Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vinyl-import

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funkar det att importera alla mina gamla vinyl direkt in i i-tunes eller krävs det något annat program för att konvertera och normalisera ljudnivåer mm?...( under förutsättning att jag har en ljud-in funktion på burken förstås:rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 18:36

Nja, vad jag vet så stöder inte itunes direktinspelning från analoga källor.

Peak funkar däremot till detta. Sedan sparar du låtarna som aiff filer och importerar i itunes.

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av MacNörd
Funkar det att importera alla mina gamla vinyl direkt in i i-tunes eller krävs det något annat program för att konvertera och normalisera ljudnivåer mm?...( under förutsättning att jag har en ljud-in funktion på burken förstås:rolleyes:

Det finns llte olika program att göra detta med. jag har kört med spin doctor som kommer med i toast titanium. Annars tror jag att det ska funka med Audio hijack som finns på versiontracker för ca 10 dollars! Du får sedan ta in filen i itunes o göra den till aac/mp3.

/Erik

• Medlem
  • 2003-08-08 19:38

För OS X finns inspelarn & editorn Spark ME som är gratis,
för 9:an finns t ex inspelaren SoundRecorder som oxå är gratis. (budget-editering med 9:an kan ske i t ex SoundEffects som är shareware)

För pengar kan dock Peak rekommenderas, det är fullt av finesser och trevliga nödvändigheter... (men det kostar ca 1700 kr (LE) eller 6000 kr (full) )

jag rippar mycket vinyl för att få in i min iPod använder Sound Studio, mycket enkelt program som fungerar mycket bra med min powerbook (senaste gen. 15"). kostade bara typ 500 spänn också. jag provade vid ett tillfälle en trial av Peak med fick aldrig det att fungera. sen är ju iTunes kung på att rippa om olika ljudformat till mp3/aac.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-09 20:55

Den som äger en Griffin iMic eller PowerWave kan utan extra kostnad använda deras programvara Final Vinyl.

Jag har använt den med min PowerWave och är nöjd med resultatet.

Jag provade den här:

http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14488

idag, och den gör vad den ska även som oreggad. Vinyl > AIFF

Man får klicka sig förbi reggfrågor, men det kan man ju stå ut med.
Jag har en PBG3 400MHz och 10.2.6

mvh Henrik

• Oregistrerad
  • 2003-08-21 01:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ma
För OS X finns inspelarn & editorn Spark ME som är gratis,
för 9:an finns t ex inspelaren SoundRecorder som oxå är gratis. (budget-editering med 9:an kan ske i t ex SoundEffects som är shareware)

För pengar kan dock Peak rekommenderas, det är fullt av finesser och trevliga nödvändigheter... (men det kostar ca 1700 kr (LE) eller 6000 kr (full) )

hej MA
får du SPARK ME att fungera=skicka till Toast för bränning??
jag får upp ett felmeddelande, lär vara en bugg enl Tc Works
har prövat att dra aiff filerna har gått men inte nu
vad göra
undrar
peter09

• Medlem
  • 2003-08-21 06:55

Hm... att det inte ens funkar att dra aiff-filerna utanför Spark till Toast är ju minst sagt konstigt. Men jag får bolla fråga vidare, någon annan som har en lösning?

(Själv har jag ju liksom inte switchat:eek:, allt jag vill göra med min PowerBook funkar perfekt i mac os 9.0.4 så jag ser ingen anledning att byta till X just nu, kanske senare i höst.... )

• Oregistrerad
  • 2003-08-21 13:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ma
för 9:an finns t ex inspelaren SoundRecorder som oxå är gratis.

För OS 9 finns väl fortfarnade ProTools free?

Vad gäller priserna ovan; jag vägrar betala sådana priser, jag importerar själv. Speciellt intressant i detta fall är det för studenter och akademiker som kan handla direkt från USA. Även med moms, tull och frakt blir det MKT billigare. Sweetwater har Peak för 300 USD, räkna själva. (Med reservation för att man inte längre kan handla från USA, men någonstans har jag ett e-mail från BIAS där de påstår att det skall gå).

1
Bevaka tråden