Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning och Tele2 i OS 3.1.2

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en olåst 3GS köpt i Australien så den har mao aldrig varit låst. Jag använder Tele2 och jag vet att det tidigare inte funkat med internetdelning/teethering under 3.1.2 men det var ett par månader sedan jag försökte senast. Någon som vet om det finns någon profil för Tele2 som fungerar idag?

Usch då, ingen som vet? Lovar inte gott

Vänd dig till den här tråden: http://www.99.se/operatoerer-abonnemang/267846-tele2-operatoers-bundle.html

Lösningen kanske redan finns däri, läs i genom och kolla. Fråga där annars.

Tack för tipset men redan lusläst den och inte fått det att fungera under 3.1.2. Börjar bli jäkligt putt på Apple nu så det blir nog en jailbreakning om inte de slutar strypa tjänster. Jäkla fasoner! Irriterande också att jag köpt en telefon helt olåst från fabrik för att jag skulle slippa problem med uppdateringar, köpa program och spel. Som det är nu så är det MER problem kombinationen olåst och Tele2. Suck....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-02 08:13
Ursprungligen av robin.z:

Tack för tipset men redan lusläst den och inte fått det att fungera under 3.1.2. Börjar bli jäkligt putt på Apple nu så det blir nog en jailbreakning om inte de slutar strypa tjänster. Jäkla fasoner! Irriterande också att jag köpt en telefon helt olåst från fabrik för att jag skulle slippa problem med uppdateringar, köpa program och spel. Som det är nu så är det MER problem kombinationen olåst och Tele2. Suck....

Problemet är att du kan inte ladda ner några Operatörsinställningar från de operatörer som inte "stödjer" iPhone.
Jag har inte tittat i ipcc-filerna, men de är väl inte helt lätta att förstå. Så att göra en sådan utan att ha dokumentation från Apple och operatören (i detta fall Tele2) är nog svårt. Speciellt om Apple ändrar specifikationerna vid en ny firmware-release. Har man en operatör som stödjer iPhone, får man ju en ny Operörsinställning att ladda ner. Så det är nog mer att gå på Tele2 än Apple....

Har samma problem som Dig med min 3G olåst & Tele2

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-02-03 00:37

Och Tele2 är helt ointresserade att skapa en sådan bundle.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-03 07:12
Ursprungligen av Sajmoon:

Och Tele2 är helt ointresserade att skapa en sådan bundle.

Dåligt tycker jag. Skulle vara bra om alla iPhoneägare ringde till dem och sa att de tänker säga upp sina abonnemang om det inte kommer... men så organiserade är vi ju inte i Sverige.

Ursprungligen av kenjon:

Dåligt tycker jag. Skulle vara bra om alla iPhoneägare ringde till dem och sa att de tänker säga upp sina abonnemang om det inte kommer... men så organiserade är vi ju inte i Sverige.

Nä, men sedan har de väl en kundbas med Tele2köpta telefoner som bara funkar.

De kanske inte har varken ork eller vill lägga pengar på att folk som köper sin lur på andra sidan jordklotet, för att den är lite billigare där, skall kunna ladda ner grejer som gör att den funkar hos dem.
Dumma Tele2.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-03 12:01
Ursprungligen av Goflorp:

Nä, men sedan har de väl en kundbas med Tele2köpta telefoner som bara funkar.

De kanske inte har varken ork eller vill lägga pengar på att folk som köper sin lur på andra sidan jordklotet, för att den är lite billigare där, skall kunna ladda ner grejer som gör att den funkar hos dem.
Dumma Tele2.

Får de sälja mobilabonnemang till dem så borde det ändå vara lönsamt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-02-03 07:50

Men säljer inte Tele2 iPhone's till företag? Då borde de ju ha löst operatörsinställngarna. Har någon pratat med deras kundtjänst än?

Post från MacRumors' forum i tråden om iPhone OS 3.1.3:

"Tethering works with swedish operator Tele2 (not an official operator) after the update. Didn't work with 3.1.2."

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-02-03 18:46

Bekräftas

Detta inlägg skrivs med, Tele2's GPRS nät - iPhone 3.1.3 - Bluetooh - MacBook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 18:52
Ursprungligen av fselin:

Bekräftas

Detta inlägg skrivs med, Tele2's GPRS nät - iPhone 3.1.3 - Bluetooh - MacBook

Perfekt!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-02-03 21:14
Ursprungligen av fselin:

Bekräftas

Detta inlägg skrivs med, Tele2's GPRS nät - iPhone 3.1.3 - Bluetooh - MacBook

Jag har Tele2, och ser inte Tethering under Nätverksinställningarna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-03 19:52

Hmm, det är kanske dags att kicka ut jailbreaken då med andra ord

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-02-04 07:49

Om du har uppdaterat till OS 3.1.3 så borde det gå. Du har väl lagt till "internet.tele2.se" under Settings - General - Network - Cellular Data Network - Internet Tethering - APN?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-02-04 09:14
Ursprungligen av fselin:

Om du har uppdaterat till OS 3.1.3 så borde det gå. Du har väl lagt till "internet.tele2.se" under Settings - General - Network - Cellular Data Network - Internet Tethering - APN?

Absolut, så har det sett ut jämt. Och det ska inte vara något ifyllt under namn och lösenord väl?

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-02-04 09:47

Nix

Oh, låter lovande!

