iPad:en och iPhone-systemet som sådant är faktiskt lite av en nystart när det gäller filparadigmet. Jag gillar det. Istället för att manipulera filer så manipulerar man information - vilket i slutändan är det viktiga. Kan man dessutom radera ut gränsen mellan nätverkslagring och lokal lagring, genom ständig nätuppkoppling, så har man skaffat ett informationscentrerat snarare än filcentrerat system.
Jag försöker att arbeta så redan nu, men vanliga PC och Mac-system är inte anpassade för detta. Jag skulle egentligen vilja ha ett Google Docs men med MS Words kraftfullhet. Kanske kommer det med Office 2010 som tydligen delvis ska bli webbaserat. Visserligen innebär detta en risk för inlåsning. Men så länge man kan plocka ur informationen i ett vettigt format är detta problem inte avgörande.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med att detta inte är en liten Mac utan en stor iPhone. Jag behöver inte ytterligare en vanlig dator (jag har ju redan en Mac), utan en bekväm metod att enkelt konsumera och producera information. iPad ser ut att bli ett bra verktyg för detta. Den är ju faktiskt oerhört billig, betydligt bättre än vad jag förväntade mig.
Sedan är det en annan sak att jag nog lär vänta till andra generationen innan det blir ett köp. Men det har mest att göra med att jag inte vill bli försökskanin för hårdvaran - mjukvaran lär redan nu vara hyggligt solid.