Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad iPad förhoppningsvis smittar av sig

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPad är en produkt som inte slår så högt vid eventuell behovsanalys, men den har funktioner som jag hoppas kommer smitta av sig på andra produkter.

1. estetiken kommer till nästa iPhone (silvrig baksida)
2. 3G sim card tray i macbooks
3. pekskärm i macbooks
4. 802.11n i iPhone

1. Fanns på första generationens iPhone, men togs bort då metallen hindrade radiosignalerna. Kanske funkar på iPad på grund av större yta, men jag är skeptisk till att alu-baksidan kommer tillbaka till iPhone.

2. Möjligt. Skulle vara smidigt.

3. Jag är skeptisk. Att sitta och peta på skärmen till en bärbar känns mer som en gimmick än som något som är praktiskt användbart.

4. Hoppas.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 15:29

1. Ska dock poängteras att modellerna med 3G har en svart antennrand högst upp på enheten, likt iPod touch. Nu när vi pratade om designval.

Det vore smidigt. Men med iPhone Tethering så är jag ganska nöjd ändå. Speciellt att jag inte behöver betala extra för att använda det. Jag vill ha en dataplan för alla mina mobila enheter med 3G utan att betala dubbel/trippel priser.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 21:25

Jag hoppas framförallt att det äntligen kommer en marknad med små, smidiga tablets.

Skulle iPad vara med lik en riktig dator med möjlighet till Word, filhantering för åtkomst till företagsnätverk och VPN, USB-port för att smidigt använda minnen och enklare kringutrustning skulle jag skaffa en illa kvickt.

Förhoppningsvis hakar andra efter nu för formatet är sjukt smidigt för att använda under möten, på bussen eller andra miljöer där en laptop är för osmidig. Laptopen är dessutom värdelös för att sitta och läsa långa dokument.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-30 21:32
Ursprungligen av JockeBo:

Skulle iPad vara med lik en riktig dator med möjlighet till Word, filhantering för åtkomst till företagsnätverk och VPN, USB-port för att smidigt använda minnen och enklare kringutrustning skulle jag skaffa en illa kvickt.

Förhoppningsvis hakar andra efter nu för formatet är sjukt smidigt för att använda under möten, på bussen eller andra miljöer där en laptop är för osmidig. Laptopen är dessutom värdelös för att sitta och läsa långa dokument.

I de här två styckena säger du emot dig själv. Förstår inte riktigt vad du är ute efter. En iPad som den du vill ha i första stycket blir en laptop, kanske en utan uppvikbar skärm men fortfarande en laptop och i andra stycket hyllar du formatet på iPaden och där kan du inte få allt det andra för då blir det en laptop.

Grejen med iPad är inte bara formatet på prylen, utan än mer det OS den använder, 100% anpassat för att använda fingrarna.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 23:00
Ursprungligen av MatsOlov:

I de här två styckena säger du emot dig själv. Förstår inte riktigt vad du är ute efter. En iPad som den du vill ha i första stycket blir en laptop, kanske en utan uppvikbar skärm men fortfarande en laptop och i andra stycket hyllar du formatet på iPaden och där kan du inte få allt det andra för då blir det en laptop.

Grejen med iPad är inte bara formatet på prylen, utan än mer det OS den använder, 100% anpassat för att använda fingrarna.

Jag håller inte med. Formatet på iPad är perfekt men det som saknas är möjligheten till att koppla upp den mot nätverket. Skulle jag kunna VPN:a in på nätverket och komma åt PDF-filer och word-dokument skulle den vara perfekt. Det lär inte dröja länge innan möjligheter till detta kommer, kanske tekniken inte riktigt är mogen än.

Sen så skulle jag vilja säga att iPad är just formatet. OS:et må funka för iPhone men känns väl begränsat för iPad. Mycket lockar med den men ännu är det för mycket som saknas för mig.

Min stora förhoppning är att iPad kan göra samma sak för tableten som iPhone gjorde för telefonen. Öppna upp för en produkttyp många väntat på.

Ursprungligen av bjelkeman:

Det vore smidigt. Men med iPhone Tethering så är jag ganska nöjd ändå. Speciellt att jag inte behöver betala extra för att använda det. Jag vill ha en dataplan för alla mina mobila enheter med 3G utan att betala dubbel/trippel priser.