Någon frågade om Tele2's support kunde hjälpa till men det är så finurligt upplagt att den har noll koll och kan hjälpa till med inställningarna dvs mmsc etc men där slutar deras ansvar. Funkar det fortfarande inte så hänvisar de till tillverkaren och Apple är så ju jäkla icke intresserade av att ge support på iPhone så de i sin tur hänvisar till operatören. Detta innebär att 3, Telia och Telenor i sitt avtal med Apple tagit på sig supportbiten och vi som har köpt fabriksupplåsta utomlands telefoner får mao ingen support utan har fallit mellan stolarna. Bra jobbat Apple!

Ursprungligen av robin.z:

Oh, låter lovande!

Någon frågade om Tele2's support kunde hjälpa till men det är så finurligt upplagt att den har noll koll och kan hjälpa till med inställningarna dvs mmsc etc men där slutar deras ansvar. Funkar det fortfarande inte så hänvisar de till tillverkaren och Apple är så ju jäkla icke intresserade av att ge support på iPhone så de i sin tur hänvisar till operatören. Detta innebär att 3, Telia och Telenor i sitt avtal med Apple tagit på sig supportbiten och vi som har köpt fabriksupplåsta utomlands telefoner får mao ingen support utan har fallit mellan stolarna. Bra jobbat Apple!

Öhh... Det är väl inte så konstigt? Varken Tele2 eller Apple har väl någon som helst skyldighet att hjälpa dig här - det visste du säkert redan när du köpte din iPhone.

Det är lätt att säga "Skyll dig själv", men i det här fallet stämmer det nog...

Capeman -> Kan väl iof förstå din reaktion men samtidigt så är det ett konstigt resonemang och uselt av ett företag som profilerar sig och släpper produkter på premiumnivå att försöka smita undan support på sin hårdvara. Visserligen finns väl deras world-guarantee men lite meckigt blir det säkert om man skulle behöva hjälp i framtiden. Om du missade det så är det alltså en icke olåst och icke jailbreakad telefon, såld i Applestore... no funny business mao

Ursprungligen av robin.z:

Capeman -> Kan väl iof förstå din reaktion men samtidigt så är det ett konstigt resonemang och uselt av ett företag som profilerar sig och släpper produkter på premiumnivå att försöka smita undan support på sin hårdvara. Visserligen finns väl deras world-guarantee men lite meckigt blir det säkert om man skulle behöva hjälp i framtiden.

Nej, världsgarantin gäller ej iPhone.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 11:10
Ursprungligen av Capeman:

Öhh... Det är väl inte så konstigt? Varken Tele2 eller Apple har väl någon som helst skyldighet att hjälpa dig här - det visste du säkert redan när du köpte din iPhone.

Det är lätt att säga "Skyll dig själv", men i det här fallet stämmer det nog...

Nja, jag tycker nog att operatören har ett ansvar. Hade det gällt en Nokia, SE eller Samsung skulle nog ingen gett sej förrän Tele2 hade löst det.... och det borde inte vara annorlunda för kunden bara för att det är Apple. Det är ju något som ska ske mellan Apple och Tele2.
Nu har ju Tele2 inget avtal för att SÄLJA telefonen, men för att få funktionerna att funka borde de lösa problemet. De säljer en mobiltelefonitjänst, och den räknar man ska funka med de telefoner som finns på marknaden.
Om det sedan är Apples eller Tele2s "fel" att det inte funkar vet jag inte, och det bryr mej inte heller egentligen. Hade jag varit kund hos Tele2 så är det dem jag skulle vända mej till.
Inte för att det hjälper....

OT:
När ska det gå in hos folk att det inte är världsgaranti på iPhone?
Tar folk det för givet innan de ens läst på om det? Märkligt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-02-08 23:04

Hej alla glada! Jag får inte internetdelning att funka med tele2-bundlen. Vilken tur att jag har en jailbreakad enhet, då jag gick in, raderade bundlen och återställde mina nätverksinställningar!

Nu sitter och och "tethrar" från telefonen som tyvärr visar Telia som operatör, men det får man väl leva med?

Iaf, tips till alla, installera ingen bundle om ni vill kunna dela med er av internet!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-09 09:06
Ursprungligen av Sajmoon:

Hej alla glada! Jag får inte internetdelning att funka med tele2-bundlen. Vilken tur att jag har en jailbreakad enhet, då jag gick in, raderade bundlen och återställde mina nätverksinställningar!

Nu sitter och och "tethrar" från telefonen som tyvärr visar Telia som operatör, men det får man väl leva med?

Iaf, tips till alla, installera ingen bundle om ni vill kunna dela med er av internet!

Du måste inte jailbreaka för att återställa nätverksinställningarna. För det andra så kan jailbreaken ha aktiverat tethering så du kan inte heller påstå att det fungerar utan att installera operatörs profilen.

// Rob

Jag har en iPhone 3G (ej operatörslåst), använder Tele2 och har senaste uppdateringen (3.1.3).
Eftersom Tele2 inte har något avtal med Apple så finns inte internetdelningen med i uppdateringen.

Klurade ut att om jag sätter i min tjejs tre.se-simkort i min iPhone och återställer telefonen så kanske det fungerar?
Vips...nu finns internetdelningen nu när jag sätter i mitt simkort

För mig fungerade det när jag lade in internet.tele2.se under Internet tehering (ny meny?) i mobildata. När jag sedan gick till huvudmenyn och sedan tillbaka till nätverk fans Internet tehtering där med fråga om bara USB eller bluetooth skulle användas, nu funkar det perfekt. Då kanske man kan köra tethering till iPad wifi versionen......

1
Bevaka tråden