Jag har ingen aning om hur det är med att köra en installationsvolym på flash-minne direkt, men det är kanske värt ett försök. Man kan ju göra en avbild av installationsskivor i Systemverktyg i Återställ-funktionen på något vänster som jag inte har orkat bry mig om att testa.
Ja, datorn borde känna igen minneskortet som en HDD eftersom CompactFlash mer eller mindre använder IDE/ATA-gränssnittet. Kom ihåg att köpa så snabbt CF-kort som du kan med att betala för, använd gärna prisjakt.
Alternativet som finns, som är mycket dyrare, är att köra SSD som sagt. Det är stabilare som systemhårddisk än CF, men ja, det beror på hur mycket man har tänkt använda datorn, som en surfdator kanske CF duger i längden, men ska man få gjort seriösa saker så är det helt enkelt hårddisk eller SSD som gäller. Jag har inte koll på om det finns SSD med ATA-kontakt, men det kanske går om man använder en SATA SSD tillsammans med en SATA <-> ATA (PATA) brygga.
Som sagt, gör en tråd på Sweclockers med välspecificerade frågor, där finns massor med datorpulare. Här på 99 är det nog inte så värst många som "mekar" med datorer på detta vis.