Telias tvillingkort är en lösning, två kort på samma abbonemang. Kostar iofs några tior (jag har inte koll på exakta priset) men kan vara värt det när allt går på samma abbonemang

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-10 20:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Telias tvillingkort är en lösning, två kort på samma abbonemang. Kostar iofs några tior (jag har inte koll på exakta priset) men kan vara värt det när allt går på samma abbonemang

jag kollade på detta förra våren då skulle de ha 40kr i månaden för det extra kortet.

• Medlem
  • Skövde
  • 2010-01-30 21:53

5. Jag tror att nästa iPod Touch som kommer får en Alu baksida och en kamera på köpet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 01:13

iPad:en och iPhone-systemet som sådant är faktiskt lite av en nystart när det gäller filparadigmet. Jag gillar det. Istället för att manipulera filer så manipulerar man information - vilket i slutändan är det viktiga. Kan man dessutom radera ut gränsen mellan nätverkslagring och lokal lagring, genom ständig nätuppkoppling, så har man skaffat ett informationscentrerat snarare än filcentrerat system.

Jag försöker att arbeta så redan nu, men vanliga PC och Mac-system är inte anpassade för detta. Jag skulle egentligen vilja ha ett Google Docs men med MS Words kraftfullhet. Kanske kommer det med Office 2010 som tydligen delvis ska bli webbaserat. Visserligen innebär detta en risk för inlåsning. Men så länge man kan plocka ur informationen i ett vettigt format är detta problem inte avgörande.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med att detta inte är en liten Mac utan en stor iPhone. Jag behöver inte ytterligare en vanlig dator (jag har ju redan en Mac), utan en bekväm metod att enkelt konsumera och producera information. iPad ser ut att bli ett bra verktyg för detta. Den är ju faktiskt oerhört billig, betydligt bättre än vad jag förväntade mig.

Sedan är det en annan sak att jag nog lär vänta till andra generationen innan det blir ett köp. Men det har mest att göra med att jag inte vill bli försökskanin för hårdvaran - mjukvaran lär redan nu vara hyggligt solid.

4. Har inte 3GS redan chip för n fast det inte finns i firmwaren? Så med den grunden kan det antas att nästa telefon också kommer ha ett chip för n och det enda som fattas för apple för att vi ska få n på 3GS och framåt är en firmware-uppdatering?

Tack BlackSmp för tipset, det måste jag undersöka.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-10 17:23

Nu börjar jag vackla, jag fick ett mail från Adlibris idag om deras läsplatta. Kanske jag skulle köpa den istället?

Haha

Ursprungligen av Eva:

Nu börjar jag vackla, jag fick ett mail från Adlibris idag om deras läsplatta. Kanske jag skulle köpa den istället?

Haha

Skynda skynda, folk lär ju springa ner dörrarna där för att komma över en sådan.

Varför tar inte bokförlagn och jobbar järnet på att få in sakerna i iPad, de kommer ju tjäna miljoners FLER miljoner så...

En Tablet med fullskaligt OS är jag mycket glad Apple INTE skapade. Detta har man redan försökt skapa men misslyckats gång på gång.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-10 22:24

Kan man tänka sig att man kommer att kunna skriva ut till en nätverksskrivare direkt från iPad?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-11 03:01
Ursprungligen av Eva:

Kan man tänka sig att man kommer att kunna skriva ut till en nätverksskrivare direkt från iPad?

Nu svarar jag på min egen fråga. Javisst kommer man att kunna det! Tror jag i alla fall. För jag har hittat ett skriv-ut-program till iPhone och det borde väl fungera lika med en iPad. Jag är mycket imponerad av det programmet och skriver om det på rätt ställe
http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/275183-skriva-ut-direkt-fran-iphone.html#post1870494

Ursprungligen av Eva:

Nu svarar jag på min egen fråga. Javisst kommer man att kunna det! Tror jag i alla fall. För jag har hittat ett skriv-ut-program till iPhone och det borde väl fungera lika med en iPad. Jag är mycket imponerad av det programmet och skriver om det på rätt ställe
http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/275183-skriva-ut-direkt-fran-iphone.html#post1870494

Finns fler sådana, t ex HPs egna. En nackdel är förstås att det inte går att skriva ut direkt från iWork på iPaden - så vitt vi vet än så länge. Knöligt att behöva öppna ett andra program för att skriva ut. Ska bli spännande att läsa de första recensionerna på iPaden sedan, se hur de löst sådant här.

1
Bevaka tråden