på nano?
har ju ingen koll på ipod då jag inte sett någon mening med någon mp 3 förut för jag lyssnar ju på mp 3 böcker i min mobiltelefon, man vill ju inte behöva bära runt på allt för mycket atrialjer i onödan

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-20 18:24

Vilken högtalare eller ljudanläggning som helst bör fungera, bara den har en 3,5.mm stereokontakt.

Cover flow brukar utgå från CD-skivans omslag, och ofta går det att hämta ner detta från Apple automatiskt i iTunes. Annars bör det nog gå att ge varje låt (eller saga) en bild - den läggs in i MP3- eller MP4-filen. Jag tror det är inbyggt i den "tjocka" iPod nano (det finns ingen grafisk albumväljare i min gamla nano, men det var den första modellen).

Jag har inte någon aning om det finns några former av fästen eller hållare till nano, skilt från olika dockningsstationer. Ett annat alternativ är naturligtvis att köpa någon av de högtalare som har inbyggd docka till iPod.

• Medlem
  • Ragunda
  • 2010-01-20 23:09

kom på en lösning när det gäller upphängningen, såg på tradera attd et fanns någon form av ficka som man kunde stoppa ipoden i när man är ute och springer och man fortfarande kan trycka på knapparna, kan ju köpa en sådan och sedan spika fast en stolpbit i sängen och sedan fästa väskan med i poden i där man får inte vara dum ha ha

Jag köpte själv en begagnad Nano till min dotter när hon var 3 och den är henne fortfarande kär. En fördel med den har varit att den är lätt att ta med sig på semestrar, att hon kan använda den med lurar på långresor med bil och tåg. Hon fick JBL on tour som högtalare, just för att enkelt kunna ta med både iPod och högtalare i samma förvaringspåse.

• Medlem
  • Ragunda
  • 2010-02-09 21:22

Vilken jbl on tour är det ni har, sökte på namnet och fick upp 3 olika modeller, hur mycket fick du ge och håller den bra? hur ansluter man, med hörlurs uttaget eller den andra? och hur bra ljud ger den. här är det ju tänkt att använda högtalaren som en vanlig spelare så det måste inte vara perfekt ljud men ska ju inte skorra och vara tvungen att ha på max

• Medlem
  • Ragunda
  • 2010-02-09 21:26

Kna iallafall berätta att jag fick tag på en rosa (gumman gillar lite rosa och jag släpper efter ibland men gillar inte rosa eg) nano 4 g för 712 kr med frakt på tradera. den verkar funka som den ska det är bara jag som inte riktigt hänger med ha ha, tog ett tag att förstå hur man sänker ljudet som stod på max sedan följde det med någon nike grejer så man kan använda den när man tränar, tja onödigt för gumman men lite kul grej.

ska försöka komma på hur jag ska lägga bilder på skivorna, stoppade in några st skivor men av någon anledning så är det bara en som spelas så jag måste sätta mig gen (fick den idag så jag har inte hunnit kika så mycket än)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 21:36
Ursprungligen av tamate:

Kna iallafall berätta att jag fick tag på en rosa (gumman gillar lite rosa och jag släpper efter ibland men gillar inte rosa eg)

Vilken tur att den är till din dotter och inte är till dig då.

Så här fungerar det med bilder på låtar. Importera från CD:n sedan kan du välja att ta vilken bild som helst och dra till rutan längst ned i vänstra hörnet i iTunes. Se bild som jag bifogar.
Här är en tråd som förklarar mer. http://www.99.se/itunes/223901-haemta-omslagsbilder.html

• Medlem
  • Ragunda
  • 2010-02-10 02:02

jättetack men ju mer jag läste i den länken och diverse saker jag skulle ladda ner u äldre och dumamre kända jag mig så jag experimenterade lite själv och upptäckte att om man skapade en playlist som jag då döpt till dotterns namn så kan man gå in i inställningarna så ipoden endast synkar med den playlisten så lägger jag in det jag vill ha i playlisten och högerklickar på den översta och klickar på info så på sista fliken i fönstret som då dyker upp så kan man lägga in bilder och det är den bilden som dyker upp i ipoden. nu vet jag inte om jag måste lägga in en bild på varje låt för att det ska synas rätt på ipoden men jag är på rätt väg så nu ska jag bara leta fram lite bilder på nätet som passar sagorna sedan ska jag gå igenom hennes playlist

ipoden var faktiskt mer avanserad än vad jag trodde, är lite osäker på om gumman kommer att klara avd en men hon kan ju inte förstöra något så det gör ju inget om hon klickar på, i värsta fall så får jag fabrksinställad en

• Medlem
  • Ragunda
  • 2010-04-09 18:01

Kan göra en uppdatering för att berätta hur det gick för nu har vi kört ett bra tag.
Vi köpte en rosa ipod g 4 på tradera och så fick vi tag på en Porto Go högtalare på rea så allt som allt tror jag det hamnade på 1500 men samtidigt vart det riktigt bra ljud och så kan ungarna ta med sig alltihopa när dom blir äldre för det r bara till att slänga in några batterier i högtalaren så är den portabel
det följde med en fjärrkontroll till högtalaren som jag har fäst på ett bra ställe så när gumman själv vill byta låt så gör hon det på fjärrkontrollen och högtalare och ipod är fäst uppe på väggen på säkert avstånd från små barnahänder

stort tack för alla tips och ideer

1
Bevaka tråden