• Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-01 09:54

När jag förra veckan checkade in på City-Inn i Glasgow möttes jag av en trevlig överaskning. Istället för den vanliga hotell-TVn, stod det en iMac på skrivbordet. I denna fanns ett system från Directstreams installerat, som förutom möjligheten att göra allt som man vanligtvis kan göra på macen, gav möjlighet att titta på TV som streamades via nätverket. För den vanliga användaren möttes, när man slog på datorn, av en anpassad meny som man kontrollerade via en Apple remote. Menyn gav möjlighet att välja mellan tv, radio, hotell-information m.m.

Nyfiken som man är, började jag forska lite om hur detta var uppbyggt. Om jag förstått allt rätt hade hotellet en (troligen fler) server som tog in och hanterade TV signalen. Från servern gick en UDP-ström ut till klienterna. När man valde en kanal på menyn i iMacen startades VLC i fullskärm, uppkopplad till rätt UDP-ström. En snygg lösning som jag inte skulle ha något emot att ha hemma.

För er som har intresse kan man läsa lite mer om tekniken på Directstreams hemsida:

Directstreams - IPTV VOD MULTIMEDIA

ttfn

a-born